Szép csendben megvalósult az álom, a Volkswagen szériagyártásig vitte XL1 autóját, amely egy liter alatti fogyasztásával bátran nevezhető szupertakarékosnak. Az autó az 1-litre concept és az L1 tanulmányok büszke utódja. 2002-ben mutatták be a kétüléses fogyasztásbajnok autó első generációját a 1-litre concept személyében, az L1 tanulmányt pedig a 2009-es Frankfurti Autószalonon csodálhatta meg első ízben a közönség.
A wolfsburgiak tovább csiszolták az autót, így született meg az XL1, amely az SEV, azaz super efficient vehicle (szupertakarékos jármű) kategóriában száll ringbe. A legújabb generáció még tovább fejlődött üzemanyag-takarékosság terén, és a gyáriak állítása szerint beéri csupán 0,9 liter gázolajjal az első 100 km-en, ami 21 g/km-es széndioxid-emissziót jelent.
A legnagyobb különbség az elődökkel szemben, hogy a sofőr és utasa immáron nem egymás mögött, tandem-szerű elhelyezésben ül, hanem a praktikum és a szemnek is kellemesebb külső okán a konvencionálisabb forma szerint egymás mellett foglalnak helyet. Az ajtók nyílása sem hétköznapi, a kilincset megnyitva az ajtók az A oszlopra szerelt zsanéron csüngve tárják fel a hibrid VW belsejét. Viszont hosszú utakra és nagy bevásárlásokra természetesen nem alkalmas az XL1, ugyanis csomagtartójának csupán 100 literes térfogata nagyon hamar megtelik.
A mozgatásról hibrid hajtáslánc gondoskodik, ugyanúgy gázolajos egység és elektromotor kooperációjával, mint azt a BMW i8-nál is láthattuk, csak itt jóval kisebb teljesítménnyel kell számolnunk. A 800 köbcentis kéthengeres TDI erőforrás a legkorszerűbb közös nyomócsöves technológiát kapta meg, minek köszönhetően 48 lóerővel veszi ki a részét a munkából, míg a segítségére siető elektromotor 27 további paripával járul hozzá a hajtáshoz.
A kombinált összteljesítmény ennek megfelelően 75 lóerő, ami első ránézésre kevésnek tűnhet, azonban a könnyű anyagok (szénszál erősítésű műanyagok – CFRP; magnézium felnik; kerámia féktárcsák; alumínium futómű, fék és kormányrendszeri alkatrészek) széleskörű alkalmazásának köszönhetően mindösszesen 795 kg-os tömeget kell mozgatnia.