Nemzeti színmáz

Csontos János
2008. 02. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nem­ze­ti ügyé­ben nem­ze­ti kon­szen­zus szük­sé­ges, Al­föl­di pe­dig nem ren­del­ke­zik
az egész nem­zet bi­zal­má­val. Az a mód, hogy Hiller Ist­ván jó­vol­tá­ból fél évig Jor­dán Ta­más­sal pár­hu­za­mo­san direktorkodik, em­lé­kez­tet ar­ra az SZDSZ-es si­et­ség­re, ahogy Bá­lint And­rást igaz­ga­tó­nak ki­ne­vez­ték
az el­sõ ka­pa­vá­gás­kor


Tû­nõd­tek már ar­ról, ki­cso­da ma­nap­ság a nem­zet zsa­ru­ja? Ezen az ég­tá­jon, ahol a kri­mi ha­gyo­má­nyo­san má­sod­ran­gú mû­faj­nak szá­mí­tott, s hos­­szú idõn át a bû­nö­zés hí­re­it is az aktuálpolitika szol­gá­la­tá­ba ál­lí­tot­ták, még a de­tek­tív­kul­tusz is fals for­mát öl­tött. Mág Ber­ta­lan re­gény­hõ­sei és a kán­to­ros Csupati ka­land­jai meg sem kö­ze­lí­tet­ték a nyu­ga­ti sztár­nyo­mo­zók stá­tu­sát a fe­jek­ben és a szí­vek­ben. A Kék­fény­ben a nyo­masz­tó as­­szo­ci­á­ci­ó­kat kel­tõ Sza­bó Lász­ló volt az er­köl­csi eta­lon, sa­já­tos fény­tö­rést ad­va bûn és bûn­hõ­dés szo­ci­a­lis­ta vi­szo­nyá­nak; a mo­zi­ban meg Öt­vös Csö­pi ta­rolt, de a ba­la­to­ni bo­hém be­he­mót­ról nyi­lat­koz­ván ma­ga Bujtor Ist­ván sem ta­gad­ta, hogy az af­fé­le ma­gyar Piedone-klón. A nem­zet zsa­ru­ja idõ­vel így még­sem egy fik­ci­ós hõs lett, ha­nem egy hús-vér nyo­mo­zó: a „raj­zol­jon té­ged kö­rül Doszpot Pé­ter!” jó­kí­ván­ság so­ká­ig tar­tot­ta ma­gát a kör­úti szleng­ben. Doszpot az­tán az MSZP po­li­ti­ku­sa­ként gyor­san le­amor­ti­zál­ta ma­gát, az így ke­let­ke­zõ ûr­be pe­dig be­nyo­mult Stohl Bu­ci, aki mos­ta­ná­ban a Tûz­vo­nal­ban cí­mû köz­szol­gá­la­ti szap­pan­ope­rá­ban ala­kít­ja a ke­mény, de re­ni­tens ma­gyar rend­õr né­mi­képp sti­li­zált és ide­a­li­zált fi­gu­rá­ját.
