Duplaszárnyas fejvadász: elfeledett ínyencség az Isderától

Ha azt mondom, hogy „Isdera”, sokan azonnal felkapják a fejüket, hiszen e misztikus nevet a népszerű autóverseny témájú videojáték szinte beleégette a memóriánkba.

Csizsek Ádám
2013. 02. 27. 7:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akármennyire is gyerekes, a mi generációnk számára az autózást, a szuperautók és az igazi különlegességek sorát jóformán a Need for Speed sorozat jelentette, a beszédes nevű játék ugyanis számtalan modellt ismertetett meg az akkor még internet és hasonló médiumok nélkül is eléldegélő srácokkal.

Sajnos, ahogy sok más hasonló kaliberű különlegesség, úgy a Commendatore 112i is feledésbe merült, mára már sokan nem ismerik szinte még a gyártó, az Isdera nevét sem, holott ténylegesen mestermunkáról beszélünk, amit értő, korábban más legendás német sportmárkánál edződött kezek terveztek.

Már maga a gyártó neve is elárulja, hogy termékei nem mindennapiak: Isdera – Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing, azaz a rövidítés a stílusért, a szépséges vonalakért és a versenyzésért folytatott mérnöki munkára utal. A Hildsheim székhelyű kis német cég még 1981-ben tűnt fel, első terméke a Spyder 033 modell volt, de eredete 1969-re vezethető vissza, ekkor kelt életre ugyanis az Isdera legfőbb szellemiségéért felelős Eberhard Schultz első alkotása.

Ha a Commendatore 112i különlegessége nem lenne elegendő, akkor a megrendelés módja biztosítja a végletekig feszített exkluzivitást. Akinek Isderára fájt a foga, annak egyenesen a gyártó vezérigazgatóját kellett a telefon végére csábítania és egyenesen tőle megrendelni, kikönyörögni a hőn áhított álomautót.

Ezek pedig természetesen egytől egyig kézzel készültek, illetve magára a vevőre szabták az autókat, így ténylegesen a lehető legprofibb végeredményben bízhattunk. A múlt idő használata indokolt, hiszen a cég majdnem két évtizeddel ezelőtt csődbe ment, mégpedig pontosan cikkünk tárgya, a Commendatore 112i idejében. Azóta mindösszesen két prototípus épült az Isdera neve alatt, ám midez már teljes csöndben történt.

Ahogy a többi Isdera-modell tervezése, úgy a 112i esetében is Eberhard Schultz, valamint két fia munkásságáról beszélhetünk. Apró érdekesség, hogy a Need for Speed II-ben szereplő, már említett Ford GT90 tanulmány ugyancsak Schultz alkotása. Az apa nevéhez köthető a középmotoros Mercedes–Benz C111 tanulmány megálmodása is, a több prototípust számláló középmotoros sorozat pedig olyan utódokat nemzett, mint a Mercedes–Benz 300 SL, illetve a koncepcióban megjelent technikai újdonságokból is átkerült néhány a csillagos márka szériamodelljeibe. Amikor Mercedes megálljt parancsolt ennek az iránynak, Schultz saját úton indult el, aminek eredménye az Isdera lett.

A korábban említett modellek, valamint az Imperator után a tervező úgy gondolta, megteszi a következő lépést, ami a korábbiaknál több és különlegesebb technikai tartalmat rejthet, így ahogy a Mercedes-prototípusoknál, itt is a jövőbe mutató tervek domináltak. Schultz olyannyira hitt a dologban, hogy mintegy négymillió eurót, azaz akkoriban nagyságrendileg egymilliárd forintot költött a projektre.

A megfelelően nagy, ám az autóipar szemszögéből mégis szerény befektetés a mester munkájával társítva azonban páratlan végeredménnyel gazdagította az autós világot. A Commendatore 112i igazi mérnöki műremekként lépett színre, olyan újításokat felmutatva, amelyek sokáig nem tudtak beköltözni a szériamodellek lemezei alá. A nyílásokat a konvencionális ajtók helyett sirályszárnyak fedik, méghozzá rögtön két pár: az egyik az utasteret tárja fel, a másik pedig a motort fedi. A futómű sebességfüggő működésre képes, ennek megfelelően nagy tempónál csökkentve a hasmagasságot nagyobb stabilitást és kisebb fogyasztást eredményez, de nem feledkezhetünk meg az aktív aerodinamikáról sem. Izmos fékezések alkalmával hátul egy terelőlap nyílik ki, így a légellenállás jelentősebb növelése is hozzájárul a fékezések hatékonyságához.

Ahogy a korábbi Isderák esetében, Schultz itt is a Mercedes erőforrását használta művéhez. A sofőr mögé, középmotoros elrendezésben beépített egység igazi lóerőgyár, a maga 6 literes lökettérfogatával és tizenkét hengerével igazán combos teljesítményt előállítva. A V12-es 402 lóerejét hatfokozatú kézi váltó továbbítja a hátsó kerekekhez, ahol aztán elszabadul a pokol. Az 1450 kilogrammos Commendatore 112i 342 km/h-s csúcssebességre képes és a 0–100-as tempóhoz is mindössze 4,8 szekundumra van szüksége.

Így már kiválóan látszik is, mire locsolta el Schultz a legtöbb pénzt: a futómű, a komoly térhálós vázszerkezet, az aerodinamika és az akkoriban kapható legöblösebb V12-es Mercedes-motor követelte a legnagyobb áldozatokat az anyagiak oltárán. A Mercedes génjei mellett a Porschénél töltött évek hatását sem tagadhatja le Schultz, az Isdera Commendatore 112i ugyanis számos stíluselemet örökölt a zuffenhauseniektől, így a Porsche 917-éhez hasonlatos, hosszú hátsó traktust vagy a 968-astól származó lámpákat is említhetjük.

Végül azonban a 112i nem jutott el a gyártás fázisába, sőt kifejezetten szerencse, hogy az egyetlen prototípus épségben megmaradt a csődeljárás alá kerülő gyárban. A szépséges példány mindössze 3000 mérföldes futásteljesítménnyel rendelkezik, ráadásul már olyan előrehaladott prototípus volt, hogy gyakorlatilag a gyártás küszöbén állt.

Az Isdera azonban megállíthatatlanul közeledett a szakadék felé, pénzügyileg igen rossz passzban volt, így a csőd után megmaradt martalékok svájci érdekeltségek kezébe kerültek. A finanszírozási problémák kegyetlenek, hiába küzd ellenük az ember, a mérnöki munka, a tehetség és a verejtékes erőfeszítések sem érnek ellene semmit. Épp ezért nem maradhatott tovább fenn az Isdera sem, noha olyan fejlesztések jelezték útját, amelyekre sok nagy autógyártó is büszke lehetett volna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.