Az ateista Peking vallási reneszánsza

Először a kapitalistákat fogadta be a Kínai Kommunista Párt. Hamarosan a vallásgyakorlókat is?

Tóth Szabolcs Töhötöm
2014. 11. 11. 10:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor a napokban a brit hetilap, az Economist cikkét olvastam a lélekszámban robbanásszerűen gyarapodó kínai keresztény közösségekről és a kommunista párt tanácstalanságáról, eszembe jutott egy nyáron elcsípett pekingi jelenet.

A Szent József-székesegyház előtt sétáltunk amerikai ismerősömmel, aki hosszú évek óta lakik már a kínai fővárosban és bírja a mandarin nyelvet is. A templom az egyik legelsők egyike volt Pekingben: 1655-ben fejezték be építését, amelyet jezsuita misszionáriusok kezdeményeztek (az akkori kínai császár csillagászati tudásuk miatt tartott igényt az atyák szolgálataira). A katolikus egyház Kínában később a nyugati hódítás szimbólumává vált, így ezt a templomot is többször lerombolták az idők során. Jelenlegi, neoromán stílusát 1904-ben történt újjáépítése után nyerte el (miután 1900-ban, a bokszerlázadás idején porig égették).

Tehát, ahogy ott ácsorogtunk a téren, arra lettünk figyelmesek, hogy egyenöltözetben lévő emberek formálnak kórust a templom kapuja előtt és énekelni kezdenek. A gyanútlan bámészkodó azt gondolta volna, hogy keresztény ének csendült fel, de az előadást figyelmesen hallgató kísérőm elmondta: mozgalmi dalokra gyújtott rá a társaság.

Az ötvenes évektől nem csupán a nyugati betolakodók elleni harc, de ideológiai küzdelmek színterét is jelentik a keresztény templomok. Mao Ce-tung uralma idején az állam kisajátította és bezáratta a keresztény épületeket, intézményeket, majd 1957-ben a Vatikántól független katolikus egyházat hozott létre, így központi ellenőrzés alá vonva az egyházi vezetést.

A Szent József-templom sem úszta meg: a hívek csak 1980-ban térhettek vissza a padokba -- természetesen az állami egyház oltalma alatt. Figyelemre méltó azonban, hogy 2000-ben ennek a templomnak a papja lett Peking püspöke. Ő azon kevés katolikus vallási vezetők egyike, akiknek működését -- ha nem is hivatalosan, de -- a Vatikán is elismeri.

Mindazonáltal, ahogy az Economist cikke is megjegyzi, a kínai keresztények többsége jelenleg nem az állami és nem is a földalatti, Vatikánt elismerő katolikus egyházhoz tartozik, hanem valamely pünkösdista-protestáns közösséghez. Egy 2010-es felmérés szerint 58 millió protestáns és 9 millió katolikus élt Kínában, ma pedig legalább 87 millióra tehető a kínai keresztények száma. Egyes előrejelzések szerint ez a sokszínű nyáj 2030-ra 250 milliósra növekszik, ami azt jelenti, hogy ekkorra az egyik legnagyobb vallást jelentik majd a keresztények az ázsiai országban. És a legnagyobb keresztény közösséget a világon.

Nyilván tudatában van ennek az előretörésnek az ateizmust hirdető kommunista párt is. Politikája kicsit hasonlatos a kádári Magyarország valláspolitikájához. Az Economist cikke szerint a keresztények a hivatalos tiltás ellenére akár még párttagok is lehetnek, ha vallásukat nem nyíltan gyakorolják. Igaz, a kínai keresztények többsége nem az államilag felügyelt közösségekben él hitéletet, hanem valamely félillegális lakástemplomban. De még ez sem von maga után feltétlen üldöztetést, a megtűrés akár támogatássá is válhat, ha a párt úgy érzékeli, hogy a vallásos polgárok az állam stabilitását segítik elő.

