ADAC utánfutóabroncs-teszt 2025: tízből nyolc abroncs vásárlását ajánlják

Először tesztelt az ADAC utánfutók számára készített abroncsokat, meglepően jó tapasztalatokat szereztek a szakemberek.

2025. 03. 19. 7:00
ADAC Anhängerreifentest in Hannover
Fotó: ADAC / Marc Wittkowski
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
ADAC Anhängerreifentest in Hannover
Fotó: Marc Wittkowski

Az abroncspiac speciális szegmensét alkotják az utánfutók számára készített abroncsok, amelyeket az FRT, azaz Free Rolling Tire jelzésről lehet megismerni. Ezeket nem lehet kormányzott vagy hajtott tengelyen használni, alacsony a sebességindexük (a tesztben szereplő modelleknél a 140 km/órás maximumot jelentő N) és magas a terhelhetőségük (a tesztben szereplő modelleknél 104, ami 900 kg/abroncs). A legtöbb jól ismert abroncsmárka nem kínál ilyen abroncsokat, ennek ellenére pozitív tapasztalatokat szerzetek a szakemberek a mérések során, hiszen a tíz vizsgált gumiból nyolcat vásárlásra ajánlanak, négy „Jó” eredménnyel végez.

Extra gondoskodás
Az FRT-abroncsok számára jellemzően magas, akár 4,5 baros nyomást írnak elő, a benzinkutakon található pumpákkal ezt gyakran nem lehet elérni. Fontos a rendszeres ellenőrzés, mert a vontatójárműben nem lehet vibrációból észrevenni a problémát; a sérült vagy kopott abroncsot cserélni kell. Célszerű a hosszabb időre leállított utánfutó abroncsát a nap UV sugárzása ellen védeni, legjobb, ha felbakolva tehermentesíti az ember a gumit. Németországban olyan szabályozás van érvényben, miszerint az emelt, 100 km/órás tempóra engedélyezett utánfutóknál legfeljebb hatéves lehet az abroncs.

A tesztgyőztes a BK Trailer 203 lett, amely a kanyar-aquaplaning és gördülési ellenállásnál remekel. Második a Linglong Radial R701, ezt holtversenyben követi a Boka Trailer Line FT 02 és a Radar Argonite RV-4T abroncsa. A hetedik helyezett Trailermaxx CR-967 a legalacsonyabb gördülési ellenállással rendelkezik, de a gyenge kanyar-aquaplaning eredménye miatt nem tudott előrébb kerülni. A „Kielégítő” eredménnyel végző sereghajtó abroncsokat nem tudják ajánlani a szakemberek, a Kenda KR 101 Mastertrail 3G-nek nincs kiemelkedő tulajdonsága, a Nankang TR-10 gördülési ellenállása alacsony, de gyengén teljesít nedves aszfalton.

ADAC Anhängerreifentest in Hannover
Fotó: Marc Wittkowski

Természetesen az ADAC szakemberei az utánfutóabroncsok alternatíváit is megmérték, hiszen sok esetben nem speciális abroncsot használnak az emberek. A méréssorozatot növelt terhelhetőségű, C-s jelzésű nyári és négy évszakos transzporter abroncsokkal is elvégezték, előbbi csak száraz aszfalton biztosított rövidebb fékutat, utóbbi csak havas felületen nyújtott jobb tapadást; a vételáruk magasabb. A hagyományos személyautó-abroncs használatánál fontos az előírt terhelhetőség, amelyet jellemzően nagyobb átmérőjű/szélesebb abroncs tud, aminek nem biztos, hogy fizikailag van helye az utánfutón, illetve hogy az utánfutó gyártója engedélyezi-e a kérdéses abroncsméretet. Paradox módon a nagyon jó tapadás veszélyes, mert a magas tömegközéppontú utánfutó könnyen felborulhat, ha túl nagy tempóval hajt a sofőr kanyarban.

ADAC Anhängerreifentest in Hannover
Fotó: Marc Wittkowski

A utánfutóabroncs-alternatívák mellett azt is kipróbálták az ADAC szakemberei, mi történik, ha alacsony nyomással vagy túl nagy terheléssel használják az FRT-abroncsokat, ennél a vizsgálatnál nem tapasztaltak problémát vagy károsodást a tesztben szereplő gumiknál. Azonban a szakemberek nem elégednek meg ennyivel, és már dolgoznak további nehezített feltételeket támasztó vizsgálatok kidolgozásán.

 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.