– Így kilencven felé járva sajnos már vannak gyengeségeim – szabadkozott kedd délután a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karának budapesti épületében a professzor azért, amiért ülve folytatja az előadást. Másnap pedig, az ELTE Gólyavárában tartott beszéde elején egy Hitlerrel kapcsolatos érdekességet elevenített fel, miszerint a német diktátor olyannyira elutasította merő hiúságból a szemüveg viselését, hogy beosztottjai kénytelenek voltak neki egy speciális, nagyobb betűméretű írógépet készíttetni. Lukacs szerényen annyit tett ehhez hozzá: nem tud versenyre kelni a hírhedt történelmi alakkal, így nézzék el neki, hogy él a szemüveg nyújtotta segítséggel.
Persze az ember ennél jóval többet is elnézne a Magyarországon született, majd a második világháború után az Egyesült Államokban letelepedő, és ott jelentős egyetemi karriert befutó szerzőnek. Arról nem is beszélve, hogy bárki örömmel vállalna efféle gyengeségeket, ha közben olyan ép szellemmel és töretlen életkedvvel áldaná meg a sors ilyen magas kort megérve, mint a több tucatnyi könyvet publikáló Lukacsot, aki első előadása elején elmondta: sosem gondolta volna, hogy szülőhazájában ilyen nagy érdeklődés fogja övezni magyarul megjelent műveit. A munkásságának szóló lelkesedésen egyébként nincs csodálkozni való: túl azon, hogy kötetei alapos és mindig kiérlelt nézőponton alapuló szakmunkák, stílusa, nyelvezete, kifejezőereje olyan olvasmányélményt kínál, ami az esszé legnemesebb hagyományoz kapcsolja Lukacs munkásságát.
John Lukacs: „Nem emésztettük meg mai napig a Kiegyezést”
Fotó: Hegedűs Márta
Stílusához és összetéveszthetetlen hangjához tartozik az is, hogy miközben rendre jelezi saját korlátait, nagyon határozottan formál véleményt, nem ritkán csipkelődve és fanyar humorba csomagolva. Így volt ez most is: bár előadása elején jelezte, távolba szakadt honfitársunkként nem kíván prédikálni a magyar történelemről, határozottan állást foglalt annak meghatározó gócpontjairól.
Első előadását Lukacs a magyarság identitását lényegileg meghatározó kettős kötődés kérdésének szentelte. Utalt rá, hogy lélekszámát tekintve a magyarság ezer éve kisebbségben van a Kárpát-medencében. Ezért is van döntő jelentősége annak, hogy ezt a körülményt felismerve Szent István a befogadás politikája és a Nyugathoz tartozás mellett tett hitet, túlemelkedve az akkor még elsősorban törzsi értelemben létező, a mai nacionalizmust csak megelőlegező ellentéteken. A történész ezzel kapcsolatban megjegyezte: ma is gyakran lehet kritikus hangokat hallani itthon a Nyugatról, és sokszor előkerül a vád, hogy Európa számtalanszor hagyott cserben minket, de fontos feleveníteni, hogy amikor például államalapító királyunk elköteleződött, a Nyugat „istentelenül rosszabb” volt, mint ma, mégis ezt az utat választotta. Hozzátette: az újkori fejleményként megjelent kuruc-labanc felosztás sem túlságosan előremutató, ráadásul ezek könnyen félreérhető jelzők. Ahogy Kossuth sem volt kuruc, úgy Széchenyi sem nevezhető labancnak.