Erre érdemes figyelni a tavaszi gumicsere előtt

A télnek lassan vége, le lehet cserélni a téli gumikat nyári gumikra, ami talán a legfontosabb része az autó tavaszi felkészítésének.

2025. 03. 20. 14:06
Forrás: Michelin
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyáron téli abronccsal autózni több mint kompromisszum

A melegben a puhább keverékű téli gumik óhatatlanul is jobban kopnak, így 

amit megspórolnánk a nyári szett árán, azt jó eséllyel elveszítenénk a gyorsan elkopó téli abroncs idő előtti cseréjén.

A téli abroncs egyszerűen nem alkalmas a nyári közlekedésre. A téli időjárási körülményekre tervezett mintázat rontja a komfortérzetet a nyári hónapokban, például zavaró mértékűre nőhet a zajszint. Sőt ez a futófelület-kialakítás rosszabb irányíthatóságot és fékezhetőséget eredményez meleg időben.

gumiabroncs
Nem érdemes azon spórolni, hogy nyáron téli gumival autózunk, mert balesetveszélyes is lehet (Fotó: Marso)

A nyáriabroncs-szettből – és persze a téliből is – minden kerékre azonos típusú és mintázatú abroncsot javasolt felhelyezni.  

Abroncsválasztásánál segít a kötelezően EU-s matrica, melyről néhány fontos paraméter (zajszint, nedves tapadás, gördülési ellenállás) leolvasható

Ha komoly mértékben elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Ami végképp tilos: ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival! A legjobb megoldás az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük le.

Ha nem akar évente kétszer cserélni, vásároljon négyévszakost

A mai négyévszakos abroncsmintázatok és -keverékek már elérik azt a szintet, amely nyugodt szívvel ajánlható annak, aki évente nem tesz meg többet tízezer kilométernél, és télen nem akar gyorsan, illetve havas környezetben autózni. Ám a négyévszakos abroncs fogalma nem azt jelenti, hogy ezek teljesen gondozásmentesek. 

négyévszakos gumi
Aki keveset autózik, és nem feszegeti a tapadás határait, annak a négyévszakos a legjobb (Fotó: Michelin)

A megfelelő nyomásérték mellett figyelni kell arra is, hogy az egyenletes kopás érdekében 

a négyévszakos gumis kerekeket cserélgetni, illetve centríroztatni is kell,

és idővel ezeket is le kell cserélni. Egyébként a folyamatosan használatban lévő négyévszakos abroncsok értelemszerűen gyorsabbak használódnak el, mintha egy-egy, évszaknak megfelelő szettel autóznánk.

Nem érdemes olcsó új gumival vagy használttal kísérletezni

A széles kínálatból nem könnyű feladat kiválasztani az adott felhasználó számára ideális abroncsokat. Ami biztos: nem érdemes bizonytalan, kétes eredetű, például ismeretlen márkájú, távol-keleti importból származó abroncsokat vásárolni. Ne vegyünk használt gumiabroncsot sem, még akkor se, ha szemmel láthatóan jó állapotban vannak. Az ilyen abroncsoknak olyan belső, szemmel nem látható rejtett hibái lehetnek, amelyek akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek.

gumiabroncs
A ballonosabb gumik érezhetően javítják a komfortot, de csökken tőlük a kormányzás pontossága (Fotó: Marso)

Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységű gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni – függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék hajtású autóról van-e szó –, mert így megelőzhető a túlkormányzottság, amikor az autó fara tör ki kanyarban.

Mikor számít kopottnak egy abroncs?

Annak érdekében, hogy nagyjából egyszerre kopjanak „csereérettre”, hét–tízezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak – erre kiváló alkalom a szezonális csere. Forgásirányos abroncsok esetében a forgásirány megtartására ilyenkor is figyelni kell.

gumiabroncs
Ne elégedjünk meg azzal, ha a kopottság a törvényi hatérértéken éppen belül van (Fotó: Marso)

A hatósági előírások szerint az abroncs futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és életveszélyes. Szakértők szerint azonban 

a biztonságos profilmélység téli abroncs esetében négy, nyárinál pedig három milliméter.

Hogyan kell tárolni a levett gumit?

Minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakemberrel az abroncsainkat a lehetséges sérülések miatt. A leszerelt abroncsokat is nézzük át; ha újakat kell venni, van rá fél évünk, hogy kiválasszuk a megfelelőt.

gumiabroncs
Felni nélküli gumikat állítva kell tárolni (Fotó: Marso)

A leszerelt téli abroncsok tárolására a hűvös, száraz és fénytől védett hely a legalkalmasabb, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja az abroncsok öregedését. Amennyiben kerékre szerelve tesszük el a téli abroncsokat, akkor egymásra fektetve tároljuk őket, ellenkező esetben állítva, két-három hetente egy negyed fordulatot fordítva raktározzuk a gumiabroncsokat.

Ügyeljen a megfelelő nyomásra!

Az abroncsok nyomását érdemes legalább két-három hetente, elinduláskor – amikor még hidegek – ellenőrizni, beleértve a pótkerékét is. Az alacsonyabb, nem megfelelő nyomás miatt romlik a tapadás, így egyrészt hamarabb kopnak el a gumiabroncsok, másrészt pedig megnő a fogyasztás, és ami a legfontosabb, hogy az autó irányíthatósága/stabilitása is jelentősen lecsökken.

gumiabroncs
Az ideális guminyomást az ajtókeretben vagy a tanknál matrica jelzi az autókon (Fotó: Marso)

A gumik tulajdonságainak kihasználását és az élettartamukat is befolyásolja a futómű megfelelő beállítása. A hibásan beállított futómű hosszabb fékutat, rosszabb úttartást és/vagy irányíthatóságot eredményezhet és felgyorsíthatja a gumiabroncsok kopását, illetve úgynevezett rendellenes kopás alakulhat ki a futófelületen.

nyári gumi
A nyári guminak a mintázata és az anyaga is más, mint a télinek (Fotó: Michelin)

Egy kereket otthon is ki lehet cserélni, de az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert (Tire Pressure Monitoring System, TPMS) nem tudjuk otthon kalibrálni, mint ahogyan centrírozni sem tudunk megfelelő berendezések nélkül. Ha kerékre szerelt téli, illetve nyári szettet cserélgetünk, akkor egyrészt olcsóbban megússzuk a tavaszi-őszi váltást (kisebb a szervizköltség), másrészt az abroncsot is kíméljük.

Ez a gumi a 2020-as év 40. hetében készült (Fotó: Marso)

Hiába nem kopott, tíz év után ki kell dobni

 

Az energiatanúsítvány mellett a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölés ad fontos információt: az utolsó 4 karakter árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó négy számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni. A szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama tíz év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok öt éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt ötéves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb három év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a három–öt éve gyártottnál használható az „új” megnevezés. A gumiabroncsok élettartama tíz év. Egy jó állapotú hatéves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még négy évig javasolt használni. 

 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.