Színes világ szitanyomatokon

P. Szabó Ernő
2003. 11. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szellemes címet talált Szép Katalin, a szekszárdi IV. országos színesnyomat-grafikai kiállítás legfiatalabb, 1979-ben született résztvevője kiállított művének. A Szitaszótár A-tól W-ig cím ugyanis egyszerre utal rá, hogy mint minden műfajban, a szitanyomatban is vannak olyan állandóan visszatérő elemek, amelyeket jobb elkerülnie a grafikusnak, ha egyéni arculatot akar kialakítani. S arra, hogy az eljárás nem kis részben az amerikai pop-art művészet mesterének, Andy Warholnak köszönhetően vált mondhatni klasszikus eljárássá.
Igaz, a szitanyomtatás maga is évszázadok óta ismert, hiszen a XVII. századi Japánban készültek az első nyomtatásra használt sziták, széles körben elterjedtté azonban csak a XX. század közepére vált. A művészetben pedig azok alkalmazták nagy kedvvel, akik a korábbinál szélesebb körben kívántak hatni munkáikkal: például a pop-art mesterei vagy Victor Vasarely. Nem véletlenül szerepelt a hetvenes évek óta a kortárs magyar grafikai tárlatokon is egyre több szitanyomat. A színes nyomatok egyszerre foglalják magukba a grafika és a festészet értékeit: sokszorosíthatók, kitüntetett szerepük lehet a művészet széles körű terjesztésében, ugyanakkor a technikai lehetőségek javulásával, növekvő méretekkel a grafika is képes a festészetéhez hasonló, intenzív színélménnyel megajándékozni nézőjét.
Ennek a felismerésnek köszönhető több más műhely, grafikusi közösség mellett a Váci Grafikai Műhely intenzív fejlesztése is, így mára a kortárs magyar grafika számos jeles képviselője dolgozott ott. Az ott készült művek fontos bemutatási fórumává vált a szekszárdi Művészetek Háza kiállítássorozata. A korábbi három „vegyes színes” grafikai ízelítő után a mostani, november 16-ig nyitva tartó kiállítással új szakasz kezdődik a triennálék történetében. Alkalomról alkalomra egy-egy sokszorosító technika eredményeit szeretné bemutatni a rendező Magyar Grafikusművészek Szövetsége. Az alkotók élénk érdeklődése miatt a választás elsőként a szitanyomatra esett.
A „festő grafikusok” és a „grafikus festők” művei találkoznak a tárlaton, hiszen a szentendrei konstruktív festészet olyan jelentős képviselői is kiállítanak, mint például Balogh László, Aknay János (Magyar Grafikáért Alapítvány díja), de részt vesznek a tárlaton olyan, a műfajjal hosszú idő óta foglalkozó grafikusok is, mint Benes József, a groteszk, zsákszerű figurák mestere és Prutkay Péter, aki Küszöb előtt címmel a szó szoros értelmében padlógrafikákat kínál, hiszen különböző színű, anyagú lábtörlőkből komponálta nyomatát.
Nem utal ez másra, mint hogy a műgond, a strukturális elemek, szimbólumok vizsgálata (a nagydíjas Gallusz Györgyi, a MAOE-díjas Kótai Tamás, a grafikusok szövetsége díját elnyert Dékányné Varga Krisztina) jól megfér a profánabb fogalmazásmóddal, a művészet, az élet, a történelem, a populáris művészet kapcsolatának elemzésével (Stefanovits Péter, a Művészetek Háza díja). Kiállít a tárlaton iparművész, aki egyébként mostanában sokat fest is, de itt művészkönyvet mutat be, s van a résztvevők között olyan is, aki a művészkönyv igazi mestere, itt azonban kisméretű grafikáját láthatjuk. Nos, bár az utóbbi alkotás – Kiss Ilona lapja – ezt a címet kapta, ezen a színes, nyomatos tárlaton nem „Szétfütyülők” az ilyen grafikák alkotói sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.