A GTD szép múltra tekint vissza: a Volkswagen első ízben 1982-ben használta ezt a típusjelet, mégpedig a 70 lóerős csúcsdízel hűtőrácsán és csomagtérajtaján. Ez azt jelenti, hogy az első darabok már éppen elérték a veteránkort. A több mint harminc év alatt természetesen rengeteget fejlődött a típus, s a hetedik nemzedék nemcsak sokkal nagyobb, biztonságosabb, nehezebb és komfortosabb ősénél: motorjának teljesítménye közel háromszorosára emelkedett, amihez ráadásul alacsonyabb fogyasztás párosul.
Az erőt továbbra is négy hengerből nyeri az újdonság, ám immár két liter hengerűrtartalomból sajtolták ki a mérnökök – egy jókora turbófeltöltő segítségével – a 184 lóerő csúcsteljesítményt, amelyhez 380 newtonméter maximális nyomaték társul.
Az előző, hatodik generációs GTD-nél így 14 lóerővel és 30 newtonméterrel izmosabb a jelenlegi, immár a konszern modern MQB platformját használó trónkövetelő, mindehhez ráadásul közel egy mázsával kisebb tömeg társul, így a gép üresen mindössze 1,3 tonnát nyom. A menetteljesítmények magukért beszélnek: 7,5 szekundumos 0–100 km/h-s sprintidőről és 230 km/h-s végsebességről számolhatunk be – az előd 8,1 másodpercet és 222 km/h-t volt képes felmutatni.
Az adatok akkor fognak igazán felértékelődni, ha belegondolunk a már-már hihetetlenül alacsony, 4,2 literes gyári átlagfogyasztásba, ami a Golf VI GTD-énél 1,2 literrel kisebb. Mindez a hatfokozatú kézi váltóra érvényes, az ugyanennyi fokozattal operáló, ám rövidebb áttételezésű DSG automatával 4,7 literes vegyes fogyasztásról számolnak be.
A 184 lóerős, első kerekes GTD-hez a rövidesen érkező GTI-vel szinte megegyező külső-belső optikai csomag jár egyedi, szériában 17 colos kerékgarnitúrával együtt, a hab a tortán pedig a ledes hátsólámpapár és rendszámtábla-világítás lesz. Mindehhez direktebb kormányművet, nagyobb fékeket és sportfutóművet társít a gyártó. Az EU6-os normákat teljesítő sportos dízelvariáns a hírek szerint három- és ötajtós kivitelben egyaránt rendelhető lesz, hazánkban egyelőre ismeretlen áron, de a hírek szerint Németországban átszámítva 8,5 millió forintos belépővel számolhatunk.