– Bár a kötetcím kísérleti filmekről szól, rögtön a bevezető elején tisztázza is, hogy inkább az avantgárd a megfelelő jelző. Miért maradt akkor mégis kísérleti?
– Leginkább praktikus okokból. Ez a jelző sokkal ismertebb, elfogadottabb, illetve az avantgárdnak van egyfajta történeti, régiesebb jellege. Egy tudományos szövegbe jobban illik a „kísérleti” jelző.
– Az ember rögtön huszadik század eleji, a filmtörténet elejét jellemző, negyedórás orosz művekre gondolna?
– Igen, mindenkinek rögtön a húszas évek ugrana be, a klasszikus avantgárd első korszaka. Van egyfajta poros hatása. A könyv elején tisztázom a fogalmakat, azt, hogy melyik mikor használatos, és tényleg az avantgárd a legmegfelelőbb ezekre a nem hagyományos filmekre, mégis, a bevett jelző a kísérleti.
– Milyen különbségek vannak kísérleti és avantgárd, illetve a Gelencsér Gábor által az ajánlóban említett absztrakt film között?
– A kísérleti és avantgárd lényegében ugyanaz. A kísérletinek sok olyan mellékzöngéje van, amik sajnos félrevisznek. Mintha csak a rendező kísérletezgetne, vagy mintha más filmek, más művészeti ágak nem kísérletezés eredményei lennének. Az absztrakt film egy kisebb részhalmazt jelent: az ábrázolás határait kutatják ezek, nonfiguratív műveket sorolnak ide.
– A történetnélküliséget említi a kötetben: mennyire pontos ez a definíció? Ott a Shop-stop mondjuk, történet helyett a jeleneteken a hangsúly: akkor már itt is avantgárd filmről lesz szó?
– Felmerül a kérdés rögtön, mit nevezünk történetnek. A Shop-stopnak azért mégis van cselekménye, vannak leírható karakterei, összefoglalható három-négy mondattal, miről szól a film. A kísérleti vagy avantgárd filmek többségéről annyira sem tudunk tőmondatokban beszélni, hogy ez bolti eladókról szól. Egy absztrakt filmben nincsenek szereplők, nem klasszikus valóságábrázolással állunk szemben. Azért hangsúlyozom a történetnélküliséget, mert mikor egy klasszikus filmről van szó, rögtön a sztoriról kezdünk beszélni. Avantgárd filmnek inkább a hangulatát, világát lehet megfogni.