Kínából magasra – 3 típust hoz Genfbe a Qoros

A kínai Qoros megkezdi működését: a Genfi Autószalonon ígéretes, kész típust leplez le a márka, amely mellé hibrid és kombi tanulmány is társul.

Szabó Péter
2013. 02. 17. 6:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kínai gyökerekkel rendelkező Qoros rögtön a mély vízbe ugrik, és a népes, roppant erős alsó-középkategóriában indul harcba a 3-as nevet viselő típussal. Persze nem tudjuk, mire lesz képes szemtől szemben a régi múltra visszanyúló kompaktok ellen, de a gyártó minden erejével azon van, hogy a Genfi Autószalonon bemutatkozó újdonság sikeres legyen.

 

A most bemutatott modell nem egyedüliként kerül a ringbe, a 3-as családja az alsó-középkategóriában népszerű karosszériaformákkal szintén megjelenik, így a későbbiekben ötajtós és kombi verzióra is van kilátás. Sőt, már itt van mindkettő tanulmány verziója, amelyből már az idén elkészülhet a sorozatgyártású példány – ez jól látszik a szériaközeli állapoton is.

Külsejét tekintve jellegzetes, karakteres vonalakkal találkozunk a Qoroson, ami Gert Hildebrandnak, a MINI korábbi formatervezői vezetőjének köszönhető. Ő felelős a 3-as stílusáért, munkáját pedig Münchenben és Sanghajban is komplett tervezői csoport segíti. A szélesre nyúló fényszórók és a hűtőmaszk előrevetíti a márka további tagjainak formavilágát, így már nagyjából tudjuk, mire számíthatunk. A szedán 4,62 méteres hosszához és 1,84 méteres szélességéhez 2,69 méteres tengelytáv társul – ígéretes értékek, amelyek minden bizonnyal a helykínálat terén is pozitívan köszönnek vissza. Az alapáron bővíthető csomagtartó 450 liter helyet kínál a csomagoknak.

 

Utastér szempontjából a tisztességes helykínálatot emeli ki a gyártó, illetve a minőséget, ami az ígéretek szerint Európa népszerű kompaktjainak kidolgozásával lesz összemérhető, de a képeket elnézve formailag szintén rendben van a belső. A sajtóközlemény kiemelt helyen foglalkozik a biztonsággal, ami érthető, hiszen a korábbi próbálkozások ezen buktak el. A Qoros tervezői éppen ezért ötcsillagos töréstesztre törekednek, és az EuroNCAP tesztjén még a forgalmazás megkezdése előtt bizonyítani szeretnének. Emellett az is sokat elárul, hogy a féken sem spórol a gyártó: elöl 320, hátul pedig 285 mm átmérőjű tárcsákat találunk. Az enyhe túlméretezés nem csoda: a fejlesztést a BMW M sportrészlegének egykori vezetője, Klaus Schmidt felügyelte.

Extrák terén sem aprózza el a Qoros, szériában járó nyolc colos érintőképernyőn jelenik szórakoztató és információs rendszer minden adata, ahogy navigációé is, de nem marad ki az internetkapcsolat lehetősége sem.

 

A modellek természetesen Kínában (Changsu) épülnek majd, ahol a vadonatúj, „hatékony és a fenntarthatóság elvén fogant” gyár 150 000-es kapacitással indul, de az aktuális igényeknek megfelelve akár 450 000-es teljesítményre is képes lesz. A forgalmazás kezdetekor kétféle 1,6 literes motor lesz elérhető a típushoz: a szívó verzió 126 lóerőt és 155 Nm-t, a turbós pedig 156 lóerőt és 210 Nm-t tud majd. Mindkét erőforráshoz alapáron hatfokozatú kézi váltó jár, felár ellenében pedig dupla kuplungos automata és start-stop rendszer is elérhető lesz. Így kezdődik majd az európai forgalmazás is az év vége felé, de már gőzerővel fejlesztik az új, közvetlen-befecskendezéses 1,2 és 1,6 literes turbómotorokat (130 és 160 lóerő).

A Qoros 3-as szedán mellett egy kombival, valamint egy terepes, hibrid tanulmánnyal tovább tömi a puskaport.

 

Méghozzá elég ígéretesen: a szedánra épülő, emelt futóműves ötajtós lemezei alatt egy 130 lóerős, háromhengeres 1,2 literes turbómotort találunk, amely az első kerekeket hajtja. Ehhez jön a hátsó tengelyen elhelyezett, s azt hajtó 50 kW-os (68 lóerős) elektromotor, amely az LG által szállított 1,9 kilowattórás lítiuim-ion akkucsomagból táplálkozik. Elöl is van még egy elektromotor, ami a visszatöltésérért felel – az elektronok minden esetben a hátsó tengelyt hajtják. Az amerikai Axle által létrehozott összkerekes rendszer 7 másodperces 0-100-as sprinttel ruházza fel a magasított 3-ast, az előzetes adatok alapján pedig önállóan legfeljebb 4 kilométert is autózhatunk vele elektromos üzemmódban – akár 120 km/h-val.

Miközben minden nagyon szépen és jól hangzik, egyre sürgetőbb kérdésként fogalmazódik meg mindenkiben az ár. Kínai márkaként a Qorostól mindenki költséghatékonyságot vár, amelyet viszont a fejlett kivitelezés és technika közel sem biztos, hogy olyan mértékben meg tud adni, hogy arra mindenki elismerően bólintson. Mindenesetre nem árt komolyan venni a projektet, a befektető pedig reméljük, hogy valóban hosszú távra tervez, megengedve a lassú megtérülést, és akkor tényleg maximálisan versenyképes termékekre számíthatunk. Felforgatja a márka a piacot? Ehhez nyilván szükség lesz némi időre, amíg az úttörők mellett a kételkedő vásárlókat is meggyőzik a minőséggel, amelyet egyelőre csak sugalmaz a márka. De a genfi üléspróbáról minden bizonnyal e téren is hasznos tapasztalatokkal érkezünk majd vissza...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.