Bankkártyás fizetés: adminisztrációs díj a végösszeghez?

Bankkártyával fizetett és a kereskedő adminisztrációs díjat is fel akar számolni a kártya használata miatt?

2015. 02. 16. 7:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érdekes kérdés érkezett a hatósághoz a napokban.

Egy vállalkozás üzletében olyan tábla van kihelyezve a fogyasztó bejelentése szerint, hogy bankkártyás fizetés esetén 2 százalék adminisztrációs díjat számolnak fel a termék vételárán felül. A vásárlóban felmerült a kérdés, vajon törvényes eljárásnak minősül-e ez.

Bankkártyás fizetés esetén a kereskedőnek valóban többletköltsége keletkezik, általában kétféle módon. Az egyik tétel a POS-terminálok telepítésének és üzemeltetésének a költsége (ezt egyes elfogadó bankok a saját, bérbe adott berendezéseiknél átvállalják); illetve a fizetési műveletek után felszámított jutalék.

Az utóbbi az egyes műveletekhez kapcsolódó, azok összegének százalékában meghatározott kereskedői jutalék. Ennek mértéke a kereskedő és a bankja közötti megegyezés tárgya, hazánkban a következő tényezők befolyásolják: a várható kártyás forgalom, az iparág (ruházat, élelmiszer, benzinkút stb.), az elfogadott kártya típusa (VISA, MasterCard, American Express, Diners Club, JCB).

Hazánkban ugyanakkor a vásárlási műveletek a Magyar Nemzeti Bank tájékoztatása szerint díjmentesek a kártyabirtokos ügyfelek részére, vagyis ez a kereskedőt terhelő jutalék közvetlenül nem számolható fel a kártyás fizetéseknél.

A pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló 2009. évi LXXXV. törvény 36.§ (4) bekezdése értelmében a kedvezményezett készpénz-helyettesítő fizetési eszköz használatáért díjat, költséget vagy egyéb fizetési kötelezettséget nem számíthat fel.

Ezzel összhangban értelmezhető a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 14.§ (5) bekezdésének előírása is, miszerint a termék eladási áraként és egységáraként, illetve a szolgáltatás díjaként a fogyasztó által ténylegesen fizetendő, az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is tartalmazó árat kell feltüntetni.

A jogszabály értelmében tehát, amennyiben ön bármilyen termék vásárlásakor vagy szolgáltatás igénybevételekor bankkártyával fizet, a kereskedő a kártyás fizetés miatt semminemű pluszköltséget nem számíthat fel, önt emiatt hátrányos megkülönböztetés nem érheti.

Néhány ország szabályai azonban már lehetővé teszik a kereskedő számára, hogy eltérő árat állapítson meg ugyanarra az árura vagy szolgáltatásra attól függően, hogy a vásárló készpénzzel vagy kártyával fizet. Fel kell tehát készülni arra, hogy külföldön egyes kereskedők bankkártyával történő fizetés esetén magasabb árat számítanak fel, mint készpénzfizetés esetén. Ilyen esetekben azonban a kártyabirtokost a vásárlás helyszínén előzetesen tájékoztatni kell.

Amennyiben tehát a fentiekkel ellenkező gazdálkodói magatartást tapasztal, úgy érdemes jelzéssel élnie a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjához: http://felugyelet.mnb.hu/fogyasztoknak

További hasznos információk: www.nfh.hu

Kérjük, a blog olvasásakor vegye figyelembe, hogy a bejegyzések a megírás idején hatályos jogszabályi rendelkezéseken alapulnak. A problémára nem kizárólag az általunk megírt válasz lehet a követendő példa, elképzelhető, hogy létezik más megoldás, a kérdés más nézőpontból való megközelítése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.