„Mennyire ismered magad? Tudd meg, mennyire vagy nyitott, barátságos, extrovertált, érzelmileg stabil és lelkiismeretes. Most egy tudományos kutatás keretében számodra is kiderül, hogy mit mond rólad a Big5 teszt, és mit like-olnak a hozzád hasonlók” – ezzel a szöveggel hirdet a Facebookon a volt Gyurcsány-tanácsadó, Dessewffy Tibor által vezetett ELTE Digitális Szociológia Kutatóközpontja egy kérdőívet, ami első ránézésre nem üt el a közösségi médián átfutó hasonló könnyed tartalmaktól. A szokásosnak tűnő személyiségteszt mögött azonban több lehet, mint elsőre látszik.
2016 végén a svájci Das Magazin, majd a Motherboard cikkezett a Cambridge Analytica (CA) nevű vállalkozásról: a brit gyökerű, Amerikában bejegyzett cég módszerei állításuk szerint fontos szerepet játszottak a tavalyi év meglepőnek tűnő választási-népszavazási sikereiben, így a Trump- és a brexit-kampányban is. Bár a CA szerepe vitatott, az tény, hogy az akkor még Ted Cruznak dolgozó cég számára az adatgyűjtést a Cambridge-i Egyetemen tanító Aleksandr Kogan kezdte el, az ELTE-éhez hasonló online kérdőívekkel.
Az Index összefoglalója szerint a módszer alapja, hogy a Big5 teszt által felvázolt pszichológiai profilok és közösségi médiás adathalmazok összevetéséből következtetéseket vonnak le a felhasználókról, majd ezek alapján sokkal részletesebben tudják célozni és személyre szabni a hirdetéseket, mint az általában használt demográfiai megközelítések esetében. Ahogy ők mondják: meg tudják jósolni az amerikaiak személyiségét. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy például egy fegyvertartáspárti hirdetést máshogy jelenítenek meg egy lájkjai alapján családközpontúnak tűnő apukának, mint egy megosztásai tanúsága szerint terrorizmustól rettegő polgárnak.
Az ELTE Digitális Szociológia Kutatóközpontjának kérdőíve elvben hasonló célra is használható adatbázisok felállítását teszi lehetővé. A személyiségteszt kitöltéséhez ugyanis be kell jelentkezni a Facebook-profilunkkal, ahol a publikus adatok megadása mellett a lájkjainkat is át kell adnunk. A felhasználási feltételekben külön jelzik, hogy enélkül nem lehet továbblépni a tesztre. A negyvennégy kérdés megválaszolása után megkapjuk a saját pszichológiai profilunkat, illetve az alkalmazás megmutatja, hogy a hozzánk hasonló profilú emberek mit lájkolnak. Mindezt nyilván meg is tudjuk osztani a saját oldalunkon.