Stohl And­rás is­ten­ál­dot­ta szí­nész­te­het­ség, aki – ha leg­alább a fe­le igaz a ho­ni bul­vár­ipar ál­tal mû­köd­te­tett hír­gyár in­for­má­ció­tö­me­gé­nek – pén­zért és hír­név­ért mód­sze­re­sen her­dál­ja azt a vir­tu­á­lis tõ­két, ami szü­le­té­sé­nél fog­va meg­ada­tott ne­ki. Jó svá­da és jó szí­ni adott­sá­gok rit­kán ta­lál­koz­nak ös­­sze ilyen kevercsben: ez az eny­hén macsó tí­pus nem­csak a höl­gyek, de a szí­ni­kri­ti­kus­ok szí­vét is tar­tó­san meg­do­bog­tat­hat­ta vol­na. Így is in­dult a pá­lyá­ja, az­tán tör­tént va­la­mi: Stohlt be­da­rál­ta a ke­res­ke­del­mi mé­dia. Az egyik or­szá­gos gagyitévé ar­ca­ként hab­köny­­nyû reg­ge­li mû­so­ro­kat és fe­led­he­tõ ve­tél­ke­dõ­ket ve­ze­tett oda sem fi­gyel­ve, unott ru­tin­nal. Pe­dig a szí­nész­nek oly­kor nem árt a meg­írt szö­veg, nem min­dig tesz jót imázsának a lo­cso­gó rög­tön­zés – kön­­nyen a bot­rány­hõs mar­gi­ná­lis sze­rep­kör­ében ta­lál­hat­ja ma­gát. A Tûz­vo­nal­ban alig­ha­nem el­ke­se­re­dett vis­­sza­té­ré­si kí­sér­let a te­le­ví­zi­ós pénz­gyár­ból a szak­má­ba: a nem­zet zsa­ru­ja­ként ez nem is tel­je­sen re­mény­te­len.
Er­re a var­ga­be­tû­re azért ke­rí­tet­tem sort, hogy meg­pró­bál­juk meg­ér­te­ni a nya­kunk­ba sza­kadt Al­föl­di-je­len­sé­get. Jó­ma­gam ugyan­is kí­sér­te­ti­es ha­son­ló­sá­got lá­tok Stohl And­rás és Al­föl­di Ró­bert pá­lya­íve kö­zött. Az­zal a kü­lönb­ség­gel, hogy míg Stohl kí­sér­le­te a nem­zet zsa­ru­ja sze­rep­kör­ének be­töl­té­sé­re nem köz­pon­ti kér­dés egy kul­tú­r­em­ber szá­má­ra, ad­dig Al­föl­di de­bü­tá­lá­sa a Nem­ze­ti Szín­ház igaz­ga­tói szé­ké­ben pil­la­nat­nyi­lag (szim­bo­li­kus vol­tá­nál fog­va) a leg­fon­to­sabb kul­tu­rá­lis köz­ügy. Sõt: nem­ze­ti ügy. Nem cso­da, hogy még szel­le­mi éle­tünk kon­zer­va­tív fe­lé­nek elit­jét is in­ten­zí­ven fog­lal­koz­tat­ja az õ sze­mé­lye – e vé­le­mé­nyek­bõl és ag­go­dal­mak­ból la­punk a mi­nap nyúj­tott át egy szí­nes cso­kor­ra va­lót.
Míg Stohl sze­rin­tem az a lúzer, aki a két vé­gén éget­ve a gyer­tyát, a bul­vár­mé­dia ál­do­za­ta­ként ál­lo­má­so­zik a fel­szí­nes nyil­vá­nos­ság­ban, Al­föl­di évek óta mód­sze­re­sen és tu­da­to­san fel­hasz­nál­ja a te­le­ví­zi­ó­zást áhí­tott cél­ja el­éré­sé­re. Mint lát­juk, ez a cél a Bár­ka Szín­ház ug­ró­desz­ká­ját kö­ve­tõ­en a Nem­ze­ti Szín­ház be­vé­te­le volt. Eh­hez azon­ban a fe­lü­le­tes mû­velt­sé­gû Gyurcsány–Kóka–Hiller-kormányzatban nem lett vol­na elég a pusz­ta te­het­ség