75 éve gyárt autókat Zuffenhausenben a Porsche

A Reutter karosszériaépítő cégtől bérelt csarnokban kezdték el az acélkarosszériás Porsche 356-osok gyártását, az első példány 1950. április 6-án gördült ki az üzemből.

2025. 04. 13. 7:00
Fotó: Porsche
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
 

Ferdinand Porsche cége, a Dr. Ing. h. c. F. Porsche Gesellschaft mit beschränkter Haftung, Konstruktion und Beratung für Motoren- und Fahrzeugbau 1931-ben kezdte meg a működését, és 1938-ban költözött át Stuttgart elővárosába, Zufenhausenbe. Onnan az egyre gyakoribb bombázások miatt 1943-ban a karintiai Gmündbe vitték át a céget, ahol egy korábbi fűrészüzemet építettek át az igényeiknek megfelelően. A franciák 1945-ben internálták Ferdinand Porschét, 1947-ben szabadult és csak 1948-ban mentették fel. A mezőgazdasági járművek gépek gyártásával foglalkozó cég vezetését ekkor fia, Ferry Porsche vette át, akinek az álma egy saját sportkocsi megépítése volt. Ehhez a pénzt a Cisitalia megbízása adta, az olaszok a type 360-as versenyautót rendelték meg.

 

A gyárban csak VW Sport néven emlegették a konstrukciót, amely 1948. június 8-án kapta meg a típusbizonyítványát, innen számítják a Porsche 356 történelmet. Az acél csővázra kézzel formált alumínium karosszériát szereltek, a középre beépített 1131 köbcentis VW-boxer teljesítményét 35 lóerőre növelték a mérnökök új hengerfejek és némi finomhangolás által, az 585 kg-os saját tömeg mellett ez 135 km/órás csúcssebességre volt elég. A roadsterrel párhuzamosan dolgoztak a kupén a mérnökök, a 356/2 már megfelelt a későbbi sorozatgyártású változatnak azzal, hogy acél lemezvázat használtak, a már 40 lóerősre tuningolt motort a farba építették be, így lett hely csomagoknak/hátsó ülésnek. A Gmündben gyártott 44 kupé és 8 roadster még alumínium karosszériát használt, amelyeket a Kastenhofer, Keibl, Tatra, Beutler, Keibl és Kastenhofer nevű karosszériaépítők szállítottak.

 

Amikor a Porsche cég visszatért Svábországba, a korábbi telephelyét a szövetségesek használták, így a fejlesztőiroda egy barakkba költözött a Schwieberdinger utcán, a Reutter karosszériaépítő telephelyével átellenben, a 2-es üzemet a motorok gyártására. A karosszériákat a Reutter 1-es üzemében, az Augustenstrassén készítették. Az első Porsche 1950. április 6-án készült el Zuffenhausenben, az év végéig 317 autót építettek. Mivel az amerikai katonai adminisztráció nem adta vissza a Porsche saját 1-es üzemét, az immár autógyártó a Reuttertől vásárolt telken felépítette a 2-es üzemét, ami 1952-ben kezdte meg a működését – a versenysikerekből fakadó nagy érdeklődés miatt aztán 1954-ben már ki is kellett bővíteni azt. 1955 végén kapta vissza a Porsche az 1-es üzemét, ahová a fejlesztőrészleg, az értékesítési osztály, a szerviz, és a versenyrészleg költözött be. A 3-as üzem 1960-ban kezdte meg a működését, itt gyártották a motorokat, a Porsche 1963. december 1-jén vette át a Reutter karosszériaüzemet annak 1000 alkalmazottjával együtt.

 

Folyamatosan fejlesztette központi telephelyét a Porsche Stuttgart Zuffenhausenben, 1969-ban kezdte meg a működését az a többszintes gyártócsarnok, ahol a mai napig készülnek a Porsche 911-esek, a nyolcvanas években a kutató és fejlesztőközpontot átköltöztették Weissach-ba, a központi iroda Ludwigsburba került, hogy a lehető legtöbb helye legyen a gyárnak. Azonban ez se bizonyult elégnek, ezért felépítették az 5-ös üzemet, amely a Schieberdinger utca túloldalán kapott helyet, ezt egy, a közút felett átívelő híd köti össze a 2-es üzemmel, ahol a karosszériák mozognak. 2019-ben építettek egy második hidat, mivel a villanyautók érkezése miatt átszervezték a termelést. Ma az autógyár mellett három manufaktúra is működik a telephelyen, a Porsche Exclusive Manufaktur a vásárlók minden kívánságát teljesíti, a Sonderwunsch műhelyben építik az egyedi autókat, a CFPR Manufaktur a különleges modellek egyedi karosszériaelemeit építi rá a gyártósoron készülő különleges modellekre.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.