A MÁV személygépkocsiparkjának részbeni cseréjére, a meglévő flotta további kezelésére írt ki tavaly közbeszerzési eljárást a vasúttársaság. A pályázók között volt az X-Rent Autókölcsönző és Flottakezelő Kft., egy magyar tulajdonú, győri központú vállalkozás, amely mintegy tíz évig látta el a MÁV ilyen irányú igényeit, valamint a Lease Plan Hungária Rt. multinacionális flottakezelő vállalat, amely a magyar piacon vezető pozíciót tölt be.
– A MÁV furcsa igényeket fogalmazott meg a kiírásban. Például olyan márkájú terepjárók beszerzését írta elő, amelyeknek már befejeződött a gyártása, és az országban csupán néhány darab volt fellelhető – mondta Sáhó László, az X-Rent tulajdonosa. – Az eljárás során jeleztük, hogy a kérés objektív okból nem teljesíthető, de a MÁV továbbra is ragaszkodott a kikötéshez. A Lease Plan ugyanakkor vállalta a teljesíthetetlent, a többtucatnyi, már nem kapható jármű beszerzését. Elnyerte a megbízást, de a terepjárókkal kapcsolatos kikötést nem teljesítette. Ezek után a MÁV már nem is ragaszkodott a korábban meghatározott mennyiséghez, megelégedett azzal, amit sikerült a cégnek leszállítania.
– A történetet azért meséltem el, hogy megértsék, miért fordultunk a KDB-hez egy fél évvel korábban elveszített tender után – érvelt Sáhó László. Beadványában az X-Rent féltucatnyi hasonló esetet sorolt fel. A cég szerint a MÁV-ot százmillió forintos nagyságrendű kár érte amiatt, hogy a Lease Plannel előnytelenül kötött szerződést. Tudomásukra jutott az is, hogy mivel a Lease Plan nem szállította le időben a megrendelt gépkocsikat, a MÁV az X-Rentet kérte meg, továbbra is bocsássa rendelkezésére autóit. De a Lease Plan által leszállított autókat sem a MÁV telephelyén adták át, hanem a márkakereskedésekben, ennek többletköltsége Sáhó László szerint hatvanmillió forint. A menetleveleket nem dolgozták fel, ez további 140 millió forint. A MÁV korábbi autóparkjához tartozó gépkocsikat ugyan kifizették, de azok átíratását nem végezték el, ami 35 millió forintos kiadás; az X-Rent által korábban biztosított hatvannapos fizetési határidőt harmincnaposra szűkítették, ennek költsége pedig mintegy százmillió forint.
A KDB a közelmúltban tárgyalta az X-Rent beadványát. A tárgyaláson a MÁV jogi képviselője vitatta, hogy a Lease Plan késedelmes szállítása miatt módosítani kellene a közbeszerzési szerződést, véleményük szerint ugyanis kötbérezéssel sikerrel megvédhető a MÁV érdeke. Az egyéb késedelmes teljesítésekkel kapcsolatban a vasúttársaság megbízottja úgy nyilatkozott, hogy a teljesítés folyamatban van, az egyenleget ráérnek megvonni a szerződés első évfordulóján. A MÁV vitatta azt is, hogy valóban késedelmesen teljesítene a Lease Plan, ugyanakkor elismerte, hogy azért hosszabbított szerződést az X-Renttel, mert hiányoztak a megrendelt gépkocsik. Arra a kérdésre, hogy miért nem a MÁV telephelyén, hanem márkakereskedőknél vették át az autókat, úgy válaszoltak, hogy nem tudták biztosítani saját területükön az őrzést. Az ominózus terepjárókra vonatkozó kérdésre: miért elégedtek meg öt darabbal, ha eredetileg 41-et rendeltek, a MÁV úgy nyilatkozott, a szerződés tartalmazott olyan keretszámokat, amelyek lehetővé teszik az eltérést.
A tárgyaláson megjelent a Lease Plan jogi képviselője, aki elismerte, hogy bár vállalta, mégsem kereste meg az X-Rent céget azért, hogy a szerződés szerint átvegye flottájuk felügyeletét közvetített szolgáltatásként. Indokként azt jelölte meg, hogy megszűnt a szerződés az X-Rent és a MÁV között. Egyébként úgy ítélték meg, hogy a szerződés nem tartalmaz határidőt a közvetített szolgáltatások átvételére.
Közbeszerzési ügyekben jártas szakértőnk szerint gyakori megoldás, hogy az eljárást egy, már eldöntött üzlet legalizálása érdekében formálisan folytatják le. A peremfeltételeket úgy alakítják ki, hogy az a kiszemelt pályázónak kedvezzen. A kiíró és a kedvezményezett cég együttműködésük során bennfentes információkat cserélhetnek, amelyek segítségével a versengő pályázók ajánlatainál kedvezőbbet tehet a végső győztes. Az is előfordul, hogy menet közben módosítanak a feltételeken. A MÁV-belügyekben tájékozott informátorunk szerint a fenti flottakezelési közbeszerzési eljárás lebonyolítása mögött a vasúttársaság Moltól szerződtetett menedzsmentjének egyes tagjai állnak.
A Közbeszerzési Döntőbíróság várhatóan augusztus elején hoz döntést az ügyben.
A magyar soros elnökség kiemelkedő eredményt ért el