Pár nappal a bemutató elõtt a színészek nagy többsége általában még szövegkönyvvel a kezében sétál a díszlettelen játéktérben, s a rendezõ részérõl gyakorta felhangzik a „Na még egyszer, de most úgy, hogy…!” felszólítás. A civilben próbáló színészek hibáját a hófehéren vakító munkafény kiemeli, s a félresikerült mondatok, jelenetek után még a legtragikusabb drámánál is felhangzik a kacagás.
A Magyar Színház próbáján azonban mindez már elmaradt: az üresen kongó és a légkondicionáló zajától hangos nézõtéren ülve csupán egyetlen dolog hiányzott a premierérzéshez – a többi nézõ. Készre berendezett színpad, felöltözött színészek és nyugodt rendezõ kezdte el a próbát, amelyet egyetlen szünet szakított meg. A hétre hirdetett kezdés a technikai akadályok miatt fél nyolcra csúszott. A fekete, fehér és áttetszõ geometriai formákból álló, cikkcakkban elhelyezett díszletekkel kialakított térben a kellékes és a takarítónõ sürgött-forgott. Az elõbbi ollóval és celluxszal a kezében ragasztott, illesztett, s próbálgatta a tolóajtók gördülékenységét, utóbbi pedig ronggyal és vödörrel varázsolta a színpadot tisztává – ezt az állapotot a színészek estérõl estére megváltoztatják. Lassan megérkeztek a szereplõk, akik csendesen fel-alá sétálva mormolták a szöveget, s ha szóltak is egymáshoz, csupán végszavakkal tették.
– Nem olyan rég rádöbbentem, hogy darabválasztásaimban valamifajta tudatosság fedezhetõ fel – mondja Guelmino Sándor. – Olyan, mintha egy trilógiát készítettem volna, s ezzel az elõadással érkeztem el a végéhez. Kifejezetten vonzanak azok a történetek, amelyek megrendítõk, ugyanakkor nevetni is lehet rajtuk, s ezáltal megmozgatják a nézõt, aki ezután már nem csupán passzív résztvevõje lesz az elõadásnak.
A rendezõ elárulja, kezdetben tartott attól, hogy a közönség a filmet látva egy erõs érzéssel, elvárással érkezik a színházba, márpedig az elõadás csupán történetében hasonlít a filmben megismertre. A Bess életét bemutató elõadás meglehetõsen brutális, véres és lelkileg is sokkoló, ami egy stúdiószínpadi térben még inkább megérinti, megragadja a nézõt. – A Hullámtörés egyáltalán nem sorolható a „vegytiszta” szórakoztató darabok közé, ezért is szorult a stúdiószínpadra – fogalmaz a rendezõ. – Ráadásul ebben a pici térben a nézõ végig a történet része, s ha akarja, ha nem, felelõs mindazért, ami a színpadon zajlik. Bess története a csoda létjogosultságának a megléte, s úgy hiszem, mindig szükség van ezekre a szereplõkre, mert minták és példák, akikhez mi, köznapi emberek soha nem nõhetünk fel.
Jant, a nyaktól lebénuló férfit, Bess férjét Fillár István alakítja.
– A színpadi halál, a tragédiák eljátszása egy színésznek mindig nehéz és keserû feladat. Egy életben maradt, de mozogni képtelen figura megformálása azonban több mint keserû. Már az óriási kihívás, hogy egy elõadáson belül két végletet mutassak be – mondja a színész. – Az egyik pillanatban még magabiztos, egészséges férfiként lépek a színpadra, ám a következõben már lépni sem tudok, visznek. A szerep megformálása, életre keltése felért újabb négy évvel a fõiskolán, s úgy érzem, mintha újratanultam volna a szakmát, hogy a lelkemnek újabb kapuit tudjam megnyitni.
Putyin csak játszadozik Donald Trumppal?
