Komoly lemaradásban Demszky négyes metrója

Tarlós István
2008. 01. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszerváltozás hajnalán Budapest vadonatúj főpolgármestere álmodott egy nagyot. Higgyük el neki, hogy nem a hálózati múlt, a föld alatti mozgalmak iránt érzett nosztalgia munkált a lelkében, mikor a fejébe vette, hogy Budapesten – ha törik, ha szakad – földalattit, azaz metrót fog építeni. 1991-ben kilátásba helyezte a főváros lakóinak, hogy 1996-ban jön a kocsi-fut a kocsi metródobogás lesz a 4. számú vonalon. Érkezett is ajánlat Oroszországból, hogy építenének unterbahnt államadósság fejében, de a próbálkozás – ki tudja, miért – elhalt. Felcsendültek időnként a főpolgármesteri ígéretek, de a gyakorlatban ezután sokáig néma csend. Teltek az évek, egyik a másik után. 1994-től négy éven át több mint kétharmados szocialista–liberális többség a parlamentben. Mindenhez elegendő kormányzati túlsúly. Ám metróra se pénz, se posztó.
Elérkezik 1998. Még mindig semmi. Hivatalba lép az Orbán-kormány. Ugye, emlékezünk? Demszky Gábor 1996-ra ígérte az álomberuházás megvalósulását. Akkoriban a Fidesz még a parlamentbe épp bekerült párt volt, alighanem a legkisebb frakcióval. Metróépítésre annyi befolyása volt, mint Gyurcsány Ferencnek az Árpád-ház trónutódlási szabályaira. 1998-ban azonban a Fidesz kormányzópárt lett. Azaz két évvel a főpolgármester által beharangozott metróépítési határidő után. Szinte abban a pillanatban rákezdték a „liberális” evangélisták, hogy Orbán Viktor leállította a metróépítést, bünteti Budapestet. Azóta ezt a bejelentést minimum háromezerszer megismételték, volt úgy, hogy Demszky úr hetente többször is. Viszont nem tették hozzá soha, hogy a még az MSZP–SZDSZ-kormányzat által összeállított és az óriási MSZP–SZDSZ-többségű Országgyűlés által elfogadott 1998. évi költségvetés árva petákot sem irányzott elő metróépítésre. Vagyis az újonnan hivatalba lépő kormány, ha akarta volna, se pénzelhette volna az évben a beruházást. Ám ennél fontosabb, hogy ma 2008-at írunk. Gyakorlatilag hat éve már, hogy ismét szocialista–szabad demokrata kormány irányítja az országot. Demszky Gábor üdvözült mosollyal tudatta 2002-ben a fővárosiakkal, hogy most aztán lesz hátszél, mostantól minden rendben lesz. Muszáj megismételnem, ennek hat éve. Mára kiderült, hogy szinte semmi sincs rendben. Lehet, hogy a főváros vezetése lett volna a legnagyobb bajban, ha 1998-ban azonnal zöld utat kap. Hiszen a fővárosi önkormányzatnál akadt el sok minden, mégpedig szinte hihetetlen módon. (Most ne beszéljünk a környezetvédő civil szervezetek akcióiról, mert azok Orbán Viktor miniszterelnöksége idején is léteztek, csak akkor azokat is Orbán nyakába varrták, most pedig a civilekébe!)
Ám először is nyilvánvaló, hogy a négyes metró tervezett nyomvonala Budán is, Pesten is rövid ahhoz, hogy a járatok valóban betöltsék értelmes funkciójukat a főváros tömegközlekedésében. 2007-ben még a műszaki, a jogi és főként a pénzügyi előkészítetlenség súlyos jelei mutatkoztak a fővárosi önkormányzatnál és kapcsolódó szervezeteinél. Engedélyek sora hiányzott, befejezetlen kisajátítási eljárások terhelték a munkát, a pénzügyi fedezet pedig teljesen bizonytalan volt. Ez utóbbi tulajdonképpen ma is az. Az Európai Unió jó, ha egyáltalán 2008-ban dönteni tud a támogatás mértékéről, ha igen, akkor is csak az év utolsó harmadában-negyedében. Tehát, ha szigorúan vesszük, biztos fedezet hiányában kötött kiviteli szerződésekről és munkavégzésről van szó. Ennek a metróépítésnek a tervezett költségvetése amúgy is brutális mértékben változó. Nem 1998–2002 között, hanem azóta. 2003-ban még 195 milliárdról szólt a fáma. A 2005 óta hatályos „metrótörvényben” már 264 milliárd forint szerepel, ma, 2008-ban már 511 milliárdról van szó. A 2005. évi „metrótörvény” ráadásul nem is uniós pénzre alapoz.
További probléma, hogy 2007 tavaszán megkezdték a kivitelezési munkát, de az bajt baj hátán idézett elő. A főpolgármester a jelek szerint nehezen érti meg, hogy a mélyépítési munkák – különösen a metróépítés – speciális feladatok. Nem lehet a mesebeli királyok mintájára megálmodni a határidőket. Pusztán a kapacitásnövelés sem mindig üdvözítő. Ennek a munkának a során ugyanis vannak technológia által megkövetelt időigények – ezek figyelmen kívül hagyása okozhatta a fő problémát a Combino-fiaskó esetében is –, továbbá bármikor váratlan körülmények léphetnek fel. Minél ritkábbak a talajmechanikai mintavételek, annál nagyobb a váratlan események valószínűsége. Ilyen most a nyomás alatti rétegvíz felfedezése, ami a Fővám téri probléma fő forrása. (A Fővám tér építésének hálós ütemterve amúgy is „kritikus úton” haladt, azaz egyetlen nap tartalékidővel sem számoltak.)
Ennek kapcsán persze kiderültek a tudj’ Isten, hogyan megkötött kiviteli szerződés árnyaltan fogalmazva is gyenge pontjai, most megint áll a bál. A dolognak újabb pénzügyi hatása is lehet, hiszen irreálisan rövid idő alatt kellene szabályos körülmények között olyan kivitelezőt találni, amelyik nagyjából az eredetileg előirányzott áron, határidőcsúszás nélkül elvégzi a munkát. Már eddig is, a kivitelezés fél éve alatt egyévnyi csúszást jelentett be a városvezetés, most újabb hatvan (!) hét csúszás fenyeget. El lehetett volna hagyni a Fővám téri megállót persze terv szerint is, de arról Demszky Gábor hallani sem akart. A probléma megoldatlansága most tovább hátráltathatja az uniós pályázat elkészítését is. Ki tudja, hány váratlan esemény lesz még az építés során? A metróépítések nemzetközi tapasztalatai azt mutatják, hogy a többletköltségek rendszerint jelentősek. A jelenlegi megállapodások szerint e többletköltségek kizárólag a főváros büdzséjét terhelik, és erre aligha van, lesz fedezet. Senki nem hátráltatja a metróépítést, az ellenzéktől is minden támogatást megkap a városvezetés erre az elhibázott beruházásra, hiszen a város presztízséről is szó van már. Nem beszélve arról, mit jelentene a városvezetés szerződéseinek felmondása anyagi értelemben Budapestnek.
Azt pedig döntse el a kedves olvasó, hogy a négyes metró története értelmezhető-e a 17 éve városvezető koalíció sikertörténeteként.

A szerző a fővárosi Fidesz-frakció vezetője,
a budapesti Fidesz–KDNP frakciószövetség elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.