Miközben a U2 épp világ körüli turnén van az idén harmincadik születésnapját ünneplő The Joshua Tree nagylemezének apropóján, addig időről időre felmerül velük kapcsolatban: hogyan lehet az, hogy szűkebb pátriájukban, Írországban sokan csak fanyalognak, ha a nevüket hallják? Tényleg, hogyan fordulhat elő, hogy egy, a világ bármely pontján – egyébként Dublinban is – több tízezres stadionokban telt házat csináló együttest ilyesfajta megvetés övez saját otthonában?
Ezt a kérdést tette fel most a The Joshua Tree-turné kapcsán a brit The Guardian cikkírója, Dean Van Nguyen az ír fővárosban járva. S noha írásának alcímével – Nagyobbak, mint a Guinness és George Bernard Shaw, miért utálják Bonót és társait ennyire saját hazájukban? – sokan vitába szállnának, tény, Írország nem a U2-ról szól. Pedig minden adott lenne: kevés olyan 4,8 milliós nemzet van, amelyik olyan zenekart tudott adni az elmúlt évtizedekben a világnak, melyet szinte mindenhol óriási rajongás övez. Ráadásul, ha csak magát az 1987-es albumot nézzük, az első hat szám szinte kivétel nélkül sláger, olyan, amiket szinte mindenki ismer. Csak a mihez tartás végett, itt a hatosfogat: Where the Streets Have No Name, I Still Haven’t Found What I’m Looking For, With or Without You, Bullet the Blue Sky, Running to Stand Still és Red Hill Mining Town. És ez csak egy U2-nagylemez, fennállásuk negyven évében akadt még pár slágerük. Honnan akkor ez az ellenszenv otthon?
Az első ok, már amit az ír pubok mélyén felhoznak, elég ismerős lehet: az írek alapból irigyek, s így irigyek a sikerre is. – Nem szeretjük őket, mert jól csinálják. Ők nem a Dubliners, a Pogues, de még csak nem is a Cranberries, amelyek nem lettek olyan nagyok, a U2-nak ez sikerült – jön egy fiatalember válasza. De valóban ennyire, mi több, testületileg irigyek lennének az írek? Mi van akkor a színész Liam Neesonnal, Conor McGregor ketrecharcossal, vagy hogy csak a zenénél maradjuk, Rory Gallagherrel, vagy a Thin Lizzy rockzenekarral? Őket nemhogy irigység, mint inkább megbecsülés övezi.