Duplájára emelkedett Franciaországban a kannabiszszármazék hatása alatt autót vezető fiatalok száma 2001–2004 között – írja a Le Figaro. Ennek akart véget vetni az a 2003-as törvényi szabályzás, amely kimondja, hogy az ittas vezetés büntetési tételével megegyezően kétéves szabadságvesztéssel és 4500 euró pénzbüntetéssel sújtható a kábítószeres állapotban karambolt okozó személy – teszi hozzá a lap. (A szakirodalom s főleg a fogyasztás legalizálásának élharcosai megkülönböztetik az úgynevezett „lágy”- és keménydrogokat; eszerint az épp úgy függőséget, jelentős károsodást okozó hallucinogén anyagot, az indiai kendert – kannabiszt, „füvet” vagy más néven marihuánát – megkülönböztetik a keménydrogoktól – a szerk
A Forensic Science International felmérése, amitt Patrick Mura, a francia toxikológiai egyesület elnöke rendelt el, arra kereste a választ, hogy a törvény életbe lépése mérsékelte-e a kábítószeres állapotban vezető (többnyire marihuánás cigarettát szívó) fiatalok számarányát. E körben a 30 évnél fiatalabb elhunytaktól vett hatósági vérminták vizsgálata a 2003–2004-es időszakra koncentrált. Kimutatták, hogy 2003 autóvezetőből 793, tehát 39,6 százalékuk fogyasztott marihuánát. Közülük 579 mintában (28,9 százalék) aktív kannabisztartalmat mutattak ki, ami azt jelenti, hogy az elhunyt a baleset előtt néhány órával fogyasztott drogot. Az esetek 80,2 százalékában egyedül a kannabisz volt kimutatható.
Vezetnek füves cigivel és kokain hatása alatt
Egy 2000–2001-es időszakot vizsgáló tanulmány adatai szerint több mint 2000 halálos balesetből az autóvezetők 12–17 százaléka fogyasztott marihuánát, így – mint ezt Patrick Mura is aláhúzta – nem beszélhetünk arról, hogy a törvény mérsékelte volna a drogos állapotban történő autóvezetést.
Ijesztő mértékben, 15-szörösére ugrott a keménydrogok használatának számaránya: a kokainfogyasztást mérő tesztek pozitív eredményeinek aránya arról tanúskodik, hogy míg vezetők 2000-ben mért 02, százaléka, 4 éven belül 3 százaléka élt ezzel a kábítószerrel. Ugyanebben az időszakban figyelemre méltóan emelkedett az extasyfogyasztók aránya is a fiatal autóvezetők körében, 1,4 százalékról 3,1 százalékra.
Szakértők figyelmeztetnek: a kábítószerek vezetés közbeni használata elleni fellépés gyerekcipőben jár, s körülbelül ott tart, mint az alkoholos vezetés elleni hadjárat 50 évvel ezelőtt.
Patrick Mura szerint a törvényi szabályzás szigorítása írott malaszt marad, ha azt nem kíséri fokozott és rendszeres közúti ellenőrzés. A Le Figaro hozzáteszi: mihamarabb szükségessé válik az új, korszerűbb tesztek alkalmazása, amelyek a nyálmintából képesek kimutatni a kábítószer-fogyasztást.
forrás: Le Figaro
Orbán Viktor: Brüsszel Magdeburgot akar csinálni Magyarországból