Füvezz, vezess, és halj meg fiatalon?

Az autóvezetés közben Franciaországban elhunyt fiatalok 40 százaléka kannabiszszármazékot tartalmazó cigarettát szív: ez emelkedő tendenciát mutat azután is, hogy egy 2003-as törvény értelmében, az ittas vezetés büntetési tételével megegyezően, kétéves szabadságvesztéssel és súlyos pénzbüntetéssel sújtható a kábítószeres állapotban karambolt okozó személy.

2005. 11. 30. 12:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Duplájára emelkedett Franciaországban a kannabiszszármazék hatása alatt autót vezető fiatalok száma 2001–2004 között – írja a Le Figaro. Ennek akart véget vetni az a 2003-as törvényi szabályzás, amely kimondja, hogy az ittas vezetés büntetési tételével megegyezően kétéves szabadságvesztéssel és 4500 euró pénzbüntetéssel sújtható a kábítószeres állapotban karambolt okozó személy – teszi hozzá a lap. (A szakirodalom s főleg a fogyasztás legalizálásának élharcosai megkülönböztetik az úgynevezett „lágy”- és keménydrogokat; eszerint az épp úgy függőséget, jelentős károsodást okozó hallucinogén anyagot, az indiai kendert – kannabiszt, „füvet” vagy más néven marihuánát – megkülönböztetik a keménydrogoktól – a szerk

A Forensic Science International felmérése, amitt Patrick Mura, a francia toxikológiai egyesület elnöke rendelt el, arra kereste a választ, hogy a törvény életbe lépése mérsékelte-e a kábítószeres állapotban vezető (többnyire marihuánás cigarettát szívó) fiatalok számarányát. E körben a 30 évnél fiatalabb elhunytaktól vett hatósági vérminták vizsgálata a 2003–2004-es időszakra koncentrált. Kimutatták, hogy 2003 autóvezetőből 793, tehát 39,6 százalékuk fogyasztott marihuánát. Közülük 579 mintában (28,9 százalék) aktív kannabisztartalmat mutattak ki, ami azt jelenti, hogy az elhunyt a baleset előtt néhány órával fogyasztott drogot. Az esetek 80,2 százalékában egyedül a kannabisz volt kimutatható.

Vezetnek füves cigivel és kokain hatása alatt

Egy 2000–2001-es időszakot vizsgáló tanulmány adatai szerint több mint 2000 halálos balesetből az autóvezetők 12–17 százaléka fogyasztott marihuánát, így – mint ezt Patrick Mura is aláhúzta – nem beszélhetünk arról, hogy a törvény mérsékelte volna a drogos állapotban történő autóvezetést.

Ijesztő mértékben, 15-szörösére ugrott a keménydrogok használatának számaránya: a kokainfogyasztást mérő tesztek pozitív eredményeinek aránya arról tanúskodik, hogy míg vezetők 2000-ben mért 02, százaléka, 4 éven belül 3 százaléka élt ezzel a kábítószerrel. Ugyanebben az időszakban figyelemre méltóan emelkedett az extasyfogyasztók aránya is a fiatal autóvezetők körében, 1,4 százalékról 3,1 százalékra.

Szakértők figyelmeztetnek: a kábítószerek vezetés közbeni használata elleni fellépés gyerekcipőben jár, s körülbelül ott tart, mint az alkoholos vezetés elleni hadjárat 50 évvel ezelőtt.

Patrick Mura szerint a törvényi szabályzás szigorítása írott malaszt marad, ha azt nem kíséri fokozott és rendszeres közúti ellenőrzés. A Le Figaro hozzáteszi: mihamarabb szükségessé válik az új, korszerűbb tesztek alkalmazása, amelyek a nyálmintából képesek kimutatni a kábítószer-fogyasztást.

forrás: Le Figaro

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.