Élettel teli – Opel Kadett C 1.2S Berlina

Az Opel Kadett sztorija 1962-ben kezdődött. Egy ’76-os példányt fogtunk vallatóra, hogy kiderüljön, milyen volt évtizedekkel ezelőtt a nyugati átlagpolgár élete.

Csizsek Ádám
2013. 02. 19. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A modell története kifejezetten érdekes fordulattal indult. Már akkoriban amolyan mércének, erős ellenfélnek számított a Volkswagen, amit az Opelnél is nagyon jól tudtak, épp ezért az akkori vezér, Karl Stief 1957-ben kéréssel fordult Detroitban a General Motors gárdájához: egy anti-VW fejlesztéséről és gyártásáról győzte meg a vezetőséget, öt év múltán pedig már ontotta is a gyártósor a rivális wolfsburgiak orra alá borsot törő Kadettet. Rögtön az első generációból készült szedán, kupé és kombi modell is, így már a gyártás elején széles palettát kínált az Opel a középosztály számára.

Viszont ami 1974-ben a Volkswagen gyárából kigördült, igazi megsemmisíthetetlen ellenfélnek bizonyult: ekkor kezdődött ugyanis a Golf sikersztorija. Persze nem szabad leírni az Opelt, a ’73-as születésű C Kadett miatt azért a Golfnak is gyöngyözhetett a homloka, bár a két modell a megegyező szegmens ellenére teljesen más felépítést hordozott magában.

A Golf már a mai építési trendek szerint keresztben beépített orrmotorral és elsőkerék-hajtással operált, míg cikkünk tárgya a klasszikus iskola szerint, hosszában elhelyezett erőforrással és hátsókerék-hajtással rendelkezik. Klasszikus értelemben vett restaurálásról itt nem beszélhetünk, ugyanis a Kadett utastere olyan makulátlan, hogy nem volt szükség komoly beavatkozásra, mindössze a kissé megkopott külső fényezés került felújításra, valamint a megöregedett tetőkárpitnak kellett mennie, minden más az autó születése óta szolgálja a gondos tulajdonosokat. Az egyszerű, mégis tetszetős formák igazán kiegyensúlyozott egyéniséggel ruházzák fel a Kadettet, ami a maga egyszerűségével mégis roppant vonzó összképet tudhat magáénak. Aztán ott van az autó kerékjáratain, a küszöbökön és a köténylemezeken végigfutó folytonos krómcsík, az oldalt díszítő másik, az igazi finomságokat azonban a gyári kiegészítők jelentik.

Az eredeti első ködfényszórók és a hátsó ködzárófény kifejezetten szívet melengető részletek, a különleges megoldások hódolói pedig a jobb hátsó szellőzőrostély alá bújtatott tankbetöltő nyílás láttán olvadhatnak el. Azért a szépséges 13 hüvelykes gyári felnik mellett sem mehetünk el szó nélkül, amelyek nélkül nem lenne kerek a világ, ahogy a korabeli bólogató kutya nélkül sem.

Beülve már hamisítatlan ’70-es évekbeli hangulat fogad, mint említettem, itt a tetőkárpiton kívül minden az eredeti. Ez talán kissé hihetetlennek hangzik, mégis igaz, ráadásul a makulátlan utastér egyetlen porcikáját sem kezdte még ki az idő vasfoga. A szőnyeg csodás állapotnak örvend, a műszerfal műanyagját még egy apró hajszálrepedés sem rombolja, a kapcsolók, a kis piktogramok, az ajtót borító barna bőr bizony már 35 kemény éven át ellenáll és még most is elpusztíthatatlannak tűnik.

Mindeközben a kapcsolók is tökéletesen működnek, minden precízen, pontosan teszi a dolgát, ezzel bizonyítva a teóriát, hogy a Kadett egy igazi finom kis műszer. Ugyanez egyébként a vallatóra fogott példány szinte minden alkatrészére igaz, masszív, mégsem súlyos konstrukció, a Kadett a maga 800 kilogramm alatti üres tömegével bizony tényleg nincs elhízva.

A motorháztető alatt a 12S motorkódú soros négyhengeres karburátoros egység dolgozik, amiből 60 lóerőt préseltek ki, míg a csúcsnyomaték 88 Nm. A C Kadettekbe kérhető legerősebb, 1,2 literes motor egészségesen mozgatja a könnyű karosszériát, így az autó a mai szemmel nézve csekély teljesítmény ellenére is könnyedén felveszi a budapesti forgalom ritmusát.

A város forgatagából kiérve is kellemes társ a Kadett, még 100-110 km/h-ról is megindul, pedig csupán négygangos kézi váltóval szerelték. És mennyire finom az a váltó! A kapcsolhatóság igazán pompás, de közben azért kellően férfias; kezelése némi erőt is igénylő feladat, a fokozat beváltásakor hallható kattanás pedig roppant élvezetes momentum, mind hallani, mind érezni, ahogy beszippantja a kívánt sebességbe. Érdekes, hogy veterán mivoltát meghazudtoló a fék–futómű–kormányzás trió is, higgye el a kedves Olvasó, a modell vezethetősége roppant kellemes, minden magától értetődik.

Igaz, a fék a manapság megszokottakhoz képest több erőt igényel, cserébe viszont jól adagolható. A futómű kicsit keményebb a vártnál, de ennek ellenére viszonylag jól csillapítja a hibákat, a macskakövön sem szólal meg az utastérben semmi, egyedül a súlyos merev tengely miatt a hátul ülők érezhetnek valamivel többet az aszfalt egyenetlenségeiből. A váltó mellett az autó másik nagy meglepetése számomra a kormánymű: ilyen precíz egyenes futással a veteránoknál ritkán találkozunk, ráadásul a minden szervózástól mentes szerkezetet még álló helyzetben sem nagy munka tekergetni.

Ezek tükrében mindenképp azt kell mondjam, hangulatos autózni a Kadettal, méghozzá több okból is. Habár ez esetben nem beszélhetünk nyers erőről vagy földöntúli kanyarodási képességekről, a kulturált motor, a remekbe szabott négygangos váltó, a '90-es években utólagosan felszerelt szolid sport kipufogódob mind-mind a kellemes, örömteli utazás zálogai, miközben az utastér érintetlensége és a kezelőszervek finom működése már csak hab a tortán. Hogy mennyire komoly állapotú autóval állunk szemben, mi sem bizonyítja jobban, mint a nemzetközi FIVA-minősítés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.