Az ötajtós S3 minden szempontból lepipálja elődjét, de meglepő újdonságokkal nem kecsegtet, csupán hozza a tőle elvárható magas szintet. A moduláris platformon nyugvó modell legnagyobb érdekessége új szíve: a motor továbbra is négyhengeres, turbós, és kétliteres, ám a korábbi egység jelentősen továbbfejlesztett változatáról beszélhetünk. A közvetlen befecskendezéses benzines öt kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen, miközben teljesítménye 35 lóerővel, csúcsnyomatéka pedig 30 Nm-rel gyarapodott. A Quattro összkerékhajtás természetesen továbbra is széria, az erőt pedig egy hatfokozatú kézi, vagy egy szintén hatgangos, dupla kuplungos S-tronic automata továbbítja a négy kerékhez – azt nem tudjuk, hogy a mérnökök miért nem döntöttek inkább a hetes S-tronic mellett, de bizonyára megalapozott a választásuk.
Mindez azt jelenti, hogy az új S3 immár eléri a bűvös 300 lóerőt, a sofőr pedig 380 Nm-rel garázdálkodhat – előbbi érték 5500 1/perces fordulatszámnál jelentkezik, míg utóbbi 1800–5500 között folyamatosan jelen van, igazán kellemes karakterisztikát biztosítva a bivalyerős négyhengeresnek. A két duplacsövű kipufogót elhagyó dallamok és durrogások azért nem összehasonlíthatók mondjuk a leköszönőfélben lévő öthengeres RS3 muzsikájával, de a menetteljesítmények önmagukért beszélnek: mindössze 5 másodperc elegendő az automatás S3 Sportbacknek, hogy álló helyzetből 100 km/h-ra katapultáljon, ráadásul az automata váltónak és az összkerékhajtásnak köszönhetően erre szinte bármilyen körülmények között képes az autó. A végsebességet természetesen elektronika korlátozza 250 km/h-ban.
Az üzemanyag-fogyasztás a sportautós menetteljesítmények ellenére a gyáriak szerint igen baráti lesz: automatával 6,9 literes gyári vegyes étvágyra számíthatunk (CO2-kibocsátás 159 g/km), ami szinte egy fele ilyen erős benzinmotornak is becsületére válna, és akkor az összkerékhajtásról még nem beszéltünk.
Ebben a remek hatékonysággal megáldott erőforráson kívül a súlycsökkentésnek is szerepe van, hiszen az S3 Sportback a magasabb biztonság, a kissé nagyobb méretek és a jobb felszereltség ellenére is 70 kilóval könnyebb elődjénél, amelyben az erőforrás fogyókúrája 5 kilogrammal veszi ki a részét. A modell tömege így mindössze 1445 kilogramm. A súlycsökkentés nem csupán a fogyasztásnak és a gyorsaságnak, de a menetdinamikának is jót tett. A sajtóanyag szerint az újdonság viselkedése határhelyzetben stabilabb lesz, kisebb alulkormányzottságra számíthatunk, a magasabb kanyartempók pedig magától értetődnek.