A szerda reggeli szitálás az ország nyugati felében valószínűleg nem segített be a napi bringás átlagszám produkálásába, de az esti újabb nindzsaszámlálás adott ponton, ismét ugyanabban az időben (19.00 és 19.20 közt) megmutatta, mindegy, mi jön felülről, a közlekedésre biciklit használók száma még mindig stabilan nő. Hogy miért kaotikus még mindig a lámpás és lámpa nélküli biciklisták összeszámlálása, most, a hatodik országos mérésre már világos: még mindig sokan mérnek olyan helyeken, ahol teljesen felesleges, mert kevés a bringás, hisz nem kell hozzá sok ész megállapítani, 9 biciklistából százalékos eredményt összerakni kicsit oktalanabb, mint 150-ből.
Annyi baj legyen, a KüllőnÉlő a negyedik – tehát a tavaly ugyanilyen időszakban végzett – számlálás után a hatodikat is elsőként önti cikk formájába, levonva egy-két fontos számszaki következtetést is.
A rengeteg mérési pontból azokat a helyeket választottam ki az éjfélig beküldött eredmények alapján, ahol a legtöbb biciklis áthaladt: tíz budapesti és tíz vidéki helyszínt.
A Margit hídra húsz perc alatt 54-en tekertek föl két irányban, 41 makulátlan kivilágítással hajtott, 4 nindzsa. A Károly körút és Király utca sarkát húsz perc alatt 29 bicós hagyta el, köztük 5 nindzsa. A József körút és a Baross utca sarkán 44 biciklisből 36-an voltak szabályosak, 2-en hullajelöltek. A Batyi 51 bringásából 46 volt szabályos és 1 nindzsa. A Bartók Béla út és a Kemenes utca kereszteződésén fagyoskodók 35 tekerőt, ebből 29 szabályosat számoltak össze 2 nindzsa mellett, míg az Opera strázsái 35-ből csak 19 szabályosat és 6 nindzsát. A Hősök terén 37-en haladtak át 20 perc alatt, 29-en legalább 2 lámpával, de egyvalaki sötéten. Idén is a legdugósabb pont volt a Szent Gellért tér, 149 bicikli haladt át, 122 dupla lámpás és 10 nindzsa. A biciklisávot kapott Bajcsy és Andrássy sarkán 81-en tekertek át, 64 okos, 9 idióta. A Bartók Béla út Gárdonyi téri pontján 36-ból 30 makulátlan és 1 nindzsa hajtott át.
A Gellért téri adatokból azért szembetűnő, hogy míg az összbringásszám 112-ről 149-re nőtt, ez a növekmény kisebb, mint a nindzsák két és félszeres számbeli gyarapodása (4-ről 10-re). A nindzsaarány a Gellért téren most növekedett, de csak 6,7 százalék volt. Figyelmeztető jel az is, hogy a makulátlanok száma is csökkent minimálisan, körülbelül 4 százalékkal, nem tudni, mi ennek az oka...
Székesfehérvár legforgalmasabb mérési pontján 16 bringást „engedtek át” húsz perc alatt, 3 nindzsát. Debrecenben 37 tekerőből szintén 3 volt a nindzsa, míg Mezőberényben 22-ből 4 – itt 50 százalékos volt csak a makulátlansági arány. Sopronban is csak 14-en voltak „kétszeműek” a 22 biciklis közül, és itt is volt 4 nindzsa. Mohácson „kétharmadot szereztek” az eminensek, de 4 nindzsa itt is akadt, ahogy Tatabányán is a 28 kerékpáros közül. Füzesgyarmaton 3 helyszínen mértek az önkéntesek, 70 biciklistából a felének volt elöl-hátul lámpája, s több mint harmadának sehol sem. Békéscsabán 52-en tekertek át a mérőknél, ott 37-üknek volt lámpa a szamár orrán és fenekén is, 5 nindzsa mellett. Szegeden is több ponton nézték a forgalmat, így jött össze a horribilis 374-es bringásszám a majdnem 10 százaléknyi (36) nindzsával. Egy kicsit még Szarvas is szégyellheti magát, no nem a 37 áthaladó kerékpáros miatt, inkább a 21 okos melletti 13 nindzsa okán.
Vidéken eddig is magasabb volt a forgalminindzsa-arány, és úgy tűnik, az elmúlt évben sem jött el az igazi áttörés. Sőt, Szegeden, Szarvason is nőtt a sötéten vezetők aránya, igaz, Debrecenben mintha jelentősebben csökkent volna.
Hangsúlyoznám, ezek az elsőként bejött nagyobb számszaki eredmények csupán, és Budapesten is nagyon vegyes a szórás: sok helyütt maradtunk a 10 százalék alatti nindzsaaránynál, de nem egy helyen romlott a helyzet. Pedig egy bringa kivilágítása 10 liter benzinnél is olcsóbb.