Továbbra is a száz százalékban tartós állami tulajdonban maradó Mahart-Szabadkikötő (MSZ) Rt.-é lesz a csepeli szabad kikötő földterülete, a rajta álló felépítményekkel és a kapcsolódó infrastruktúrával együtt. A tegnap kiírt nyilvános, háromfordulós pályázat előminősítő tenderére szóló felhívás szerint a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Rt. a Mahart-Szabadkikötő Rt.-ből jön létre az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. igazgatóságának május 26-i döntése alapján. A cégbejegyzés folyamatban van – derül ki a pályázati felhívásból. A kikötő területe 128 hektár, amihez további 45 hektár vízfelület tartozik. A beépítetlen és fejleszthető ingatlan területe eléri a 38 hektárt. A kikötőben többek között 27 kilométer hosszúságú vasúti pályával rendelkező pályaudvar, konténerterminál, gabonatárház, raktárkomplexum, nyitott rakodótér, hűtőház és személygépkocsi Ro-Ro terminál található.
A Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Rt. 75 évig birtokolja a csepeli szabad kikötő üzemeltetésének jogát, s ugyanennyi ideig haszonélvezetet kap az MSZ tulajdonában lévő földterületre, az azon álló felépítményekre és a kapcsolódó infrastruktúrára. A BSZL rendelkezik a kikötő üzemeltetéséhez szükséges egyéb eszközök tulajdonjogával és az átalakuló Mahart-Szabadkikötő Rt. leányvállalataiban meglévő részesedésekkel. Azaz az újonnan létrejövő Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Rt. üzemelteti tovább a trimodális áruforgalmi – vízi út, vasút és közút találkozása – csomópontot. Információink szerint ilyen feltételek mellett is komoly érdeklődés mutatkozik a kikötő üzemeltetése iránt, elsősorban olyan külföldi befektetők részéről, akik jelenleg is e területen tevékenykednek.
A kiírás szerint az első fordulóra való jelentkezés beadási határideje július 22. A második és harmadik forduló tervezett határideje szeptember 26. és november 8. A további fordulókban való részvétel feltétele ötéves kikötői terminál- vagy kikötőüzemeltetési tapasztalat. Ha a jelentkező konzorcium, akkor ennek a feltételnek olyan konzorciumi tagnak kell megfelelnie, amelynek a konzorciumban legalább 40 százalékos részesedése van. A második fordulóban az előzetes árajánlat súlya 70 százalék, a szakmai szempontok aránya 30 százalék.
A Mahart-Szabadkikötő Rt. eredménye 2004-ben 120 millió forint volt, s idén is pozitív eredmény várható. Főként a konténeres szállítás fejlődik, a forgalom várhatóan eléri a 140 ezer TEU-konténert.
Már úton vannak a zivatarok, jön a hidegfront + videó
