Érdekes kérdés érkezett a hatósághoz a napokban.
Egy vállalkozás üzletében olyan tábla van kihelyezve a fogyasztó bejelentése szerint, hogy bankkártyás fizetés esetén 2 százalék adminisztrációs díjat számolnak fel a termék vételárán felül. A vásárlóban felmerült a kérdés, vajon törvényes eljárásnak minősül-e ez.
Bankkártyás fizetés esetén a kereskedőnek valóban többletköltsége keletkezik, általában kétféle módon. Az egyik tétel a POS-terminálok telepítésének és üzemeltetésének a költsége (ezt egyes elfogadó bankok a saját, bérbe adott berendezéseiknél átvállalják); illetve a fizetési műveletek után felszámított jutalék.
Az utóbbi az egyes műveletekhez kapcsolódó, azok összegének százalékában meghatározott kereskedői jutalék. Ennek mértéke a kereskedő és a bankja közötti megegyezés tárgya, hazánkban a következő tényezők befolyásolják: a várható kártyás forgalom, az iparág (ruházat, élelmiszer, benzinkút stb.), az elfogadott kártya típusa (VISA, MasterCard, American Express, Diners Club, JCB).
Hazánkban ugyanakkor a vásárlási műveletek a Magyar Nemzeti Bank tájékoztatása szerint díjmentesek a kártyabirtokos ügyfelek részére, vagyis ez a kereskedőt terhelő jutalék közvetlenül nem számolható fel a kártyás fizetéseknél.
A pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló 2009. évi LXXXV. törvény 36.§ (4) bekezdése értelmében a kedvezményezett készpénz-helyettesítő fizetési eszköz használatáért díjat, költséget vagy egyéb fizetési kötelezettséget nem számíthat fel.
Ezzel összhangban értelmezhető a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 14.§ (5) bekezdésének előírása is, miszerint a termék eladási áraként és egységáraként, illetve a szolgáltatás díjaként a fogyasztó által ténylegesen fizetendő, az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is tartalmazó árat kell feltüntetni.
A jogszabály értelmében tehát, amennyiben ön bármilyen termék vásárlásakor vagy szolgáltatás igénybevételekor bankkártyával fizet, a kereskedő a kártyás fizetés miatt semminemű pluszköltséget nem számíthat fel, önt emiatt hátrányos megkülönböztetés nem érheti.
Néhány ország szabályai azonban már lehetővé teszik a kereskedő számára, hogy eltérő árat állapítson meg ugyanarra az árura vagy szolgáltatásra attól függően, hogy a vásárló készpénzzel vagy kártyával fizet. Fel kell tehát készülni arra, hogy külföldön egyes kereskedők bankkártyával történő fizetés esetén magasabb árat számítanak fel, mint készpénzfizetés esetén. Ilyen esetekben azonban a kártyabirtokost a vásárlás helyszínén előzetesen tájékoztatni kell.
Amennyiben tehát a fentiekkel ellenkező gazdálkodói magatartást tapasztal, úgy érdemes jelzéssel élnie a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjához: http://felugyelet.mnb.hu/fogyasztoknak
További hasznos információk: www.nfh.hu
Kérjük, a blog olvasásakor vegye figyelembe, hogy a bejegyzések a megírás idején hatályos jogszabályi rendelkezéseken alapulnak. A problémára nem kizárólag az általunk megírt válasz lehet a követendő példa, elképzelhető, hogy létezik más megoldás, a kérdés más nézőpontból való megközelítése.