916 hibrid lóerővel sokkol mindenkit a McLaren P1

A McLaren szuperautójáról immáron mindent tudunk. A P1 csodás fotókon pózol, az utascella mögött pedig 916 lóerő gyülemlik fel a hibrid rendszerben.

Szabó Péter
2013. 02. 23. 13:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sorozatgyártásra kész autó belső terébe is bepillanthatunk, ahol ezúttal 3 helyett 2 ülést találunk, amelyet végletekig letisztult műszerfal körít. A teljesen szénszálas külsőhöz jól igazodik a beltér is, amelynek digitális műszerfala mellett alig néhány kapcsoló ragadhatja meg a figyelmünket.

Nem csoda, hogy a sallangok nem kerülnek elő, ugyanis a gyáriak szerint a P1 a vezetési élmények terén szeretne maradandót alkotni úgy, hogy közben pályaautós kvalitásokat tud felmutatni. Ebben az aerodinamika lesz az egyik nagy fegyvere: a szinte már kötelező „hangulatválasztó” kapcsoló Race, azaz verseny állásában az adaptív légterelők optimálisabb pozícióba húzódnak, még jobban az aszfalthoz tapasztva a P1-et. Mondanunk sem kell, hogy ez is a Forma–1-re hajaz, ahogy például a zöld, vörös, majd kék fénydiódákkal működő váltási segédlet is.

Márpedig nem árt a segítség és a figyelem összpontosítása, a csúcs McLarenben ugyanis nagyon gyorsan történnek az események. Erről nemcsak egy bődületes teljesítményű motor, hanem a súlycsökkentés radikális mértéke is gondoskodik. A lehető legkönnyebb anyagokból készülő modell vázát is a szénszál adja, és szinte mindenhol csak a nemes műanyaggal találkozhatunk. Olyannyira a tömegfaragás megszállottai voltak a tervezők, hogy a karbon lakkozásától is eltekintettek – ez nem csak természetesebb felületet ad, de minden egyes autó tömegén 1,5 kilogrammot farag. Így már nem is csoda, hogy lábszőnyeget csak opcionálisan rendelhetünk a modellhez, de azért automata klíma, navigációs rendszer és egy Meridian csúcs audiorendszer befért az alapfelszereltségek közé. A luxusban való dagonyázás tömegnövelő bűnéért az ülések vezekelnek: az állítható kagylóülések darabja mindössze 10,5 kilogrammot nyom.

A többi részletről továbbra is kitartóan hallgat a gyártó, de a belső információk kiszivárgását így sem tudják apasztani: egyes információk szerint az F1-ből ismerős KERS rendszer további 150 lóerővel toldja majd meg a teljesítményt.


Az elektromos lóerők jótékony hatása, a kedvező karakterisztika, úgy tűnik, hamarabb támadta meg a csúcskategóriát, mint a népautókat, s így a legerősebbeknek sem kell a szén-dioxidot szigorú szemmel néző normáktól megriadniuk. A brit P1-es szuperautóról már korábban is sejtettük, hogy a benzinmotor mellett villanyos egységet is rejt, mára azonban már minden adatot ismerünk vele kapcsolatban.

A középmotoros elrendezés szinte evidens, a sofőr mögött az MP4-12C-ből ismerős, M838T kódnéven futó 3,8 literes, ikerturbós V8 bújik meg, amely elektromos segítséggel összesen 916 lóerőt szabadít a hátsó kerekekre, amihez 900 Nm-es csúcsnyomaték társul. A benzines 7500-as percenkénti főtengelyfordulaton 625 helyett ezúttal 737 lóerő, valamint 4000-től 720 Nm leadására képes, ehhez adódik a villanymotor 179 lóereje és 260 Nm-es forgatónyomatéka.

A mérnökök részéről alapos munkát igényelt a hűtőrendszer optimalizálása, hogy a nyolchengeres és a ráépített elektromos egység a lehető legideálisabb körülmények között végezhesse dolgát. A hátsó kerekekhez hétfokozatú dupla kuplungos automata váltón át jut el a nyomaték. A villanymotort tápláló, 96 kilogrammot nyomó akkumulátor a szénszálas karosszéria alsó részében kapott helyet, az utascella és a középmotor közé ékelve.
Az említett 916 lóerős összteljesítményt az Instant Power Assist System segítségével tudja lehívni a pilóta a kormányra épített gomb megnyomásával, azaz egyszerűen fogalmazva egy amolyan boost funkicióval van dolgunk.

A hibrid hajtáslánc emellett takarékoskodni is képes, a gyártó szerint 200 gramm szén-dioxidot pufog ki kilométerenként a P1, ami 8,5 literes átlagfogyasztásnak felel meg, de az autó akár elektromos üzemmódban is használható. Utóbbi esetében mintegy 10 kilométeres hatótávolságról beszélhetünk. A fékezéssel történő visszatáplálás mellett a McLaren konnektorról is képes lesz leszívni az akkumulátor feltöltéséhez szükséges energiát, ami kevesebb, mint két órát vesz igénybe.

Emellett olyan finomságot tartalmaz a P1, amit eddig jóformán a Forma–1-en kívül másutt nem láttunk: DRS rendszere a kormány gombjával lehetővé teszi a hátsó szárny dőlésszögének változtatását, ami végeredményben 23 százalékkal csökkenti a leszorítóerőt, így jobb gyorsítóképességet, nagyobb végsebességet tesz lehetővé. Deaktiválása a gomb vagy a fékpedál megnyomásával történik.

Már az sem titok, hogy a P1-ből 500 darab készül, egyenként 1,2 millió eurós árcédulával, amellyel a hamarosan érkező új csúcs-Ferrari és a Porsche 918 Spyder mellett a szegmens kimondottan erőteljes intenzitásáról gondoskodik. Ahogy a brit álomautó, úgy az olasz és a német konkurensek is elektromos segítséggel állnak rajthoz, immár szó szerint feszültségteljes csatát vívva egymással. Három hét múlva a Genfi Autószalonon az előbbi kettőről lehull a lepel, és minden információt megtudunk. A helyszínről első kézből számolunk majd be az újdonságról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.