Előző cikkünkben annak a témáját bontottuk ki, hogy jogos-e, ha a kereskedő a fizetendő végösszeghez adminisztrációs díjat is felszámol, ha bankkártyával fizetünk. Múlt héten arra találhatott választ, hogy egyáltalán köteles-e a kereskedő biztosítani a bankkártyával való fizetés lehetőségét, illetve korlátozhatja-e, hogy csak bizonyos összeghatár felett fizethet vele a vásárló.
A karácsonyi és az azt követő időszakban sok olyan kérdés érkezett a fogyasztóktól, hogy mit tegyenek, ha online rendelés esetén még a megrendelés napján bankkártyával kifizették, utalták a vételárat (sokszor még az előtt, hogy a rendelés elfogadásáról szóló visszaigazoló e-mail megérkezett volna), de a termék csak nem akart megérkezni. Hogyan szerezhetik vissza a pénzüket?
Elsősorban azt tanácsoljuk, hogy ahol lehetőség van utánvételes fizetésre, inkább ezt a fizetési módot válasszák a megrendelésénél, mivel így csak akkor kell fizetni, ha a termék valóban megérkezett a megrendelőhöz.
Online rendelés esetén – akár már a termék kézhezvétele előtt – a fogyasztó joga, hogy a vásárlástól elálljon, akár indokolás nélkül is. Legkésőbb a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül szükséges az elállási szándékukat a kereskedő felé jelezni. Legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított tizennégy napon belül köteles a kereskedő visszatéríteni a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, ideértve a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is.
Ha olyan e-mailt kapott végül, hogy a megrendelést – bármely okokból – nem fogadták el, így létre sem jött önök között a szerződés, akkor az előre kifizetett vételárat azonnal visszakövetelheti, a kereskedő pedig a Polgári törvénykönyv szabályait alapul véve haladéktalanul köteles azt visszajuttatni a megrendelőnek.
A legjobb azonban, ha előre felkészülünk, és online rendelés esetén szem előtt tartjuk az alábbi tanácsokat.
A webáruház kiválasztásakor célszerű leinformálni magát a webshopot üzemeltető vállalkozást. Lehetőleg csak olyan cégtől vásároljunk, ahol szerepeltetik a vállalkozásra vonatkozó lényeges információkat (például cégnév, székhely, üzletcím, e-mail cím, telefonszám). Ezen túlmenően a honlapon feltüntetett cégjegyzékszám vagy adószám megléte esetén, lehetőség nyílik a mindenki számára ingyenesen hozzáférhető adatbázisokban (www.e-cegjegyzek.hu) a szolgáltató létezéséről meggyőződni. Mindezek ismeretében ugyanis leszűkül annak a veszélye, hogy az esetlegesen felmerülő problémák megoldása lehetetlenné váljon.
Az internetes vásárlások esetén a fizetés során a legnagyobb kockázatot az jelenti, hogy a bankkártya adatainak megadását követően az eladó esetleg a megrendelés ellenértékén felül további összegeket is jogosulatlanul leemelhet a fogyasztó számlájáról. Léteznek azonban biztonságos fizetési megoldások is, amelyekkel kivédhetjük ezt a veszélyt.
A banki átutalást (ahol bankszámlaszámot szükséges megadni) online vásárlás esetén érdemes alaposan átgondolni, mivel e tranzakció mögött áll a legkisebb jogi védelem.
A tapasztalatok alapján az egyik legbiztonságosabb megoldásnak az tekinthető, ha a fogyasztók egy külön, csak internetes vásárlásra használt alszámlát nyitnak számlavezető bankjuknál, amelyhez egy külön bankkártya is tartozik. Ez azért biztonságosabb a fogyasztó számára, mint ha a főszámlájához tartozó kártyát használná a vásárlás során, mert ebben az esetben az eladó nem férhet hozzá a főszámla adataihoz és az azon található pénzösszeghez. Ebben az esetben a fogyasztó dönti el, hogy mennyi pénzt tart az elkülönített számláján, így ha esetleg az eladó további összeget próbálna jogosulatlanul leemelni a számláról, a főszámlán lévő összeg biztonságban van.
Egy másik alternatíva lehet egy harmadik-, az internetes fizetésben közreműködő fél bevonása a fizetési folyamatba. Ennek előnye, hogy az eladó egyáltalán nem fér hozzá a fogyasztó banki adataihoz, csak a harmadik fél által megküldött adatokat láthatja, melyhez az előző megoldáshoz hasonlóan, szintén csak annyi pénzt rendel a fogyasztó, amennyi az aktuális vásárláshoz szükséges. További fontos előnye ennek a fizetési módnak – az alszámlás megoldással együtt – a kifizetések visszakereshetősége, így később vita esetén bizonyítani tudja a fogyasztó, hogy a fizetés megtörtént, illetve, hogy mikor történt.
Ha például a pénzügyi teljesítést PayPal rendszeren keresztül teljesítette, úgy a PayPalnak jelezheti az adásvétel meghiúsulását (nem érkezik meg a termék vagy hibás a termék) egy, a szolgáltató által működtetett speciális vitarendezési mechanizmus keretében. A vásárlás előtt célszerű megismerni a vitarendezési mechanizmus részletes feltételeit és határidejét a szerződési feltételekben. A vitarendezés sikere esetén a PayPal rendszerétől fogja visszakapni a vételárat, valamint bizonyos esetben a szállítás költségét is.
Amennyiben a vállalkozással mégsem sikerülne rendezni a problémát, bankkártyás fizetés esetében lehetőség van az úgynevezett chargeback eljárást kezdeményezni számlavezető bankjánál. Az ilyen típusú eljárás keretében a bank és a kártyatársaság közötti szerződés alapján azok a fogyasztók, akik a megrendelt terméket, szolgáltatást kártyával fizették, azonban később a vásárlással kapcsolatban problémájuk merült fel (például a vállalkozás a megrendelt szolgáltatással vagy a vásárolt termékkel kapcsolatos problémát nem rendezi, a megrendelt termék nem érkezik meg, a levonás összege eltér attól, amelyről előzetesen tájékoztatták), a vásárlás árát a bankon keresztül visszakövetelhetik. Javasoljuk, hogy érdeklődjön bankjánál erről a lehetőségről.
Érdemes megemlíteni, hogy külföldi webshopból való rendelésnél általában előrefizetést kérnek a kereskedők. A külföldről való internetes vásárlásokhoz hasznos információkat az alábbi oldalakon találnak:
http://magyarefk.hu/images/stories/pdf/kiadvanyok/hataron_atnyulo_online_vasarlasok.pdf
http://magyarefk.hu/hu/hasznos-tudnivalok/internetes-vasarlas.html
Külföldi (más EU-s országbeli, izlandi vagy norvég székhelyű) vállalkozással, webáruházzal szembeni panasz, garanciális igény, szerződéses probléma, stb. esetén a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ ([email protected]; www.magyarefk.hu) ingyenes segítséget tud nyújtani a magyar fogyasztóknak a panasz rendezésének és a probléma megoldásának megkísérlése érdekében.
További hasznos tudnivalók internetes vásárlással kapcsolatban: http://www.nfh.hu/node/2704
Kérjük, a blog olvasásakor vegye figyelembe, hogy a bejegyzések a megírás idején hatályos jogszabályi rendelkezéseken alapulnak. A problémára nem kizárólag az általunk megírt válasz lehet a követendő példa, elképzelhető, hogy létezik más megoldás, a kérdés más nézőpontból való megközelítése.