Bár Keleti Éva férjét, aki filmhíradósként végigdolgozta ezeket a napokat, a forradalom leverése után elővették az ávósok, a családot sikerült egyben tartani.
– Az élet megy tovább. Ilyenkor az ember nem arra gondol, hogy most mi van, hanem arra, hogy mi lehet még ezután – vallja ma is.
És az élet valóban ment tovább. A fotográfust minden tiltakozása ellenére beosztották a színházba, ahol csakhamar úgy megszerették a színészek, hogy a közöttük kialakuló közvetlen légkörben született képekkel örökre beírta magát a színháztörténetbe. Igyekezett megtörni a hagyományos, merev beállítású portrék kereteit, és hosszú évek szisztematikus munkájával végül iskolát teremtett a színházi fényképezésben.
– Az életünk egy idő után teljesen összefonódott. Bessenyei Feri ebben a lakásban ünnepelte a hatvanadik születésnapját, és jó néhányukkal, köztük Szilágyi Tibivel, Béres Ilivel, Pécsi Ildikóval ma is napi, baráti kapcsolatban vagyok.
Bár a lakásban nem hivalkodnak minderről remekbe szabott nagyítások, a sok együtt töltött év vidám pillanatairól, a közös turnékról annál többet mond el az az elnyűtt kis fotó, amely a könyvespolcon csak úgy keret nélkül támaszkodik a kötetek gerincének. Ezen az ifjú Béres Ilona vállát mosolyogva fogja át Kiss Manyi, mellettük Márkus László, Bessenyei, Vámos László.
– Egy moszkvai vendégjátékra kísértem el őket – mondja a fotográfus, amikor a vidám csoportkép keletkezésének körülményeiről kérdezem.
Keleti Éva tavaly a Magyar Nemzeti Múzeumnak ajándékozta az 1976 után készített 1226 riportjának több mint kilencvenezer kockából álló negatívjait. Ezekből válogattak 85, eddig soha nem látott felvételt a fotós 85. születésnapja alkalmából rendezett Kontakt című kiállításra. Miközben ez a tárlat színészportrékkal ünnepel, az Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtér a fotóművész táncfotóiból rendezett kiállítással tiszteleg a jubileumon. Mert az ő igazi, múlhatatlan nagy szerelme mindig is a tánc volt. Ha van hasonlóság a színész és a fotós sorsa között, ez a hasonlóság még átütőbb a fotós- és a táncossors között.
– Mindig balerina szerettem volna lenni, de alkatomnál fogva ez örökre beteljesületlen vágy maradt. A tánc szavak nélkül annyi mindent el tud mondani, amit szavakkal nem lehet…
Keleti Éva portréi között nemcsak azért jó időt tölteni, mert a mára már halott színészóriások arca rég átélt, felemelő színházi vagy filmélményeket elevenít fel, vagy mert a mára befutott „öregek” még ifjú suhancként, hetykén mosolyognak a kamerába, hanem azért is, mert ezek a képek fellebbentik a fátylat a színészek valódi arcáról is.
– A jó fotó önmegismerési terápia része. Nagyon jó érzés részt venni abban a folyamatban, amelynek a végén valaki rádöbben olyan tulajdonságaira is, amelyekről addig nem is sejtette, hogy léteznek. Kicsit olyan ez a munka, mint a pszichiáteré. Egy fényképen sok árulkodó elem van, és ha az alany felismeri őket, és általuk gazdagodik, az nagyszerű dolog – magyarázza Keleti Éva, aki úgy gondolja, mindenki hét fátyollal fedi el valódi lényét a külvilág elől. – Egy jó képhez a hét fátyolból legalább hármat-négyet le kell húzni. Ha kicsivel többet is sikerül, akkor olyan fotókat lehet készíteni, mint a Ruttkai–Latinovits-sorozat képei, amelyeken majdnem hat fátylat sikerült fellebbentenem.
