Keresés
Magyar Nemzet
2020. augusztus 6., csütörtök, Berta, Bettina napja
HÍR TV – CSÖRTE:A független újságírók politikai eszközzé válnak
Archívum, KüllőnÉlő
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: https://magyarnemzet.hu/archivum/kullonelo/kuszobon-a-legjobb-bringaut-tonkretetele-3980875/

Küszöbön a legjobb bringaút tönkretétele

Pedig már azt hittük, nem lesz többé gyalogosok közé eresztett bicikliút. Nyugi: lesz! A Duna partján.

Valami nagyon furcsa dolog készül a budai Duna-parton a budai fonódó villamos épülése közben. Igazából már egy ideje fent vannak a látványtervek a BKK honlapján, de csak most állnak úgy a kövek a terepen, hogy át is tekintsem, mi lesz az első, szinte tökéletes budapesti bringaútszakasszal. Először is megnyitottam a fonódóról szóló részletes, látványtervekben gazdag tájékoztatást, és miután átrágtam magam a szövegen, jól megkukkoltam a képeket is. Kettőt meg is mutatok ezekből. Kell rajtuk találni valami furát, nosza!

Nos? Semmi? Elárulom, mi szúrt szemet nekem. Hogy a Batyitól a Margit híd felé menő bringaút egyszer csak „átugorja” a sínt – eddig ezt nem kellett, mert ugye nem volt sín –, és a Duna partján, a gyalogosok között halad tovább egy darabig. Miközben az egész fővárosban kábé ez volt a legpöpecebb kerékpáros útszakasz – közel s távol nincs autó és gyalogos sem –, most azzal kell szembesülni, hogy kiherélik A Vívmányt. (A kontinentális kerékpárút-hálózatban nem mellesleg EuroVelo 6-ként szereplő út bel-budai szakasza az ország gyakorlatilag legforgalmasabb tekerős vonala, ezt a bringalámpa-számlálási adatok fél évenként igazolják… ).

No de ne térjünk el a tárgytól! Mivel a Magyar Kerékpárosklubnak minimum konzultálási joga van a dologban, megkerestem őket és a BKK-t is, tekintsük át, hogy „ezt így hogy?”. Azt is le kell még szögezni, hogy ami készül – a bringások és a gyalogosok összeterelése közös felületre – a gyalogosoknak pontosan ugyanúgy rossz lesz, mint akik tekerve közlekednek, de ezt már többször is megpróbáltam elmagyarázni a KüllőnÉlőn, legutóbb az Erzsébet híd alatti szörnyedelem esetén, amit nem tompít a Romkert felé átvezető tripla lámpás „izé” sem.

A Bem rakpart közlekedési rehabilitációja már jóval a kétharmados kormányváltás előtt téma volt. 2008-ban véleményezésre a Magyar Kerékpárosklubnál járt egy anyag, amely a meglévő bicikliút szűkítését tartalmazta. Ezt a klub nem fogadta el. A kerékpárosklub legközelebb hivatalos dokumentumra 2010-ben tudott reagálni: januárban a Főmtervtől kapott dokumentum alapján írták le egy hónappal később, hogy az EuroVelo 6-nak rangja és forgalma van, része az országos kerékpárút-törzshálózatnak, úgyhogy emberelje meg magát a megrendelő. Már akkor felhívták a figyelmet a közlekedés szereplői között várható konfliktusokra, nem látszik a csatlakozás a híd déli járdája, illetve útpályája felé, és az út szélessége (2 méter) is 20 centivel keskenyebb a minimálisan elvárhatónál, egy egész méterrel keskenyebb az összes előírás szerinti 3 méternél, és két méterrel keskenyebb annál, ami a rajta a megnyitás után várható forgalom esetén szükséges lesz. A Magyar Kerékpárosklub természetesen számolt is: a zöldsáv (fák, bokrok), valamint a jelenlegi, nem is keskeny járdarész alig 10-20 centiméteres szűkítésével visszanyerhető volna a biciklisek számára kívánatos szélesség. Keretes írásunk némileg árnyalja azt a képet, hogy a klub belelátott-e. De vannak konkrétabb bajok is ennél a 20 centinél. Kimentem és megnéztem, mert a szegélyek alapján már látszik, hogy „merre lesz az arra” a Batthyány tér és a Margit híd között.

