December elsejéig mondhatták fel az autósok kötelező gépjármű-felelősségbiztosításukat, és a hónap végéig kell az új megállapodásokat megkötni. Az internetes szerződéskötési időszak azonban november 30-án lezárult. A szakma becslései szerint hozzávetőleg 600 ezer autós váltott az idén biztosítót. A pontos számok még nem ismertek arról, hogy hányan mondták fel a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításukat, és választottak más társaságot. A végleges adatokat a következő év elejére ígérik a szakemberek.
– Ebben az évben várhatóan 30-40 százalékkal többen hagyták ott korábbi biztosítójukat, mint tavaly – mondta lapunknak Cselovszky Zsolt. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének gépjárműszekció-vezetője közölte: a személyautó-tulajdonosok háromnegyede annál a társaságnál maradt, amelynél eddig biztosította járművét.
A váltások emelkedésének oka a mind alacsonyabb biztosítási díjakban keresendő. Tóth Sándor, a Közlekedési Biztosító Egyesület értékesítési igazgatója elmondta: a díjak a múlt évhez képest átlagosan 10-15 százalékkal alacsonyabbak, de bizonyos szerződéstípusok esetén nem elképzelhetetlen az 50 százalékos csökkenés sem. – A legtöbb társaság megfelelő szintű szolgáltatást nyújt, a biztosítóváltásnak tehát rendszerint pénzügyi okai voltak – vélekedett a szakértő.
Azok közül, akik a váltás mellett döntöttek, hozzávetőleg minden harmadik ügyfél a világhálón kötötte meg a kötelezőjét. 2006-ban 120 ezer internetes biztosítást regisztráltak, míg az idén 250 és 300 ezer közé tehető az online megállapodások száma. Kétszer annyian választották tehát a szerződéskötésnek ezt a módját. Cselovszky Zsolt úgy vélte, jövőre ez a szám nem emelkedik jelentősen. A szakember szerint ebben az évben az internet-hozzáféréssel rendelkezők legtöbbje a világhálón kötötte meg a kötelezőjét.
Az online-biztosítások számának emelkedése ugyanakkor egyre több országos üzletkötő-hálózattal rendelkező biztosítótársaságot sarkall arra, hogy internetes alkuszok révén a világhálón kínálja szolgáltatásait. Szakmai berkekben úgy gondolják: ez a tendencia elsorvaszthatja a saját értékesítő egységeket.
A szakma véleménye szerint a társaságok között még nem hirdethető ki 2007 győztese, de az idei árversenyben az ügyfelek egyértelműen vesztettek. Számos társaság ugyanis nem a klasszikus biztosítási szabályok szerint szerződött. A vitatott konstrukció lényege, hogy az internetes biztosítás megkötésekor a társaság kedvezményt ad az ügyfélnek, de azt, ha az autós kárt okoz, teljes egészében vissza kell fizetni. Mivel a statisztikák alapján minden tizedik sofőr kárt okoz, elképzelhető, hogy a biztosítottak nagy számban lesznek kénytelenek a különbözetet átutalni. Felmerült, hogy az érintett társaság nem tájékoztatta megfelelően az ügyfeleket.
Tibor Kapu: I Am Part of a Miracle
