Bankkártyás fizetés: internetes vásárlási trükkök

Bankkártyával fizetne online rendelés esetén? Erre figyeljen!

2015. 03. 02. 7:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előző cikkünkben annak a témáját bontottuk ki, hogy jogos-e, ha a kereskedő a fizetendő végösszeghez adminisztrációs díjat is felszámol, ha bankkártyával fizetünk. Múlt héten arra találhatott választ, hogy egyáltalán köteles-e a kereskedő biztosítani a bankkártyával való fizetés lehetőségét, illetve korlátozhatja-e, hogy csak bizonyos összeghatár felett fizethet vele a vásárló.

A karácsonyi és az azt követő időszakban sok olyan kérdés érkezett a fogyasztóktól, hogy mit tegyenek, ha online rendelés esetén még a megrendelés napján bankkártyával kifizették, utalták a vételárat (sokszor még az előtt, hogy a rendelés elfogadásáról szóló visszaigazoló e-mail megérkezett volna), de a termék csak nem akart megérkezni. Hogyan szerezhetik vissza a pénzüket?

Elsősorban azt tanácsoljuk, hogy ahol lehetőség van utánvételes fizetésre, inkább ezt a fizetési módot válasszák a megrendelésénél, mivel így csak akkor kell fizetni, ha a termék valóban megérkezett a megrendelőhöz.

Online rendelés esetén – akár már a termék kézhezvétele előtt – a fogyasztó joga, hogy a vásárlástól elálljon, akár indokolás nélkül is. Legkésőbb a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül szükséges az elállási szándékukat a kereskedő felé jelezni. Legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított tizennégy napon belül köteles a kereskedő visszatéríteni a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is.

Ha olyan e-mailt kapott végül, hogy a megrendelést – bármely okokból – nem fogadták el, így létre sem jött önök között a szerződés, akkor az előre kifizetett vételárat azonnal visszakövetelheti, a kereskedő pedig a Polgári törvénykönyv szabályait alapul véve haladéktalanul köteles azt visszajuttatni a megrendelőnek.

A legjobb azonban, ha előre felkészülünk, és online rendelés esetén szem előtt tartjuk az alábbi tanácsokat.

A webáruház kiválasztásakor célszerű leinformálni magát a webshopot üzemeltető vállalkozást. Lehetőleg csak olyan cégtől vásároljunk, ahol szerepeltetik a vállalkozásra vonatkozó lényeges információkat (például cégnév, székhely, üzletcím, e-mail cím, telefonszám). Ezen túlmenően a honlapon feltüntetett cégjegyzékszám vagy adószám megléte esetén, lehetőség nyílik a mindenki számára ingyenesen hozzáférhető adatbázisokban (www.e-cegjegyzek.hu) a szolgáltató létezéséről meggyőződni. Mindezek ismeretében ugyanis leszűkül annak a veszélye, hogy az esetlegesen felmerülő problémák megoldása lehetetlenné váljon.

Az internetes vásárlások esetén a fizetés során a legnagyobb kockázatot az jelenti, hogy a bankkártya adatainak megadását követően az eladó esetleg a megrendelés ellenértékén felül további összegeket is jogosulatlanul leemelhet a fogyasztó számlájáról. Léteznek azonban biztonságos fizetési megoldások is, amelyekkel kivédhetjük ezt a veszélyt.

A banki átutalást (ahol bankszámlaszámot szükséges megadni) online vásárlás esetén érdemes alaposan átgondolni, mivel e tranzakció mögött áll a legkisebb jogi védelem.

