A levegőt hasznosítja a Citroën hibridje

A hibrid szó hallatán az elektromos segítséggel kiegészített hajtásláncok jutnak eszünkbe, ám a franciák ezúttal sűrített levegővel dolgoznak.

Csizsek Ádám
2013. 02. 22. 12:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Citroën már belekóstolt az elektromos technológiába is, elég csak a mikrohibrid e-HDi motorokra vagy a dízel hibrid HYbrid4 rendszerre gondolni, ám ezúttal a márka önmagához hűen igazán különleges és egyedi megoldással tűnne ki a többiek közül: a Hybrid Air a benzin és a sűrített levegő hatásos kombinációját alkalmazza.

A teljes hibridként jelentkező Hybrid Air nem igényel kiegészítő akkumulátort, átlagfogyasztása pedig a gyártó ígérete szerint kevesebb, mint 3 l/100 km. A rendszer a Genfi Autószalonon debütál a Citroën C3-ban. A prototípus által elért fogyasztási rekord 2,9 l/100 km (69 g/km CO2-kibocsátás mellett).

A rendszer keretein belül egy benzinmotor, egy az energiát sűrített levegő formájában tároló rendszer, egy hidraulikus szivattyúpárból álló egység, illetve egy bolygóműves automata sebességváltó összedolgozásáról beszélhetünk, amelynek fejlesztése során a PSA mintegy 80 szabadalmat jegyeztetett be. A rendszer háromféle üzemmódban működhet: Air módban, nulla károsanyag-kibocsátással, benzines üzemben, amelyben csak a belsőégésű motor működik, valamint vegyesen, amikor is a benzinmotor és a sűrített levegő teljesítménye összeadódik.

Az elv egyszerű: ezúttal nem akkumulátorban, elektromos áramként tároljuk az energiát, hanem sűrített levegő formájában, amely a tárolóból kiáramolva egy hidraulikus egységet hajt meg, s az általa létrehozott forgatónyomaték a bolygóműves váltón át jut el a kerekekig. Ahogy a villanyosoknál, úgy itt is lassításokkal lehet visszatáplálni az elhasznált energiát.

Vegyes üzemmódban mindkét motor hajt, ami elvileg határozottan érezhető teljesítménynövekedéssel jár (az összteljesítmény akár 122 lóerő is lehet). A levegős hibrid rendszer mellé új, speciális méretű (165/50 R18) Michelin gumiabroncsok járnak, melyek segítségével 100 kilométerenként további 0,2 literrel csökkenthető a fogyasztás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.