Holnap lép életbe a MÁV nagy izgalmak között elkészült új menetrendje, ám az utasok csak egy hét múlva vehetik kézbe az erről készült nyomtatványt. A mellékvonalak körül kialakult politikai válság miatt ugyanis elcsúszott a lapzárta, s a nyomda még nem végzett a munkával. Nem a vasúttársaság tehet róla, de azért igaz: az idei menetrend nyomtatott változatának megjelenése jó három hetet késik az eredeti tervekhez képest, ugyanis a MÁV Start Zrt. szabályzata alapján nyomtatványt két héttel a bevezetés időpontja előtt nyilvánosságra kell hozni.
A késés valódi okozója az azóta távozott szakminiszter, Kóka János, illetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) volt. A tárca ragaszkodott hozzá, hogy 38 mellékvonal kimaradjon a jövő évi menetrendből. A szakminisztérium – még a kormánykoalíció szocialista képviselőit is meglepve – októberben néhány napos ultimátumot adott az érintett települések önkormányzatainak arra, hogy döntsék el, átveszik-e az adott szárnyvonal működtetését, vagy elfogadják a megszüntetést.
A válasz elsöprő erejű tiltakozás volt, amely országos vasutassztrájkban tetőzött. A minisztérium ekkor már visszakozott, így november 21-e után vált világossá, hogy az új menetrendnek tartalmaznia kell az érintett szárnyvonalak forgalmát is. A MÁV Start Zrt. így 18 nappal a tervezett átállás előtt foghatott bele az új menetrend kialakításába, amely végül 11 nappal a tervezett átállás előtt került fel az internetre.
A GKM új vezetője minapi bemutatkozása alkalmával kijelentette, hogy 2008-tól újra előveszik a 38 mellékvonal kérdését, és érdemben végigbeszélik az érintettekkel. Ezzel kimondatlanul bírálta elődje módszerét, amelyet a diktátumok jellemeztek. Kákosy Csaba érzékeltette, hogy alapos mérlegelés után döntenek majd arról, hogy melyik mellékvonal maradjon meg, és melyiket zárják be.
Az érintett települések önkormányzatai eközben létrehozták a Térségi Vasúti Szervezetet. Ennek feladata, hogy kidolgozza a további üzemeltetési lehetőségeket. A 38 mellékvonalból 12 esetében – öszszesen 368 kilométeren – megkezdték a felkészülést a zökkenőmentes szolgáltatóváltásra, amelynek érdekében a vonatközlekedés kiváltására hivatott, új autóbusz-menetrendek már december 9-étől szintén életbe lépnek a vasúti menetrend mellett. A MÁV érintett vonalain nem lesz menetrendszűkítés, vagyis gyakorlatilag változatlanul közlekednek a vonatok.
A Volán-társaságok jövő évi menetrendje szintén holnap lép hatályba. A Volán Egyesülés adatai szerint a jövő évi menetrendben a munkaszüneti napokon 1,8 százalékkal, a munkanapokon 5,25 százalékkal csökken a járatok száma.
Ukránbarát és bevándorláspárti paktumot kötött az Európai Néppárt és a baloldal – Magyar Péter és a Tisza Párt is jóváhagyta a megállapodást