A fenti látványterveken az látszik, hogy a Batyitól indulva valahol átmegy a sínen a kerékpárút, ami végül is kényszerű, hiszen a Batthyány térnél tényleg szorosan a rakpartfal mentén halad a villamos, a Margit hídnál viszont eltávolodik, és mindent keresztez, amit csak lehet. A keresztezést úgy fogják megoldani – a kerékpárosklub erről hivatalosan nem tud, a BKK-nál árulták el nekem –, hogy a Csalogány utca Duna-parti torkolatánál lehet majd keresztezni a sínt – majd, de ezt már nem hangoztatják, egy picikét együtt kell haladni a gyalogosokkal. Ez pontosan olyan átkelő lesz, mint az Erzsébet híd budai hídfőjénél lévő torkolat a Rudasnál.

Hajtunk tovább északi irányba, jönnek a fák és a sínek, amelyek közt a korábbihoz hasonló kerékpárút kezdődik, két méter szélességben. Tart ez egészen a Bem térig, ahol jön a rémálom.

Ahelyett, hogy osztatlan járdaszigetet biggyesztenének a sínek közé – mint amilyen például a Kálvin téren van –, két külön megállórészt telepítenek a Bem térre, ami miatt a sín mellől a tekerők tömegei kikényszerülnek a gyalogoszónába! (Igen, ezt a BKK is megerősítette nekünk.) Ahogy a megállónak vége északi irányba, az áldatlan helyzet visszaáll az addigi kicsit kevésbé durvára. A Bem téren további gáz, hogy a Bem József utca felől tekerők nem tudnak rácsatlakozni az EuroVelo 6-os kerékpárútra, pedig ezt a dolgot is megoldhatták volna, ha akarják… A Kacsa utcán, kevéssel délebbre halad egy bicikliút a Széna tértől, gyakorlatilag végig a járdára festve.

Végül elérünk a Margit hídhoz, ahol az eddigi gyalogos zebra dunai kiindulópontján újra találkoznak egymással a kerékpárosok és a gyalogosok, méghozzá ugye a járda szintjén. Előre szólunk, pontosan ugyanolyan konfliktusok jönnek itt, mint a Margitsziget bejáratánál, ahol ugyanaz a szemlélet győzedelmeskedett, ami itt fog: van az autós közlekedő, meg mondjuk a buszok, és vannak a gyalogosok/kerékpározók. Valakiknek most már fel kellene ébredniük és észlelni a közlekedők arányainak durva tempójú átalakulását. A két keréken forgalmas szakaszoknak közérdekből forgalmi sáv jár, nem pedig száműzetés és ilyen-olyan kényszermegoldások. Nem mellékesen a Duna partjának gyalogos- és bringásbarát fejlesztése komoly turisztikai vonzerőt is jelentene. De nem így.

Csak egy kattintásra van attól, hogy ne maradjon le a Magyar Nemzet mérvadó híreiről!

IDE kattintva feliratkozhat hírlevelünkre, mi pedig napi két e-mailben elküldjük Önnek legfontosabb cikkeinket. (Ez a szolgáltatás ingyenes!)

Médiahadjárat és büntetőeljárás

Elfogott egy SZDSZ-es pedofilt, bosszút állt rajta a baloldal
Médiahadjárat és büntetőeljárás is indult a nyomozó ellen, aki lekapcsolta a politikust.

Szakmai kérdésből politika

A történelemből jól ismert kommunista tempóval állunk szemben
Gyurcsány Ferenc brutális fenyegetéséről is kérdeztük Lajos Tamást és Szánthó Miklóst.

Kiemelt

Hidvéghi Balázs: Az Index ügye újabb epizódja az ellenzéki támadásoknak
Az Index ügye arról szól, hogy az ellenzék igyekszik a magyar kormányt befeketíteni.

Poszt-trauma

Boszorkányok márpedig nincsenek
A haladó balliberális képviselők hazájuk elleni kitartó áskálódása, a sok hazugság nem volt elég hiteles.

Poszt-trauma

Niedermüller Péter irányt mutat – a sötétségbe
Ő beszél itt európai kultúráról meg európai politizálásról.

Poszt-trauma

Dull, Sartre, Index, nemzeti ügy
Istenem, mennyire jellemző és mennyire tökéletes ez így.

Poszt-trauma

TGM receptje: végy egy kis önérzetet, aztán
A bájital az eddigieknél is erősebb hányingert okozhat.

Aktuális

Tekintsék meg a windsori kastély gyönyörű kertjét + galéria
A királyi rezidencia keleti oldala előtti kertet több mint negyven év után megnyitják a látogatók előtt.
Vissza az oldal tetejére
Tisztelt olvasóink!
A Magyar Nemzet teljes archívumának feltöltése folyamatban van. Hamarosan az összes korábbi cikk elérhető lesz, addig szíves türelmüket kérjük.
a Magyar Nemzet szerkesztősége

A weboldalon sütiket használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsuk. Részletes leírás …

Ne maradjon le, legyen mindig naprakész, iratkozzon fel a Magyar Nemzet hírlevelére!