Pénz nélkül a leendő vevő?

Nemzeti légitársaságunk egyik legesélyesebb vevőjelöltje, a kormány által is kedvelt orosz cég, a KrasAir jó ideje nem fizette ki repülőgépeinek javítását a Malév érdekeltségének, a repülőgépeket javító Aeroplex Kft.-nek – értesült lapunk. A KrasAir szerint nincs a magyar féllel elszámolási vitájuk.

Putsay Gábor
2005. 07. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harmincezer dollár értékű az a számla, amit a KrasAir repülőgépeinek javításáért az Aeroplex Kft.-nek eddig még nem fizetett ki – tudta meg megbízható forrásból lapunk. Információnk szerint ennek pénzügyi oka lehet. Mindemellett úgy tudjuk, leselejtezett gépek alkatrészeit akarták az Aeroplexnél dolgozókkal beszereltetni javítandó gépeikbe, ám ezt a magyar szakemberek nem tették meg. A KrasAir illetékese lapunkat úgy tájékoztatta, hogy a repülőgépek javításával foglalkozó céggel szemben tartozásuk és elszámolási vitájuk nincs. A repülőgépek javítását ugyanis nem közvetlenül a KrasAir, hanem a vele szerződésben álló, szintén orosz East Line Technik bonyolítja. Ezzel a céggel áll egyébként szerződésben valamennyi orosz légitársaság, amelyik európai célállomásokra repül, így az Aeroplex felé is az East Line Technik teljesíti a kifizetéseket. Bármilyen formában tartják is a kapcsolatot az oroszok az Aeroplex Kft.-vel, a KrasAir gépeinek javítása után a számlát még nem egyenlítették ki.
*
Az eset azért is érdekes, mert az orosz légitársaságot a Malév-privatizáció egyik legesélyesebb vevőjelöltjének tartják. Bármelyik pillanatban kihirdetheti az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. a nemzeti légitársaságra kiírt legutóbbi pályázat eredményét. A Malév Rt. eladásának egy éven belül már harmadszor fut neki az ÁPV Rt. A legutóbbi forduló kezdetén még tizennégyen tolongtak a cégért, számuk időközben háromra apadt. Az Aviation Solutions Befektetői Konzorcium Kft. (ASBK Kft.) mellett a KrasAir Légitársasággal együttműködő befektetői csoport, az Airbridge Rt. is beadta a pályázatát. A két aspiráns közleményben is megerősítette, hogy jelentkezett a Malév privatizációs pályázatára. Az sem titok, hogy a KrasAirt a kormány is szívesen látná a Malév tulajdonosaként, hiszen a cég legnagyobb mentora Veres János pénzügyminiszter. Ezt erősíti a légitársaság dolgozóit tömörítő szakszervezetek azon közelmúltbéli állítása, miszerint a kormány titokban megegyezésre készül a KrasAir társasággal. A másik jelentkező, az ASBK Kft. szakmai vezetője Kovács Ferenc, a Malév Rt. egykori vezérigazgatója, és a cégben szintén érdekelt Virágh Attila SZDSZ-hez közeli üzletember, aki korábban a Perfekt Rt. révén Gyurcsány Ferenc miniszterelnök üzletfele volt.
A KrasAir orosz légitársaság az Airbridge Rt. befektetői csoporttal együtt pályázik a Malév Rt. állami tulajdonban levő 99,95 százalékos részére. A magánosításnál szereplő AirUnion szövetséget a KrasAirrel együtt öt orosz légitársaság alkotja, a forgalom jelentős része azonban a nemzetközi repülési engedélyek hiánya miatt belföldön zajlik: a nemzetközi forgalmat ugyanis nagyrészt az orosz nemzeti légitársaság, az Aeroflot felügyeli. A kivételeket a KrasAir németországi és portugáliai repülési jogai jelentik. A szövetség a nem menetrend szerinti charterpiacon is folyamatosan bővíti nemzetközi tevékenységét. A KrasAir ügyvezető igazgatója Borisz Abramovics üzletember, aki egyben az Airbridge Rt. 49 százalékos tulajdonosa. Az AirUnion légitársaságai is részben vagy egészben Abramovics kezében vannak. Az orosz befektetők a Malév megszerzésével a magyar légitársaság kedvező elhelyezkedését használnák ki, ezáltal a FÁK térségéből, Oroszországból az Európai Unió irányába induló légi forgalom egyik legnagyobb piaci szereplői lennének. A Malév számára a vevőjelöltek szerint új piacok nyílnának meg, ami jelentős utasszám-növekedéssel járna együtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.