Vlagyimir Putyin
Putyin csak játszadozik Donald Trumppal?

A Nemzeti ügyében nemzeti konszenzus szükséges, Alföldi pedig nem rendelkezik
az egész nemzet bizalmával. Az a mód, hogy Hiller István jóvoltából fél évig Jordán Tamással párhuzamosan direktorkodik, emlékeztet arra az SZDSZ-es sietségre, ahogy Bálint Andrást igazgatónak kinevezték
az elsõ kapavágáskor
Tûnõdtek már arról, kicsoda manapság a nemzet zsaruja? Ezen az égtájon, ahol a krimi hagyományosan másodrangú mûfajnak számított, s hosszú idõn át a bûnözés híreit is az aktuálpolitika szolgálatába állították, még a detektívkultusz is fals formát öltött. Mág Bertalan regényhõsei és a kántoros Csupati kalandjai meg sem közelítették a nyugati sztárnyomozók státusát a fejekben és a szívekben. A Kékfényben a nyomasztó asszociációkat keltõ Szabó László volt az erkölcsi etalon, sajátos fénytörést adva bûn és bûnhõdés szocialista viszonyának; a moziban meg Ötvös Csöpi tarolt, de a balatoni bohém behemótról nyilatkozván maga Bujtor István sem tagadta, hogy az afféle magyar Piedone-klón. A nemzet zsaruja idõvel így mégsem egy fikciós hõs lett, hanem egy hús-vér nyomozó: a „rajzoljon téged körül Doszpot Péter!” jókívánság sokáig tartotta magát a körúti szlengben. Doszpot aztán az MSZP politikusaként gyorsan leamortizálta magát, az így keletkezõ ûrbe pedig benyomult Stohl Buci, aki mostanában a Tûzvonalban címû közszolgálati szappanoperában alakítja a kemény, de renitens magyar rendõr némiképp stilizált és idealizált figuráját.
Stohl András istenáldotta színésztehetség, aki – ha legalább a fele igaz a honi bulváripar által mûködtetett hírgyár információtömegének – pénzért és hírnévért módszeresen herdálja azt a virtuális tõkét, ami születésénél fogva megadatott neki. Jó sváda és jó színi adottságok ritkán találkoznak össze ilyen kevercsben: ez az enyhén macsó típus nemcsak a hölgyek, de a színikritikusok szívét is tartósan megdobogtathatta volna. Így is indult a pályája, aztán történt valami: Stohlt bedarálta a kereskedelmi média. Az egyik országos gagyitévé arcaként habkönynyû reggeli mûsorokat és feledhetõ vetélkedõket vezetett oda sem figyelve, unott rutinnal. Pedig a színésznek olykor nem árt a megírt szöveg, nem mindig tesz jót imázsának a locsogó rögtönzés – könnyen a botrányhõs marginális szerepkörében találhatja magát. A Tûzvonalban alighanem elkeseredett visszatérési kísérlet a televíziós pénzgyárból a szakmába: a nemzet zsarujaként ez nem is teljesen reménytelen.
Erre a vargabetûre azért kerítettem sort, hogy megpróbáljuk megérteni a nyakunkba szakadt Alföldi-jelenséget. Jómagam ugyanis kísérteties hasonlóságot látok Stohl András és Alföldi Róbert pályaíve között. Azzal a különbséggel, hogy míg Stohl kísérlete a nemzet zsaruja szerepkörének betöltésére nem központi kérdés egy kultúrember számára, addig Alföldi debütálása a Nemzeti Színház igazgatói székében pillanatnyilag (szimbolikus voltánál fogva) a legfontosabb kulturális közügy. Sõt: nemzeti ügy. Nem csoda, hogy még szellemi életünk konzervatív felének elitjét is intenzíven foglalkoztatja az õ személye – e véleményekbõl és aggodalmakból lapunk a minap nyújtott át egy színes csokorra valót.
