Az elektromos és a GTD Golfról

A genfi autószalonon a Volkswagen standjának középpontjában egyéb érdekességek mellett a teljesen elektromos e-Golf és csúcsdízel GTD lesz.

Vajda János
2013. 02. 25. 18:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A GTD szép múltra tekint vissza: a Volkswagen első ízben 1982-ben használta ezt a típusjelet, mégpedig a 70 lóerős csúcsdízel hűtőrácsán és csomagtérajtaján. Ez azt jelenti, hogy az első darabok már éppen elérték a veteránkort. A több mint harminc év alatt természetesen rengeteget fejlődött a típus, s a hetedik nemzedék nemcsak sokkal nagyobb, biztonságosabb, nehezebb és komfortosabb ősénél: motorjának teljesítménye közel háromszorosára emelkedett, amihez ráadásul alacsonyabb fogyasztás párosul.

Az erőt továbbra is négy hengerből nyeri az újdonság, ám immár két liter hengerűrtartalomból sajtolták ki a mérnökök – egy jókora turbófeltöltő segítségével – a 184 lóerő csúcsteljesítményt, amelyhez 380 newtonméter maximális nyomaték társul.

Az előző, hatodik generációs GTD-nél így 14 lóerővel és 30 newtonméterrel izmosabb a jelenlegi, immár a konszern modern MQB platformját használó trónkövetelő, mindehhez ráadásul közel egy mázsával kisebb tömeg társul, így a gép üresen mindössze 1,3 tonnát nyom. A menetteljesítmények magukért beszélnek: 7,5 szekundumos 0–100 km/h-s sprintidőről és 230 km/h-s végsebességről számolhatunk be – az előd 8,1 másodpercet és 222 km/h-t volt képes felmutatni.

Az adatok akkor fognak igazán felértékelődni, ha belegondolunk a már-már hihetetlenül alacsony, 4,2 literes gyári átlagfogyasztásba, ami a Golf VI GTD-énél 1,2 literrel kisebb. Mindez a hatfokozatú kézi váltóra érvényes, az ugyanennyi fokozattal operáló, ám rövidebb áttételezésű DSG automatával 4,7 literes vegyes fogyasztásról számolnak be.

A 184 lóerős, első kerekes GTD-hez a rövidesen érkező GTI-vel szinte megegyező külső-belső optikai csomag jár egyedi, szériában 17 colos kerékgarnitúrával együtt, a hab a tortán pedig a ledes hátsólámpapár és rendszámtábla-világítás lesz. Mindehhez direktebb kormányművet, nagyobb fékeket és sportfutóművet társít a gyártó. Az EU6-os normákat teljesítő sportos dízelvariáns a hírek szerint három- és ötajtós kivitelben egyaránt rendelhető lesz, hazánkban egyelőre ismeretlen áron, de a hírek szerint Németországban átszámítva 8,5 millió forintos belépővel számolhatunk.

A szintén március elején bemutatkozó elektromos VII-es e-Golf vélhetően kisebb eladásokat produkál majd a gázolajosnál, érdekességfaktora viszont tán még testvéréénél is nagyobb. A hajtásról a gyártó közleménye szerint 115 lóerős villanymotor fog gondoskodni, amely alapjárattól 270 newtonméter maximális forgatónyomatékot állít csatasorba. A zéró emissziós egység ereje itt is az első kerekekhez kerül, mégpedig egy egyetlen fokozattal rendelkező (irány)váltón keresztül. A 0–100-as sprintidő 11,8 másodpercet vesz igénybe, ami a 86 lóerős 1.2 TSI alapmodellének felel meg, ám az e-Golf végsebessége csupán 135 km/h.

A kis végsebességnek főként a felső tartományokban drasztikusan csökkenő hatótáv és az egyetlen váltófokozat az oka. A hátsó ülések alá rejtett 26,5 kWh-s lítium-ionos akkucsomag persze sokat nyom a mérlegen, így az benzines alap-Golfnál több mint 200 kilogrammal nehezebb a tiszta kivitel – de legalább nem csökken a csomagtartó 380 literes térfogata.

Az e-Golf gyárilag megadott hatótávolsága az előzetes információk szerint 175 kilométer, ami körülbelül a Nissan Leaf eredményének felel meg. Az akkumulátorpakk töltése otthoni hálózatról állítólag meglepően rövid időt, körülbelül 5 órát vesz majd igénybe, de a gyorstöltőt használva akár 20 perc alatt „feltankolhatjuk” az autót. Az e-Golf megjelenésében kívül-belül megkülönböztethető a hagyományos testvérektől, ám a változtatások elég nehezen beazonosíthatóak.

Mivel belső égésű, aggregátként dolgozó motor az Opel Amperával ellentétben nem került az e-Golf lemezei alá, a Volkswagen büszkesége inkább csak városi használatra lesz alkalmas. Az árakról, a piacra kerülés időpontjáról és a hazai forgalmazásról még nincsenek információink, de amint megfelelő információk birtokába jutunk, jelentkezni fogunk a részletekkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.