300 lóerőnyi praktikum – itt az Audi S3 Sportback

Az Audi sorra lövi el puskaporait a kapuit néhány héten belül megnyitó Genfi Autószalon előtt. Ezúttal az S3 ötajtós kiviteléről hullik le a lepel.

Szabó Péter
2013. 02. 14. 6:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ötajtós S3 minden szempontból lepipálja elődjét, de meglepő újdonságokkal nem kecsegtet, csupán hozza a tőle elvárható magas szintet. A moduláris platformon nyugvó modell legnagyobb érdekessége új szíve: a motor továbbra is négyhengeres, turbós, és kétliteres, ám a korábbi egység jelentősen továbbfejlesztett változatáról beszélhetünk. A közvetlen befecskendezéses benzines öt kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen, miközben teljesítménye 35 lóerővel, csúcsnyomatéka pedig 30 Nm-rel gyarapodott. A Quattro összkerékhajtás természetesen továbbra is széria, az erőt pedig egy hatfokozatú kézi, vagy egy szintén hatgangos, dupla kuplungos S-tronic automata továbbítja a négy kerékhez – azt nem tudjuk, hogy a mérnökök miért nem döntöttek inkább a hetes S-tronic mellett, de bizonyára megalapozott a választásuk.

 

Mindez azt jelenti, hogy az új S3 immár eléri a bűvös 300 lóerőt, a sofőr pedig 380 Nm-rel garázdálkodhat – előbbi érték 5500 1/perces fordulatszámnál jelentkezik, míg utóbbi 1800–5500 között folyamatosan jelen van, igazán kellemes karakterisztikát biztosítva a bivalyerős négyhengeresnek. A két duplacsövű kipufogót elhagyó dallamok és durrogások azért nem összehasonlíthatók mondjuk a leköszönőfélben lévő öthengeres RS3 muzsikájával, de a menetteljesítmények önmagukért beszélnek: mindössze 5 másodperc elegendő az automatás S3 Sportbacknek, hogy álló helyzetből 100 km/h-ra katapultáljon, ráadásul az automata váltónak és az összkerékhajtásnak köszönhetően erre szinte bármilyen körülmények között képes az autó. A végsebességet természetesen elektronika korlátozza 250 km/h-ban.

Az üzemanyag-fogyasztás a sportautós menetteljesítmények ellenére a gyáriak szerint igen baráti lesz: automatával 6,9 literes gyári vegyes étvágyra számíthatunk (CO2-kibocsátás 159 g/km), ami szinte egy fele ilyen erős benzinmotornak is becsületére válna, és akkor az összkerékhajtásról még nem beszéltünk.

 

Ebben a remek hatékonysággal megáldott erőforráson kívül a súlycsökkentésnek is szerepe van, hiszen az S3 Sportback a magasabb biztonság, a kissé nagyobb méretek és a jobb felszereltség ellenére is 70 kilóval könnyebb elődjénél, amelyben az erőforrás fogyókúrája 5 kilogrammal veszi ki a részét. A modell tömege így mindössze 1445 kilogramm. A súlycsökkentés nem csupán a fogyasztásnak és a gyorsaságnak, de a menetdinamikának is jót tett. A sajtóanyag szerint az újdonság viselkedése határhelyzetben stabilabb lesz, kisebb alulkormányzottságra számíthatunk, a magasabb kanyartempók pedig magától értetődnek.

A széria A3-asokhoz képest az S3 hasa a sportfutóműnek köszönhetően 25 mm-rel közelebb fekszik az úthoz, de az ültetés ellenére a kényelemről korántsem kell lemondani, az S3 nem fog kemény kézzel bánni utasaival. Aki nem szeretne kompromisszumot kötni a sportosság és a kényelem között, megrendelheti az opcionálisan elérhető állítható lengéscsillapító-vezérlést, ami garantáltan egy igazi mindenest varázsol az autóból. A fékeket természetesen a megnövekedett teljesítményhez igazították a mérnökök, a kormányzás pedig szintén közvetlenebb, jobban súlyozott a testvérekénél.

Formailag kívül-belül az S-Audikra jellemző szokásos részletekkel, illetve elemekkel számolhatunk. A karosszériát mélyebbre húzott, agresszívabb vonalakkal megáldott lökhárítók, oldalsó küszöbök, szériában 18, felárért pedig akár 19 colos stílusos S-alukerekek, valamint egy hangsúlyosabb hátsó légterelő különbözteti meg az egyszerűbb testvérekétől, de a legárulkodóbb részlet a már említett két dupla kipufogóvég.

Az utastérben sportüléseket és -kormányt, egyedi üléshuzatokat, valamint számos S3 logót találunk (utóbbiból a karosszérián is akad egy féltucatnyi). A habot a tortán az egyedi műszerfal jelenti, amelyen az S3 esetében egy 1,4 barig skálázott turbónyomásmérő is helyet kapott.

Az élvezetes, szélvészgyors, ám a mindennapok során mégis remekül használható „játékszer” a Genfi Autószalont követően nem sokkal megérkezik az európai, s így a hazai márkakereskedésekbe is, az indulóár pedig hazánkban bruttó 12,5 millió forint körül várható. Busásan felextrázva, főleg S-tronic váltóval biztosan nem lesz nehéz túllépni a 15 milliós küszöböt, ám az új S3 kvalitásait elnézve reálisnak nevezhető a kért összeg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.