Míg Stohl szerintem az a lúzer, aki a két végén égetve a gyertyát, a bulvármédia áldozataként állomásozik a felszínes nyilvánosságban, Alföldi évek óta módszeresen és tudatosan felhasználja a televíziózást áhított célja elérésére. Mint látjuk, ez a cél a Bárka Színház ugródeszkáját követõen a Nemzeti Színház bevétele volt. Ehhez azonban a felületes mûveltségû Gyurcsány–Kóka–Hiller-kormányzatban nem lett volna elég a puszta tehetség és az ideológiai elkötelezettség. Ezt a „terméket” strukturálni kellett, s ügyesen szétteríteni a nyilvánosságban, hogy amikor a direktorság bekövetkezik, tompítani lehessen a kultúrbotrány politikai élét. Ez a prevenció – hiába olyan visszafogott egyelõre a konzervatív elit – nem igazán sikerült, Hillerék még a pályázat során is a csalás gyanújába keveredtek, s a liberális médiamûhelyek a skandalumot jobb híján megpróbálták elterelni a jelöltek nemi identitásának irányába. Holott az Alföldi-féle alkalmatlanság a Nemzeti Színház vezetésére nem ilyen természetû: hozzáteszem, a szexuális identitás mellett még a politikai is másodlagos. Alföldi egyszerûen alkatilag képtelen felnõni ehhez a feladathoz. Komolytalan. Annak idején aggódtam kicsit Jordán Tamás miatt is, hiszen a média a felelõtlen játékos imázsát kölcsönözte neki – de szerintem Jordán nemcsak a gyakorlatban, hanem szimbolikusan is jó direktor lett: nem hozott szégyent a nemzetre és kultúrájára. Alföldiben nem látom azt az alázatot, hogy például háttérbe tudná szorítani saját színészi és rendezõi ambícióit a nemes misszió érdekében. Nem lehet azt sem könnyû szívvel mondanunk, hogy rajta, szivárványos elõélete ellenére is bizonyítson – hiszen a nemzet színháza nem kísérleti terep. Ez a zaklatott elõélet pedig komoly aggodalmakra ad okot a kódolható jövõt illetõen.
Hangsúlyozom, nem olyasmirõl van szó, hogy megjelenik-e egy színházi gyakorlatban mondjuk a homoszexualitás vagy a nemi aberráció – Zsótér Sándor ilyen jellegû munkásságát például figyelemre méltónak tartom. Alföldi affektáló, férfiatlan, feminin stílusa a lényeg szempontjából épp olyan érdektelen, mint Stohl macsósága. Sokkal inkább az aggaszt: lehet-e a Nemzeti Színház igazgatása egy átlátszó, sarlatán életvezetési projekt része. Alföldi ugyanis elsõsorban nem a színi szakmában, hanem a képernyõn építette fel magát: ha kellett, polihisztorként festegetett, mint Agárdy Gábor; ha kellett, Micimackót rendezett a Nagy Könyvben. Közszájon forognak szerelmi drámái, akárcsak felnõttkori megismerkedése édesapjával, a szocialista honatyával. Aztán egy ponton õ is reggeli tévémûsort vezet, mint Stohl, még késõbb Buzera-szerû szörnyedelmekhez, Lucifer-show-hoz adja a nevét, sõt beül a honi médiatörténet egyik mélypontjának számító Heti Hetesbe, ahol enyhén szólva megosztó tevékenységet fejt ki. Ezt a ballépést nem semlegesíti, hogy kinevezését követõen megválik a gyurcsányista propagandamûsortól. Gálvölgyi János Kossuth-díja után már tényleg azon sem lepõdne meg az ember, ha Kéri Lászlót kancelláriaminiszterré neveznék ki, s Farkasházy Tivadar lenne az Operaház új igazgatója, ahol attól fogva kizárólag Wagnert játszanának. A Heti Hetessel egy idõben azonban Alföldi nyomult a közszolgálatban is; legnagyobb színészeinkkel interjúzgatott, hogy megszokjuk a gondolatot: lám, Alföldi egyenrangú velük.
Utoljára Kuncze Gábort sikerült ilyen sanda módon felépíteni a semmibõl – meg is ittuk a levét. Alföldi azonban nem megfelelõ személy az átmaszkírozásra, hogy ne a liberális kultúrkampf elõretolt aktivistáját lássuk benne. Már a legelején szégyellni kezdi a nemzeti jelzõt; s vérig sértve a zongorát cipelõ kortárs drámaírói derékhadat, liberális sztárírókat kér fel darabírásra. Közülük Spiró György vérprofi e mûnemben, a máskülönben roppant tehetséges Parti Nagy Lajos ügyes mûkedvelõ, Nádas Péter és Esterházy Péter még az sem, mert írásmûvészetük természete olyan, amit taszít a színpad. Alföldi talán nem olvas rendes drámaírókat, Szakonyitól Tasnádin, Pozsgain és Egressyn át Háy Jánosig.
A Nemzeti ügyében nemzeti konszenzus szükséges, Alföldi pedig nem rendelkezik az egész nemzet bizalmával. Az a mód, hogy Hiller István jóvoltából fél évig Jordán Tamással párhuzamosan direktorkodik, emlékeztet arra az SZDSZ-es sietségre, ahogy Bálint Andrást igazgatónak kinevezték az elsõ kapavágáskor. Mintha be akarnák betonozni a rossz idõkre. Ám elõre szólok, hogy fölösleges petíciózni: ez a kamarillaalku egy jövendõ polgári kormány kultuszminiszterét semmire nem kötelezi. Alföldi aligha fogja kitölteni hosszú mandátumát. Egy rendes országban ugyanis a Nemzeti Színház nem afféle nemzeti színmáz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.