WRC: féktelen finnországi száguldás

Kedvelt helyszín következik a rali-világbajnokságban, ahol a fenyőfák között száguldó versenyzőket számos ugrató várja. Az útvonalat frissítették a korábbi évekhez képest.

2025. 07. 30. 15:50
Fotó: Hyundai
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A ralimezőny által igencsak kedvelt helyszínre érkezik meg a mezőny a megszokott augusztus eleji időpontban. A finnországi verseny tradicionálisnak számít a világbajnokságban, egyike azon kevés murvás raliknak, ahol maximális sebességre kapcsol a mezőny. Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén, melyet szinte vakon vesznek be a pilóták, teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől. Az északi pilóták alig várják, hogy a kedvelt és sokak számára hazai terepnek számító Finnországban száguldjanak.

Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de aztán más nemzetiségű pilóták is megléphették azt a bravúrt, hogy nem északi versenyzőként felállhattak a finn dobogó tetejére. Sebastien Loeb, Sebastien Ogier és Kris Meeke számára is jutott a finnországi győztes trófeából. A jelenlegi mezőnyből az észt Ott Tanak volt a legsikeresebb ezen a ralin. Háromszor ért itt célba elsőként. Őt Elfyn Evans és a tavalyi győztes Sebastien Ogier követi a sorban két-két győzelemmel. Nem véletlen, hogy a Toyota nyolcszoros világbajnok franciája, aki idén csak válogatott ralikon áll rajthoz, a hétvégi megmérettetést nem hagyja ki.

2025 FIA World Rally Championship / Round 08 / Rally Estonia / 17-20 July 2025 // Worldwide Copyright: TGR WRT / McKlein
Fotó: McKlein

2024-ben Kalle Rovanpera balszerencséjéből profitálva nyerte meg a Finn Ralit Sebastien Ogier. A Toyota 24 éves pilótája akkor domináns teljesítményt nyújtott a rali mind a négy napja alatt, de aztán az utolsó nap eldobta az autóját és elvesztette az első helyezést. Finnország akkor már hét éve várt arra, hogy hazai pilóta nyerje meg a ralit. A szerencse átpártolt Rovanperától francia csapattársához, aki élt a lehetőséggel. A második helyen Thierry Neuville ért célba. A Hyundai pilótáját Adrien Fourmaux követte a bronzérmes helyen.

 

A hétvégi rali a Toyota hazai versenye lesz, amelyen, ha csak nem történik valami váratlan, várhatóan Kalle Rovanpera vagy Sebastien Ogier ér célba elsőként. Ehhez azonban lesz még szava Ott Tanaknak is, aki nagyon jó formában versenyez mostanság, meg persze Elfyn Evansnek. Utóbbi mivel visszaesett az egyéni ponttábla második helyére, ezúttal nem kell a murvasepregetéssel foglalkoznia, az a feladat az éllovas Ott Tanakra hárul.

A rali
A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak. Rendkívül gyors murvás utak visznek keresztül a finn ligeteken és tavakon, hatalmas ugratókkal tűzdelve. Tűpontos itinerekre és elkötelezett csapattagokra lesz szüksége a versenyzőknek a siker érdekében. A gyors murva azt jelenti majd, hogy nagyon kicsi időkülönbségek lesznek a résztvevők között, kiélezett küzdelem zajlik majd a helyezésekért. A legkisebb hiba is rendkívül költséges lehet.

 

A Finn Rali frissített útvonalon halad 2025-ben. Csütörtökön és pénteken ugyanazokon a szakaszokon halad a mezőny, mint tavaly, kivéve a hármas szakaszt, a Saarikast, amelyen fordított irányban megy majd a mezőny. Szombaton új gyorsasági szakaszok, a 11/15. szakasz a Parkkola és a 14/18. szakasz a Leustu csatlakozik a Päijälä és a Västilä szakaszokhoz. A Power Stage a már ismert Ouninpohja 2 szakasz lesz. A rali központja az egyetemi város, Jyvaskyla Paviljonki kiállítási központjában lesz berendezve. Ez néhány perc sétára található a város boltjaitól, bárjaitól és éttermeitől. Nagy tömegek várhatók ide. Az első rali idején, 1951-ben is ebben a városban volt a rali főhadiszállása. A Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A verseny idén is szerda este veszi kezdetét a hivatalos megnyitóval, majd a csütörtök reggeli shakedownnal folytatódik. A hagyományosan vegyes útfelszínű Harju szakasz Jyvaskylában nyitja az akciót csütörtök este.
A Finn Rali négy napon át tart, s a 20 gyorsasági szakasz 307,22 km-t tesz majd ki. A rali össztávja: 1400,39 km.

Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:
2024 Sebastien Ogier (Toyota)
2023 Elfyn Evans (Toyota)
2022 Ott Tanak (Hyundai)
2021 Elfyn Evans (Toyota)
2019 Ott Tanak (Toyota)
2018 Ott Tanak (Toyota)
2017 Esapekka Lappi (Toyota) 
2016 Kris Meeke (Citroën)
2015 Jari-Matti Latvala (VW)
2014 Jari-Matti Latvala (VW)
2013 Sebastien Ogier (VW)
2012 Sebastien Loeb (Citroën)
2011 Sebastien Loeb (Citroën)
2010 Jarri-Matti Latvala (Ford)

A világbajnokság állása az Észt Rali után:
Pilóták
1. Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 162 pont
2. Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 161 pont
2. Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 141 pont
4. Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 138 pont
5. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 114 pont
6. Adrien Fourmaux (FRA) Hyundai WRT 71 pont
7. Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 63 pont
8. Oliver Solberg (NOR) Toyota Racing WRT 52 pont
9. Sami Pajari (FIN) Toyota Racing WRT2 38 pont
10. Gregoire Munster (LUX) M-Sport WRT 19 pont

Gyártók
1. Toyota Racing WRT 399 pont
2. Hyundai WRT 347 pont
3. M-Sport Ford WRT 111 pont
4. Toyota Racing WRT2 68 pont

Amber PR

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.