Lekéste a csatlakozást a menetrend

2007. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Holnap lép életbe a MÁV nagy izgalmak között elkészült új menetrendje, ám az utasok csak egy hét múlva vehetik kézbe az erről készült nyomtatványt. A mellékvonalak körül kialakult politikai válság miatt ugyanis elcsúszott a lapzárta, s a nyomda még nem végzett a munkával. Nem a vasúttársaság tehet róla, de azért igaz: az idei menetrend nyomtatott változatának megjelenése jó három hetet késik az eredeti tervekhez képest, ugyanis a MÁV Start Zrt. szabályzata alapján nyomtatványt két héttel a bevezetés időpontja előtt nyilvánosságra kell hozni.
A késés valódi okozója az azóta távozott szakminiszter, Kóka János, illetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) volt. A tárca ragaszkodott hozzá, hogy 38 mellékvonal kimaradjon a jövő évi menetrendből. A szakminisztérium – még a kormánykoalíció szocialista képviselőit is meglepve – októberben néhány napos ultimátumot adott az érintett települések önkormányzatainak arra, hogy döntsék el, átveszik-e az adott szárnyvonal működtetését, vagy elfogadják a megszüntetést.
A válasz elsöprő erejű tiltakozás volt, amely országos vasutassztrájkban tetőzött. A minisztérium ekkor már visszakozott, így november 21-e után vált világossá, hogy az új menetrendnek tartalmaznia kell az érintett szárnyvonalak forgalmát is. A MÁV Start Zrt. így 18 nappal a tervezett átállás előtt foghatott bele az új menetrend kialakításába, amely végül 11 nappal a tervezett átállás előtt került fel az internetre.
A GKM új vezetője minapi bemutatkozása alkalmával kijelentette, hogy 2008-tól újra előveszik a 38 mellékvonal kérdését, és érdemben végigbeszélik az érintettekkel. Ezzel kimondatlanul bírálta elődje módszerét, amelyet a diktátumok jellemeztek. Kákosy Csaba érzékeltette, hogy alapos mérlegelés után döntenek majd arról, hogy melyik mellékvonal maradjon meg, és melyiket zárják be.
Az érintett települések önkormányzatai eközben létrehozták a Térségi Vasúti Szervezetet. Ennek feladata, hogy kidolgozza a további üzemeltetési lehetőségeket. A 38 mellékvonalból 12 esetében – öszszesen 368 kilométeren – megkezdték a felkészülést a zökkenőmentes szolgáltatóváltásra, amelynek érdekében a vonatközlekedés kiváltására hivatott, új autóbusz-menetrendek már december 9-étől szintén életbe lépnek a vasúti menetrend mellett. A MÁV érintett vonalain nem lesz menetrendszűkítés, vagyis gyakorlatilag változatlanul közlekednek a vonatok.
A Volán-társaságok jövő évi menetrendje szintén holnap lép hatályba. A Volán Egyesülés adatai szerint a jövő évi menetrendben a munkaszüneti napokon 1,8 százalékkal, a munkanapokon 5,25 százalékkal csökken a járatok száma.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.