A híres sorozatról kevesen tudják, hogy három napon át készült, de nem jöhetett volna létre, ha a fotós és a színészek között nincs az a bensőséges viszony, mint amilyen az évek alatt kialakult.
– Együtt reggeliztünk, elmentünk színházi próbára, aztán haza, részese lettem az életüknek, egy voltam a hozzájuk tartozó tárgyak közül. A fényképezőgépet csak a harmadik napon vettem elő
– meséli a fotográfus, aki szerint a hetedik fátylat senki nem engedi feltárni. – Az annyira mély belső személyiséget takar, hogy azt én sem adom – fűzi hozzá.
Hogy mi kell a fátylak felemelkedéséhez, arról csak annyit mond:
– Azt hiszem, a szeretet. Hogy szeressem az alanyt, és sose csapjam be, mindig korrekt legyek vele. Ha tudja, hogy nem rázom át, megbízik bennem, megnyílik előttem. Ez kettős játék: én bízom benne, ő bízik bennem.
Keleti Éva kiváló nyelvtudásának és szakmai elismertségének hála széles körű nemzetközi szakmai kapcsolatrendszerre tett szert. Ő bábáskodott az első World Press Photo-kiállítások hazai bemutatóinál, és neki sikerült először elérnie a hetvenes évek végén, hogy bemutassák itthon Robert Capa 1948-ban fényképezett magyarországi műveit. Ma már nem a Kelet és a Nyugat között tölti be a híd szerepét, inkább a belső megosztottság ellen küzd, az értelmes párbeszéd mellett téve le a voksát. Korábbi elhatározásához híven hatvanévesen letette a fényképezőgépet, mondván, „ez a fiatalok foglalkozása, fotóstáskával nyomulni bizonyos kor fölött nem ildomos”. A fotózásról képszerkesztőként és az Axel Springer fotóügynökségének vezetőjeként is megmaradt a véleménye.
– Gyűlölöm a digitális fotográfiát, és bizonyos fokig a fotó halálának tartom.
Míg nekem negyven éve egy tekercs filmből, azaz nyolc kockából kellett kihoznom azt, amit kihoztam, ma egy interjú alkalmával a fotós csinál vagy száz képet, és abból kell kiválasztania a legjobbat. A régi technikánál meg kellett komponálni a képet, el kellett találni a megfelelő pillanatot. A digitális technikával automatikusan lazul az ember figyelme, megszűnik a világítás-fény-kompozíció kontroll, nincs igazi tétjük a lövéseknek – magyaráz a fotográfia nagyasszonyaként emlegetett Keleti Éva, aki pozitív példaként a széles nemzetközi elismertségnek örvendő fiatal fotóst, Gárdi Balázst említi meg, akit a legjobb mai magyar fotográfusnak tart. – Ő is előveszi az analóg technikát, ha értékes dolgot akar csinálni. De mindezeken túl azért sem szeretem a digitális fotót, mert nincs tapasztalatunk róla, mennyire lesz maradandó. Eddig megmaradt a dagerrotípia, az üveg, az ötven éven át használt filmjeink is épek, de ki tudja, hogy a digitális fotó hány évig marad meg…
Míg fotós kollégám kattogtat, sétálgatok a lakásban. A rengeteg könyvön, sok családi képen, a Prima Primissima díj lószobrán túl egy szekrény tetején felfedezem az olimpiai aranyat hozó kardot is. Éppen azon tűnődöm, milyen szívesen emelgetném tovább a fátylakat, ha nem kéne tévéfelvételre sietnie riportalanyomnak. Eszembe jut, amit néhány héttel ezelőtt a Kontakt kiállításon mondott nekem, amikor először találkoztunk, és feltettem a kérdést: hogyan maradhatott ennyi nagyszerű kép a publikálatlanok között?
– Nálam nem fátylak vannak, hanem dobozok, azokat nyitogatom – vágta rá.
– És ez a kiállítás hányadik doboz? – szegeztem neki a kérdést, mire ő kissé habozva válaszolt:
– Mondjuk a harmadik…
###HIRDETES2###