Elektrománc: mindennapi örkényi pillanataink a trolin

Valami furcsa adalékanyagot keverhetnek mostanában a budapesti chemtrailbe.

Tóth Szabolcs Töhötöm
2018. 01. 13. 13:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tudom, kerül-e mostanában valami adalékanyag a chemtrailbe, amit Budapest belvárosa felett szórnak szét, de az utóbbi időben majd mindennap örkényi jelenetbe botlok a trolin. Szó szerint, mert bár a szovjet ZiU–9-esek helyett modernebb buszok járnak már, úgy tűnik, a fékezés ezeken az elektromos járműveken is kihívást jelent olykor.

A múltkor abból kerekedett szóváltás a sofőr és az utazóközönség között, hogy egy hátulról előrefurakodó hölgy megkérte a vezetőt, ugyan nyissa már ki neki az első ajtót, mert a busz végében lévő a jelzés ellenére csukva maradt. Egy sofőrnek, aki büszke a gépre, amit ural, ez a kérés az elevenébe vág. A jelzőrendszer bizonyára működött, tessék elfogadni, hogy magának tetszett a hülyének lenni, nem a gombnak, zárta rövidre a párbeszédet a trolivezető.

Az állampolgári elégedetlenség izzó zsarátnoka azonban fellobbant, és az engesztelhetetlen hatalmat képviselő sofőr felperzselésével fenyegetett. A zúgolódó utasok miatt az ajtót mégis nyitni kellett, hiába húzódott már ki félig a megállóból a csodaszép piros troli. Eközben egy taxis, aki nem tudott továbbhaladni a félig keresztben rekedt BKV-jármű mellett, irgalmatlanul dudálni kezdett. A trolivezető és a taxisofőr harsány eszmecserébe fogott – nem túl szép szavakkal. Az utazóközönség még feszültebbé vált. Mindkettejüket arra biztatta, hogy legott koncentráljanak inkább a forgalmi helyzet megoldására. A buszsofőr viszont felbőszült azon, hogy saját utasai elárulják, és nem számíthat rájuk, pedig értük küzd az utakon. Hátrafordulva velük kezdett kiabálni: ez már nem a Kádár-korszak, itt senki nem mondhatja meg, hogy ő mit csináljon, annak a rendszernek vége.

Eszembe jutott a ZiU–9-es. Elképzeltem, hogy mennyi sérelem érhette a vezetőket azokban az időkben, amikor még nagyon is megmondták nekik, mit csináljanak. Meddig kellett tűrniük némán, a sok úttörőnyakkendő és piros luftballon között a Városligetnél, vagy a Lövölde téren, ahol mindig hideg van, még május elsején is.

Már épp meghatódtam, amikor a csendből, valahonnan az alsó kategóriás állóhelyek külső setétségéből egy halk megjegyzés érkezett: „Uram, magának nem való ez a munkahely.”

A troli erre dühösen meglódult, és vágtatni kezdett a Király utcán. Felrémlett, hogy majd fékezni is kell. Megmarkoltam a kapaszkodót.

Vannak persze utasok, akik megengedőbbek a sofőrökkel. Pár hete egy vak ember kért meg arra, hogy a gázpalackjával segítsek felszállni a végállomáson várakozó buszra. Muszáj volt nemet mondanom. Megpróbáltam elmagyarázni az egyre türelmetlenebb férfinak: propán-bután palackkal utazni a trolin, az minimum a terrorcselekményre való előkészület tényállása. A vak ember nem tágított, és megjegyezte: ugyan már, a sofőr nem néz oda, mert úgyis Fülest olvas. Nem sikerült meggyőznöm elgondolása helytelenségéről, kénytelen voltam otthagyni emberünket, de a Füles rejtvényújság említése ismét abba a korba repített, amikor még csillogó ZiU–9-esek hasítottak Budapesten. Most azt olvasom, hogy a BKK büszkén bejelentette, egy (azaz egy darab) buszon tesztelni kezdték az elektronikus jegyrendszert valamelyik távoli, dél-budai járaton. Csak pár év, és csipkártyával, morcos ellenőrhadak nélkül is utazhatunk föld alatt és felett! Ez mondjuk már negyedszázada megszokott a világ más nagyvárosaiban – hosszú évek óta Bukarestben is. A BKK-nál pedig eszébe jut valakinek időről időre, hogy nekünk is kellene ilyen. Pár évente csinálnak is belőle – na nem elektronikus jegyrendszert, hanem közleményt. Én azonban azt mondom, ne erőltessük azt, ami nem megy. A tömegvál (tömegközlekedési vállalat) vezetői, ahogy egyre inkább mindenféle vezető ebben az országban, a hetvenes években érzik magukat otthonosan. Tetszik nekik a kor kiszámítható rendezettsége. Ez van.

Majd az emberek is megszeretik. Mert nincs itt vége semminek. Én a trolit például kifejezetten kedvelem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.