Visszaminősítéssel spórolnának az utakon

Az európai autós térképeken kalandozóknak eddig is szembeötlő volt, ahogy a piros színnel és vastagabb vonalakkal jelzett úthálózat az osztrák–magyar határtól kezdve megfogyatkozik. Elképzelhető, hogy a jövőben még több fehér és barna, alacsonyabb rangú utat jelző vonal kanyarog majd a térkép magyarországi részein.

Putsay Gábor
2006. 06. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyannyira szűkösek lettek az országos közúthálózat fenntartására szánt források ugyanis, hogy szakmai szinten felvetődött egyes mellékutak visszaminősítése.
Mindez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a harmad-, illetve negyedrangú utakon az eddiginél is kevesebbet fordítana fenntartásra és üzemeltetésre a Magyar Közút Kht., s a felszabaduló forrásokat a szintén rossz állapotban lévő főbb utakra költik. Az MK az idei büdzséjéből 6 milliárd forintot fordít az utak kátyúzására – jelenleg 125 ezer kátyút tartanak nyilván a közúthálózaton –, ám ezzel a mellékutak esetében ki is merülnek a javítási, illetve pótlási munkálatok. A mellékúthálózaton a burkolatok felújítására idén nem különít el pénzt az MK, mindössze burkolati jelek felfestésére kapott 3,5 milliárd forintot a társaság.
*
A helyzet azért kétségbeejtő, mert a 29 786 kilométer hosszú országos hálózatból 22 207 kilométer a mellék-, illetve alsóbbrendű út. Mindezzel együtt 2002 óta 30 százalékkal növekedett a forgalom a hazai úthálózaton. László Sándor, az MK Kht. vezérigazgatója tegnap elmondta: ha éves szinten az utak 10 százalékát fel tudnák újítani, jelentős költségeket takarítanának meg a fenntartásban, illetve a kátyúzásban. A vezérigazgató közölte azt is, hogy a hazai közúthálózat jelenlegi állapota miatt az Országgyűlésnek meg kell hoznia a szükséges döntéseket.
A mellékutak fejlesztését viszont az Európai Unió (EU) sem támogatja, más kérdés, hogy azokról a forrásokról, amelyekhez infrasrukturális fejlesztés címén jutna Magyarország 2007 és 2013 között, még nincs döntés. Kedvező esetben 400 milliárd forint uniós forrást használhatna fel az ország ebben az időszakban az úthálózat fejlesztéséhez, ebből 205 milliárd forint jutna a főutak olyan szintű megerősítésére, mellyel azokat a 11,5 tonnás tengelyterhelésű teherautók is igénybe vehetnék. A mellékutak esetében az egyedüli lehetőség az, hogy a régiók pályázatokat nyújtanak be az EU-nak, s így évente akár ötmilliárd forinthoz is hozzájuthatnak.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter az Indexnek adott interjújában kijelentette: az elmúlt négy évben három-négyszeresére nőtt a kátyúk száma az országban. A következő négy évben remélhetőleg lesz lehetőség a szinten tartásra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.