Élő és alvó város

Kabdebó Lóránt
2008. 02. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mi szerény Gödöllőnk nem dicsekedik sem Versailles, sem Sanssouci, sem Peterhof pompás csarnokaival, művészi galériáival, mesterséges vízműveivel. Hanem van egy varázsa. Az, hogy a király itt érezheti azt, hogy ő az első Magyarországon. Ember, úr, polgár! De mindig első. Mint vadász is első. És midőn a király, vadászfegyverével kezében, egyedül cserkészik csöndes pagonyokban, a királyné egyedül járja végig a hallgató erdőket, nem kísérve mástól, mint a nép szeretetétől: ez az a legfényesebb fejedelmi kíséret, amelyet tőlük sok hatalmas fő irigyelhet – írja a millennium évében Jókai Mór, bemutatva Gödöllőt mint a királyi család otthonát. Ezek az uralkodói nyaralóhelyek az európai kultúra egy-egy védett szigetét szervezték a viharzó történelem ellenében. A mi Gödöllőnk az Erzsébet királyné iránti nemzeti bizalomnak köszönhette népszerűségét. Azt, hogy írók, művészek, tudósok költöztek ebbe a környezetbe, közel az akkor felvirágzó és nagyra növő fővároshoz.
Írók és múzsák Gödöllőn címmel jelent meg az a gazdagon illusztrált könyv, amely mozaikszerűen mutatja be mindazt, ami azért munkált, hogy egy időre kulturált polgárvárossá alakuljon ez a szovjet katonai megszállás alatt aztán semmibe hanyatló városka. Láttam a Szentpétervárt környező cári nyaralókat a náci megszállás után (helyreállításukat követően kiállított képekkel dokumentálták a barbár pusztítást!), és láttam Gödöllőt a szovjet katonai jelenlét évtizedeit követően. A diktatúrák nem szeretik a kulturált környezetet. A katonák itt hagyták a romos épületeket, mára következhetett el az idő, hogy ismét eszmélkedjen a helység, visszagondoljon fénykorára.
Mondjam inkább: fénykoraira. Csak néhány kiemelkedő példa! Azt mondom, Gödöllő, és arra gondolok: a magyar szecesszió fellegvára, itt virágzott a Körösfői-Kriesch Aladár és Nagy Sándor köré gyűlt művésztelep. Fülemben cseng ma is a Művészeti anatómia világhírű alkotójának, Barcsay Jenőnek rövid és pontos megjegyzése éppen Nagy Sándorról, akinek a pesterzsébeti Szent Erzsébet-templomban látható zseniális freskóit magasztalta áhítattal, mondván: a magyar szecesszió legnagyobb alkotásai.
Nagy Sándor megérezte az irodalmi mű korszerűségét is, hiszen Ady berobbanó kötetéhez, az Új versekhez készített illusztrációt. (És ha a művészettörténész az Ady-vers félreértéséről beszél, én döbbenten figyelem: a Léda asszony zsoltárai ciklus élén álló vers illusztrációja éppen hogy a héjanászos szerelmet beteljesítő elégikus idill jóslatát fogadja a képbe, egy megoldatlan élet megoldást vágyó üzenetét fogva kompozíciójába.) Majd a véletlen úgy hozta, a költőzseni Léda-zsoltárokban ünnepelt szerelme is e kisvárosba vonult vissza öreg napjaira. Berlint is megjárt bútorai most a múzeum ékességei. És a költészetnél maradva: József Attila egy gödöllői zeneszerző számára írta megzenésítésre Altatóját, „Lehunyja kék szemét az ég…”
Gödöllőn nem volt kávéház, itt resti volt, és itt szövődött Németh László és a tulajdonos leányának, Démusz Ellának szerelme, amely a nagy író regényeiben a családi összetartás erejének példázatává formálódik. És itt töltötte ifjúságát a polgáreszmény egyik leghatásosabb továbbéltetője, Ottlik Géza. Ő látta pusztulását is. Gedele, utánozta a katonák kiejtését. Talán ez a látvány erősítette meg belső ellenállását, amellyel példaképpé válhatott a rendszert váltó irodalmi megújulás számára.
G. Merva Mária, a Gödöllői Városi Múzeum igazgatója valóságos kultúrtörténeti remekléssel varázsolja elénk ennek a kisvárosnak mulandó fénykorát. És olvasmányosan! Meggyőző tényekkel érvel, hogy Tímár Mihály, Jókai „arany emberének” egyik mintája a kastély egykori ura, a törökök elől menekülő Sina báró, a sikeres bécsi bankár lehetett. Mintha regényt olvasnék, jeleneteket egy elmúlt időből. De egyben modellt is találok benne: hogyan lehetne „alvó városok” helyett élő polgárvárosokat szervezni a főváros köré.
(G. Merva Mária: Írók és múzsák Gödöllőn. Gödöllői Városi Múzeum, 2007. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.