és az ide­o­ló­gi­ai el­kö­te­le­zett­ség. Ezt a „ter­mé­ket” struk­tu­rál­ni kel­lett, s ügye­sen szét­te­rí­te­ni a nyil­vá­nos­ság­ban, hogy ami­kor a di­rek­tor­ság be­kö­vet­ke­zik, tom­pí­ta­ni le­hes­sen a kul­túr­bot­rány po­li­ti­kai élét. Ez a pre­ven­ció – hi­á­ba olyan vis­­sza­fo­gott egy­elõ­re a kon­zer­va­tív elit – nem iga­zán si­ke­rült, Hille­rék még a pá­lyá­zat so­rán is a csa­lás gya­nú­já­ba ke­ve­red­tek, s a li­be­rá­lis mé­dia­mû­he­lyek a skan­da­lu­mot jobb hí­ján meg­pró­bál­ták el­te­rel­ni a je­löl­tek ne­mi iden­ti­tá­sá­nak irá­nyá­ba. Ho­lott az Al­föl­di-fé­le al­kal­mat­lan­ság a Nem­ze­ti Szín­ház ve­ze­té­sé­re nem ilyen ter­mé­sze­tû: hoz­zá­te­szem, a sze­xu­á­lis iden­ti­tás mel­lett még a po­li­ti­kai is má­sod­la­gos. Al­föl­di egy­sze­rû­en al­ka­ti­lag kép­te­len fel­nõ­ni eh­hez a fel­adat­hoz. Ko­moly­ta­lan. An­nak ide­jén ag­gód­tam ki­csit Jor­dán Ta­más mi­att is, hi­szen a mé­dia a fe­le­lõt­len já­té­kos imázsát köl­csö­nöz­te ne­ki – de sze­rin­tem Jor­dán nem­csak a gya­kor­lat­ban, ha­nem szim­bo­li­ku­san is jó di­rek­tor lett: nem ho­zott szé­gyent a nem­zet­re és kul­tú­rá­já­ra. Al­föl­di­ben nem lá­tom azt az alá­za­tot, hogy pél­dá­ul hát­tér­be tud­ná szo­rí­ta­ni sa­ját szí­né­szi és ren­de­zõi am­bí­ci­ó­it a ne­mes mis­­szió ér­de­ké­ben. Nem le­het azt sem kön­­nyû szív­vel mon­da­nunk, hogy raj­ta, szi­vár­vá­nyos elõ­é­le­te el­le­né­re is bi­zo­nyít­son – hi­szen a nem­zet szín­há­za nem kí­sér­le­ti te­rep. Ez a zak­la­tott elõ­é­let pe­dig ko­moly ag­go­dal­mak­ra ad okot a kó­dol­ha­tó jö­võt il­le­tõ­en.
Hang­sú­lyo­zom, nem olyas­mi­rõl van szó, hogy meg­je­le­nik-e egy szín­há­zi gya­kor­lat­ban mond­juk a ho­mo­sze­xu­a­li­tás vagy a ne­mi aber­rá­ció – Zsótér Sán­dor ilyen jel­le­gû mun­kás­sá­gát pél­dá­ul fi­gye­lem­re mél­tó­nak tar­tom. Al­föl­di af­fek­tá­ló, fér­fi­at­lan, fe­mi­nin stí­lu­sa a lé­nyeg szem­pont­já­ból épp olyan ér­dek­te­len, mint Stohl macsósága. Sok­kal in­kább az ag­gaszt: le­het-e a Nem­ze­ti Szín­ház igaz­ga­tá­sa egy át­lát­szó, sar­la­tán élet­ve­ze­té­si pro­jekt ré­sze. Al­föl­di ugyan­is el­sõ­sor­ban nem a szí­ni szak­má­ban, ha­nem a kép­er­nyõn épí­tet­te fel ma­gát: ha kel­lett, po­li­hisz­tor­ként fes­te­ge­tett, mint Agárdy Gá­bor; ha kel­lett, Mi­ci­mac­kót ren­de­zett a Nagy Könyv­ben. Köz­szá­jon fo­rog­nak sze­rel­mi drá­mái, akár­csak fel­nõtt­ko­ri meg­is­mer­ke­dé­se édes­ap­já­val, a szo­ci­a­lis­ta