A tapasztalatok alapján az egyik legbiztonságosabb megoldásnak az tekinthető, ha a fogyasztók egy külön, csak internetes vásárlásra használt alszámlát nyitnak számlavezető bankjuknál, amelyhez egy külön bankkártya is tartozik. Ez azért biztonságosabb a fogyasztó számára, mint ha a főszámlájához tartozó kártyát használná a vásárlás során, mert ebben az esetben az eladó nem férhet hozzá a főszámla adataihoz és az azon található pénzösszeghez. Ebben az esetben a fogyasztó dönti el, hogy mennyi pénzt tart az elkülönített számláján, így ha esetleg az eladó további összeget próbálna jogosulatlanul leemelni a számláról, a főszámlán lévő összeg biztonságban van.

Egy másik alternatíva lehet egy harmadik-, az internetes fizetésben közreműködő fél bevonása a fizetési folyamatba. Ennek előnye, hogy az eladó egyáltalán nem fér hozzá a fogyasztó banki adataihoz, csak a harmadik fél által megküldött adatokat láthatja, melyhez az előző megoldáshoz hasonlóan, szintén csak annyi pénzt rendel a fogyasztó, amennyi az aktuális vásárláshoz szükséges. További fontos előnye ennek a fizetési módnak – az alszámlás megoldással együtt – a kifizetések visszakereshetősége, így később vita esetén bizonyítani tudja a fogyasztó, hogy a fizetés megtörtént, illetve, hogy mikor történt.

Ha például a pénzügyi teljesítést PayPal rendszeren keresztül teljesítette, úgy a PayPalnak jelezheti az adásvétel meghiúsulását (nem érkezik meg a termék vagy hibás a termék) egy, a szolgáltató által működtetett speciális vitarendezési mechanizmus keretében. A vásárlás előtt célszerű megismerni a vitarendezési mechanizmus részletes feltételeit és határidejét a szerződési feltételekben. A vitarendezés sikere esetén a PayPal rendszerétől fogja visszakapni a vételárat, valamint bizonyos esetben a szállítás költségét is.

Amennyiben a vállalkozással mégsem sikerülne rendezni a problémát, bankkártyás fizetés esetében lehetőség van az úgynevezett chargeback eljárást kezdeményezni számlavezető bankjánál. Az ilyen típusú eljárás keretében a bank és a kártyatársaság közötti szerződés alapján azok a fogyasztók, akik a megrendelt terméket, szolgáltatást kártyával fizették, azonban később a vásárlással kapcsolatban problémájuk merült fel (például a vállalkozás a megrendelt szolgáltatással vagy a vásárolt termékkel kapcsolatos problémát nem rendezi, a megrendelt termék nem érkezik meg, a levonás összege eltér attól, amelyről előzetesen tájékoztatták), a vásárlás árát a bankon keresztül visszakövetelhetik. Javasoljuk, hogy érdeklődjön bankjánál erről a lehetőségről.

Érdemes megemlíteni, hogy külföldi webshopból való rendelésnél általában előrefizetést kérnek a kereskedők. A külföldről való internetes vásárlásokhoz hasznos információkat az alábbi oldalakon találnak:

http://magyarefk.hu/images/stories/pdf/kiadvanyok/hataron_atnyulo_online_vasarlasok.pdf

http://magyarefk.hu/hu/hasznos-tudnivalok/internetes-vasarlas.html

Külföldi (más EU-s országbeli, izlandi vagy norvég székhelyű) vállalkozással, webáruházzal szembeni panasz, garanciális igény, szerződéses probléma, stb. esetén a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ ([email protected]; www.magyarefk.hu) ingyenes segítséget tud nyújtani a magyar fogyasztóknak a panasz rendezésének és a probléma megoldásának megkísérlése érdekében.

További hasznos tudnivalók internetes vásárlással kapcsolatban: http://www.nfh.hu/node/2704

Kérjük, a blog olvasásakor vegye figyelembe, hogy a bejegyzések a megírás idején hatályos jogszabályi rendelkezéseken alapulnak. A problémára nem kizárólag az általunk megírt válasz lehet a követendő példa, elképzelhető, hogy létezik más megoldás, a kérdés más nézőpontból való megközelítése.


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.