Peking óriási dilemmával néz szembe: nem csupán a keresztény vallás éli reneszánszát az országban, hanem a népi hitvilág alapjául is szolgáló buddhizmus. Ez pedig a tibetiek által lakott területeken erősen etnikai színezetet kap csakúgy, ahogy az iszlám az ujgurok lakta országrészeken. A kommunista párt, hatalmának stabilitását megőrizendő, közben egyre inkább olyan területre téved, amelynek már kevés köze van a marxista tanokhoz. A brit hetilap felidézi, hogy 2000-ben Csiang Cö-min pártfőtitkár, aki maga készítette kalligrafikus festményeket adományozott szűkebb pártrája buddhista templomainak, kijelentette: a vallás valószínűleg még mindig jelen lesz akkor, amikor az osztály és az állam fogalmai már elenyésztek.

 

Kérdés, a párt ma már jellemzővé vált gyakorlatiassága mennyire nyit utat a transzcendencia felé az ateista hatalmi struktúrákban. Emlékezetes az az ősz elején felforrósodó vita, amely azért robbant ki, mert a száműzetésben lévő dalai láma kijelentette: ő az utolsó a dalai lámák sorában, lámaként nem születik újjá többé Tibetben. Az idős tibeti vallási vezető nyilván azért döntött így, mert úgy látja, a következő dalai láma a Peking által kiválasztott személyben születne újjá, a száműzetésben lévő papi közösségnek nem lenne hatása az új vezetőről való döntésben. (Mindez jól jelzi, hogy az egykor volt teokratikus tibeti államberendezkedés szokásrendszere sem nélkülözte, nélkülözi a gyakorlatiasságot ezekben a kérdésekben. Bár a rendszer lehetőséget adott arra, hogy a vezetést mintegy kívülről jött jelölttel újítsa meg, arra is, hogy a papság saját választottjával biztosítsa hatalmának továbbélését.) A kínai kommunisták dühbe gurultak. Mi az, hogy a dalai láma nem születik újjá!? Ilyen nincs, évszázadok óta reinkarnálódik lámaként, Peking pedig biztosítani fogja, hogy ez most se legyen másként.

Az ateista állam tehát hirtelen a vallási tradíciók legfőbb őrének szerepében találta magát. Természetesen hatalmi megfontolásokból. Így gondolja elősegíteni a tibetiek pacifikálását, akik közül sokan a mai napig vallási vezetőjüknek tekintik az elűzött Tendzin Gyacót. A tibetieknek legalább egy része elfogadja majd az új dalai lámát is vallási méltóságként.

Úgy tűnik tehát, most Kínában a reinkarnációról nem a dalai láma határoz, de nem is a világmindenség valamely örök törvénye, hanem a párt, és punktum. Egy 2007-es jogszabály szerint ugyanis a lámák új reinkarnációit az államtanácsnak kell jóváhagynia. Modern kori invesztitúraharc ez tehát, amelyet hosszú távon épp az előbb említett vallási reneszánsz oldhat fel. A dalai láma legutóbbi nyilatkozatai azt sejtetik, el tudja képzelni Tibet jövőjét Kína határain belül (az elmúlt évezred történelmében ez nem példa nélküli állapot). Persze nyilván nem a jelenlegi politikai viszonyok között, amelyben a kommunisták nem éppen békülékeny hangot ütnek meg vele (a lhászai pártvezetés nemegyszer „szerzetesruhába öltözött farkasnak” titulálta a dalai lámát). Talán ő már sejti, hogy mivel egyre több kínai tekint vallási inspirációként a tibeti buddhizmusra, a pármilliós Tibet meglepően nagy kulturális befolyásra és politikai súlyra tehet majd szert az 1,4 milliárd lakosú országban – feltéve, hogy a han kínai bevándorlás addig nem változtatja meg jelentősen a terület etnikai arányait. Talán nagyobbra, mint egy olyan geopolitikai vákuumban, ahol Tibet a XIX. század végén létezett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.