Százmilliós többletkiadás a MÁV-nál?

Nemcsak a motorvonatok, de a személygépkocsik beszerzésével, üzemeltetésével kapcsolatos MÁV-tender is a Közbeszerzési Döntőbíróságnál (KDB) kötött ki. A vesztes cég azért kért jogorvoslatot, mert állítja: a győztes olyan ajánlattal nyert, amit nem is lehet teljesíteni.

2005. 07. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV személygépkocsiparkjának részbeni cseréjére, a meglévő flotta további kezelésére írt ki tavaly közbeszerzési eljárást a vasúttársaság. A pályázók között volt az X-Rent Autókölcsönző és Flottakezelő Kft., egy magyar tulajdonú, győri központú vállalkozás, amely mintegy tíz évig látta el a MÁV ilyen irányú igényeit, valamint a Lease Plan Hungária Rt. multinacionális flottakezelő vállalat, amely a magyar piacon vezető pozíciót tölt be.
– A MÁV furcsa igényeket fogalmazott meg a kiírásban. Például olyan márkájú terepjárók beszerzését írta elő, amelyeknek már befejeződött a gyártása, és az országban csupán néhány darab volt fellelhető – mondta Sáhó László, az X-Rent tulajdonosa. – Az eljárás során jeleztük, hogy a kérés objektív okból nem teljesíthető, de a MÁV továbbra is ragaszkodott a kikötéshez. A Lease Plan ugyanakkor vállalta a teljesíthetetlent, a többtucatnyi, már nem kapható jármű beszerzését. Elnyerte a megbízást, de a terepjárókkal kapcsolatos kikötést nem teljesítette. Ezek után a MÁV már nem is ragaszkodott a korábban meghatározott mennyiséghez, megelégedett azzal, amit sikerült a cégnek leszállítania.
– A történetet azért meséltem el, hogy megértsék, miért fordultunk a KDB-hez egy fél évvel korábban elveszített tender után – érvelt Sáhó László. Beadványában az X-Rent féltucatnyi hasonló esetet sorolt fel. A cég szerint a MÁV-ot százmillió forintos nagyságrendű kár érte amiatt, hogy a Lease Plannel előnytelenül kötött szerződést. Tudomásukra jutott az is, hogy mivel a Lease Plan nem szállította le időben a megrendelt gépkocsikat, a MÁV az X-Rentet kérte meg, továbbra is bocsássa rendelkezésére autóit. De a Lease Plan által leszállított autókat sem a MÁV telephelyén adták át, hanem a márkakereskedésekben, ennek többletköltsége Sáhó László szerint hatvanmillió forint. A menetleveleket nem dolgozták fel, ez további 140 millió forint. A MÁV korábbi autóparkjához tartozó gépkocsikat ugyan kifizették, de azok átíratását nem végezték el, ami 35 millió forintos kiadás; az X-Rent által korábban biztosított hatvannapos fizetési határidőt harmincnaposra szűkítették, ennek költsége pedig mintegy százmillió forint.
A KDB a közelmúltban tárgyalta az X-Rent beadványát. A tárgyaláson a MÁV jogi képviselője vitatta, hogy a Lease Plan késedelmes szállítása miatt módosítani kellene a közbeszerzési szerződést, véleményük szerint ugyanis kötbérezéssel sikerrel megvédhető a MÁV érdeke. Az egyéb késedelmes teljesítésekkel kapcsolatban a vasúttársaság megbízottja úgy nyilatkozott, hogy a teljesítés folyamatban van, az egyenleget ráérnek megvonni a szerződés első évfordulóján. A MÁV vitatta azt is, hogy valóban késedelmesen teljesítene a Lease Plan, ugyanakkor elismerte, hogy azért hosszabbított szerződést az X-Renttel, mert hiányoztak a megrendelt gépkocsik. Arra a kérdésre, hogy miért nem a MÁV telephelyén, hanem márkakereskedőknél vették át az autókat, úgy válaszoltak, hogy nem tudták biztosítani saját területükön az őrzést. Az ominózus terepjárókra vonatkozó kérdésre: miért elégedtek meg öt darabbal, ha eredetileg 41-et rendeltek, a MÁV úgy nyilatkozott, a szerződés tartalmazott olyan keretszámokat, amelyek lehetővé teszik az eltérést.
A tárgyaláson megjelent a Lease Plan jogi képviselője, aki elismerte, hogy bár vállalta, mégsem kereste meg az X-Rent céget azért, hogy a szerződés szerint átvegye flottájuk felügyeletét közvetített szolgáltatásként. Indokként azt jelölte meg, hogy megszűnt a szerződés az X-Rent és a MÁV között. Egyébként úgy ítélték meg, hogy a szerződés nem tartalmaz határidőt a közvetített szolgáltatások átvételére.
Közbeszerzési ügyekben jártas szakértőnk szerint gyakori megoldás, hogy az eljárást egy, már eldöntött üzlet legalizálása érdekében formálisan folytatják le. A peremfeltételeket úgy alakítják ki, hogy az a kiszemelt pályázónak kedvezzen. A kiíró és a kedvezményezett cég együttműködésük során bennfentes információkat cserélhetnek, amelyek segítségével a versengő pályázók ajánlatainál kedvezőbbet tehet a végső győztes. Az is előfordul, hogy menet közben módosítanak a feltételeken. A MÁV-belügyekben tájékozott informátorunk szerint a fenti flottakezelési közbeszerzési eljárás lebonyolítása mögött a vasúttársaság Moltól szerződtetett menedzsmentjének egyes tagjai állnak.
A Közbeszerzési Döntőbíróság várhatóan augusztus elején hoz döntést az ügyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.