Bombaáron startol itthon az új Škoda Octavia

A Škoda Octavia harmadik generációját alighogy bemutatta a cseh–német márka, a típus már hazánkba is megérkezett, így fény derült a hazai árakra.

Vajda János
2013. 02. 23. 7:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első körben négyféle benzines és két gázolajos erőforrással indul a forgalmazás – mindegyik egység feltöltött. Mindenekelőtt az említett kedvezményről: a Škoda bruttó 600 ezer forintos engedményt hirdetett meg a típushoz, a következőkben pedig az árakat ezzel együtt osztjuk meg Önökkel. Így legolcsóbban a 86 lóerős (160 Nm), 1,2 literes, négyhengeres, nyolcszelepes TSI egységgel felvértezett, 4,66 méter hosszú, óriási térkínálattal és szinte feneketlen csomagtartóval (590–1580 liter) megáldott típust guríthatjuk haza, éppen 4 millió forint alatt.

Az alapmotor ellenére az üresen alig 1,2 tonnás Octavia szépen szedi a lábát: a kellemesen hosszú áttételezésű, ötfokozatú váltóval a kis turbós benzines korrekt rugalmasság mellett 12 szekundumos százas sprintidővel és 181 km/h-s végsebességgel ruházza fel az autót, mindeközben a gyári vegyes fogyasztás 5,2 literben állapodik meg.

Nemcsak a bázismotor jelent tökéletes kompromisszumot egy átlagos család számára, hanem az induló felszereltség is: noha a kerekek mindössze 15 colosak, biztosan finom rugózást szavatolnak, míg a komfortról félautomata klímaberendezés, széria USB port, osztottan előredönthető hátsó üléstámlák, állítható magasságú vezetőülés, a biztonságról az első-, oldalsó- és függönylégzsákok mellett „térdlufi” és menetstabilizáló rendszer gondoskodik.

A második szinten 180 ezer forint ellenében egy mérettel nagyobb kerékgarnitúra, elektromos hátsó ablakok, ködfényszóró, első-hátsó könyöktámasz (sízsákkal), fedélzeti számítógép, komolyabb hifi, színre fújt tükörpár és a központi zárhoz távirányító jár, úgyhogy ha tehetik, érdemes ennyivel tágabbra nyitni a pénztárcát.

A második legolcsóbb motorváltozat a fent említett 1.2 TSI izmosabbik, 105 lóerős kivitele (175 Nm), amelyért 300 ezer forinttal kell többet fizetni, ebbe az összegbe viszont immár egy hatodik váltófokozat is beletartozik. Ez a kivitel jelentősen jobb menetteljesítmények mellett (10,3 sec.,196 km/h) még kisebb, 4,9 literes vegyes fogyasztást ígér, így az 50 literes tankkal az elméleti hatótáv elérheti az 1000 kilométert.

A következő szintet a 140 lóerős (250 Nm) 1.4 TSI képviseli, ami a Golf VII-ben nálunk már tanúbizonyságot tett igen komoly képességeiről. Az Octaviában az 1.4 TSI 5,3 literes vegyes fogyasztás mellett sportos, 8,4 másodperces sprintidőt és 215 km/h-s végsebességet ígér, s a dinamikát kedvelő sofőrök számára megéri fizetni érte plusz 400 ezer forintot a 105 lovas 1.2 TSI-hez képest. A 180 lóerős (250 Nm) 1.8 TSI az 1,4-esnél közel 20 százalékkal torkosabb és már szinte feleslegesen gyors (7,3 mp., 233 km/h, 6,1 l/100 km), de további 400 ezer forintos felárába hátul a kínálatban egyedüliként nem csatolt, hanem több lengőkaros futómű tartozik.

A dízelmotorokat sajnos nem méri olcsón a Škoda. A frissen átdolgozott 105 lóerős (250 Nm) 1.6 TDI a 180 lóerős benzinesnél csupán 100 ezer forinttal kerül többe, csak öt váltófokozat jár hozzá, 3,8 literes vegyes fogyasztásával viszont sokat fog spórolni leendő tulajdonosoknak, ráadásul korrekt menetteljesítményeket szavatol (10,8 sec., 195 km/h). A 150 lóerős (320 Nm) 2.0 TDI-vel, hatfokozatú váltóval az Octavia igencsak fürgén szedi a lábát (8,5 mp., 219 km/h), 4,1 literes fogyasztása mégis nagyon alacsony marad, de a 105 lóerősnél 600 ezer forinttal kóstál többet az izmos gázolajos, ráadásul csak a második szinttől indul, így akciósan is legalább 5,78 millió forintot szükséges érte leszurkolni.

570 ezer forintos felár ellenében a VW-konszerntől megszokott módon itt is kérhető dupla kuplungos DSG automata váltó, amely mindkét dízelmotorhoz választható, benzinfronton viszont egyelőre sajnos csak a csúcsváltozathoz kérhető. A harmadik generációs Octavia különben nem csupán a konkurensek számára jelent komoly veszélyt, de az új, tulajdonságait tekintve az Octaviánál sokkal-sokkal szerényebben teljesítő Škoda Rapid eladásait is fenyegeti. Tudják ezt a Škoda importőrénél is, úgyhogy az Octavia érkezésével a Rapidhoz komoly engedményeket hirdettek.

Így a 86 lóerős 1.2 TSI benzinmotorral a Rapid – testvérével megegyező felszereltség esetén – 4 millió forint helyett kicsit több mint 3,6 millióért kelleti magát, vagyis körülbelül tíz százalékkal olcsóbb. Ennek köszönhetően a kisebbik típus versenyképes marad, ám nem kérdés, hogy ennyi pluszt bőven megér a sokkal jobb Octavia, s újraértékesítésnél vélhetően „visszajár” valamennyi a differenciából. Az új Octaviáról különben korábbi cikkünkből minden lényeges információt megtudhatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.