hon­atyá­val. Az­tán egy pon­ton õ is reg­ge­li té­vé­mû­sort ve­zet, mint Stohl, még ké­sõbb Bu­ze­ra-sze­rû szörnyedelmekhez, Lu­ci­fer-show-hoz ad­ja a ne­vét, sõt be­ül a ho­ni mé­dia­tör­té­net egyik mély­pont­já­nak szá­mí­tó He­ti He­tes­be, ahol eny­hén szól­va meg­osz­tó te­vé­keny­sé­get fejt ki. Ezt a bal­lé­pést nem sem­le­ge­sí­ti, hogy ki­ne­ve­zé­sét kö­ve­tõ­en meg­vá­lik a gyurcsányista pro­pa­gan­da­mû­sor­tól. Gálvölgyi Já­nos Kos­suth-dí­ja után már tény­leg azon sem le­põd­ne meg az em­ber, ha Ké­ri Lász­lót kan­cel­lá­ria­mi­nisz­ter­ré ne­vez­nék ki, s Farkasházy Ti­va­dar len­ne az Ope­ra­ház új igaz­ga­tó­ja, ahol at­tól fog­va ki­zá­ró­lag Wag­nert ját­sza­ná­nak. A He­ti He­tes­sel egy idõ­ben azon­ban Al­föl­di nyo­mult a köz­szol­gá­lat­ban is; leg­na­gyobb szí­né­sze­ink­kel interjúzgatott, hogy meg­szok­juk a gon­do­la­tot: lám, Al­föl­di egyen­ran­gú ve­lük.
Utol­já­ra Kuncze Gá­bort si­ke­rült ilyen san­da mó­don fel­épí­te­ni a sem­mi­bõl – meg is it­tuk a le­vét. Al­föl­di azon­ban nem meg­fe­le­lõ sze­mély az át­masz­kí­ro­zás­ra, hogy ne a li­be­rá­lis kultúrkampf elõ­re­tolt ak­ti­vis­tá­ját lás­suk ben­ne. Már a leg­ele­jén szé­gyell­ni kez­di a nem­ze­ti jel­zõt; s vé­rig sért­ve a zon­go­rát ci­pe­lõ kor­társ drá­ma­írói de­rék­ha­dat, li­be­rá­lis sztár­író­kat kér fel da­rab­írás­ra. Kö­zü­lük Spiró György vér­pro­fi e mûnemben, a más­kü­lön­ben rop­pant te­het­sé­ges Par­ti Nagy La­jos ügyes mû­ked­ve­lõ, Ná­das Pé­ter és Es­ter­házy Pé­ter még az sem, mert írás­mû­vé­sze­tük ter­mé­sze­te olyan, amit ta­szít a szín­pad. Al­föl­di ta­lán nem ol­vas ren­des drá­ma­író­kat, Szakonyitól Tasnádin, Pozsgain és Egressyn át Háy Já­no­sig.
A Nem­ze­ti ügyé­ben nem­ze­ti kon­szen­zus szük­sé­ges, Al­föl­di pe­dig nem ren­del­ke­zik az egész nem­zet bi­zal­má­val. Az a mód, hogy Hiller Ist­ván jó­vol­tá­ból fél évig Jor­dán Ta­más­sal pár­hu­za­mo­san direktor­kodik, em­lé­kez­tet ar­ra az SZDSZ-es si­et­ség­re, ahogy Bá­lint And­rást igaz­ga­tó­nak ki­ne­vez­ték az el­sõ ka­pa­vá­gás­kor. Mint­ha be akar­nák be­to­noz­ni a rossz idõk­re. Ám elõ­re szó­lok, hogy fö­lös­le­ges pe­tí­ci­óz­ni: ez a ka­ma­ril­la­al­ku egy jö­ven­dõ pol­gá­ri kor­mány kul­tusz­mi­nisz­ter­ét sem­mi­re nem kö­te­le­zi. Al­föl­di alig­ha fog­ja ki­töl­te­ni hos­­szú man­dá­tu­mát. Egy ren­des or­szág­ban ugyan­is a Nem­ze­ti Szín­ház nem af­fé­le nem­ze­ti szín­máz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.