Több mint hat évtizednyi balatoni szolgálat után egy klasszikus hajófajta utolsó példánya, az Arács motoros is távozik legnagyobb tavunkról. Mint az Indóház cikkéből kiderül, az 1963-ban a Magyar Hajó- és Darugyár Váci Gyáregységében épített 3011 típusú vízibusz egészen 2022-ig a BAHART kötelékébe tartozott, majd húszmillió forintos kikiáltási áron eladásra hirdették. Utána a Beach Boat kft. üzemeltetésében szelte tovább a Balaton hullámait, az idei szezonban azonban újabb tulajdonosváltásra került sor.

Fotó: Balatoni Hajók Képtára
Szerencsére nem megsemmisítés vár a hajóra, hanem egy macedón társaság vásárolta meg, és a termes vízibusz 1000 kilométerrel távolabb, az Ohridi-tavon folytatja pályafutását. A Balatoni hajók Képtára bejegyzéséből tudtuk meg, az Arács már a Sió csatornán várja kiemelését és szárazföldi elszállítását. Fontos és sokak számára emlékezetes korszak zárul le a karakteres formájú, könnyű építésű 301/3011 sorozat balatoni eltűnésével, igaz, néhány darab még megmaradt belőle a Dunán és a Tiszán.

Fotó: Hajóregiszter.hu
Korábban részletesen bemutattuk a váci hajótípus történetét, az alumíniumból készült, eleinte számos Ikarus alkatrészt is hordozó vízibuszok egy korszak szimbólumai voltak. Összesen 77 darab készült belőlük belvízi használatra, továbbfejlesztett – tengerre is alkalmas – változata, a 303-as azonban már nem ért meg valódi sorozatot, csak hármat építettek belőle. Örömteli, hogy ebből kettő máig forgalomban van, ezek Héviz és Keszthely néven járják a magyar tengert.