Nagy tepsik bepörgetve: Dick Johnson és Ford Falconjai

Mi tette legendává az ausztrál motorsport fenegyerekét, Dick Johnsont? A Ford Falcon XD/XE-k nélkül biztos nem írta volna be magát az ausztrál motorsport történelemébe.

Járai Tamás
2013. 02. 28. 7:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ott van például emlékezetes falconos bukása, amelyet 1983-ban a híres 24 órás verseny, a James Hardie 1000 időmérőjén hozott össze. Végig határon autózva, folyamatosan kanyarról kanyarra úsztatva a Fordot a kör vége felé éppen csak megérintette járgányával a pálya szélén a reklámtáblát és a fák közé csapódott. Majd miután kiszállt a roncsból teátrálisan az égbe hajította bukósisakját, mint aki még egy balesetből is show-t csinál, jelezve a helikopternek, hogy az égiek vele voltak és köszöni, jól van.

Utólag már vicces mellékzöngéje, és oka a jelenetnek, hogy Dick miközben eldobta csatalovát a természetbe, egyben sikerült átvágnia a közvetítőkamera kábeleit is, ezért csak a helikopteres tudósítók tudták a levegőből venni élőben az esetet.

 

Picit még visszább lépve az időben, hogy lássák, mennyire szerették őt a lelátókon és miként tudott talpra állni a leglehetetlenebb szituációkból is, hadd osszam meg Önökkel az 1980-as, nagyhírű Bathurst 1000-res futamon történteket.

Dick a második rajtkockából indult Falcon-jával a Mount Panorama versenypálya aszfaltcsíkján, és még az első kör elején át is vette a vezetést, sőt egészen a 17. körig tartotta pozícióját, mikor a pálya leglátványosabb szakaszán, egy beláthatatlan kanyarból az egyenesbe esve szembe találta magát a kapuként útját álló autómentővel, ami épp egy sérült versenygépet próbált elszállítani.

Ez még nem is lett volna akkora baj, simán ki tudta volna kerülni a járművet, csakhogy a legenda szerint a szabad ívre egy hatalmas, focilabda nagyságú követ rúgott egy részeg szurkoló, ami a másodperc töredéke alatt nullázta le Dick minden esélyét, hogy baleset nélkül megússza a manővert.

 

Az ausztrál pilóta ösztönösen mérlegelve lehetőségeit végül inkább a követ trafálta el a teherautó helyett, ám így sem tudta elkerülni a találkozást a pályát szegélyező betonfallal, ami teljesen összetörte versenygépét.

Viszont rögtön az eset után, még a történtek hatása alatt tett televíziós nyilatkozata, melyben könnyeivel küszködve ecsetelte kilátástalan helyzet és csalódottságát, olyan szimpátiát, no meg adakozási lavinát indított el, hogy a szurkolók felajánlásaiból és talán ennek hatására a Ford Motor Company, hova tovább maga Edsel Ford II segítségével, valamint az üzletember, Ross Palmer adakozásával kisvártatva sikerült újra versenybe szállnia.

A mára ereklyévé nemesült és felbecsülhetetlen értékű követ az eset után Dick egy üveg tartóban őrizte meg az utókor számára és, azóta is rendszeresen kiállítások, múzeumok, versenyek érdekes meglepetése. Persze nem csak a felejthetetlen falconos esések miatt lett Dick a 80-as évek sztárpilótája, aki pályája kezdetén, támogatók híján ugyanazzal az autóval versenyzett hétvégén, mint amivel hétfőn munkába ment.

A sok balszerencse mellett ugyanis nagy sikereket ért el a hazai típussal. DJ, azaz Dick Johnson 1980-ban kezdett először XD szériás Falconnal versenyezni, mely fő szponzora után Tru-Blu becenéven vált ismertté a nézők körében. A versenygép alapja egy ex-queenslandi rendőrautó volt, amit DJ közel sem újonnan, 42 000 km-nyi jardos szolgálat után vett meg egy maryborough-i aukción.

1981-ben, tehát rögtön egy évvel az ominózus „sziklás esete” után megnyerte első ausztrál túrautóbajnoki (ATCC) címét második XD-jével, melynek sok eleme az összetört Tru-Blu 1-ből jött. Nem akármilyen idénye volt ez Dicknek, hisz a szezon összes futamán dobogós helyen ért célba, sőt az előző évi bukást követően barátjával és pilótatársával, John French-csel amolyan ráadásképp megnyerte a nagy mumust, a bathursti viadalt is.

 

Ennél jobban azt hiszem, nem tudta volna senki meghálálni a szurkolók ausztrál dollárokban is mérhető támogatását. És Dick megdolgozott a pénzéért - elképesztő, milyen csatákat vívott nagy riválisával, a Holden Commodore VC-vel versenyző Peter Brockkal, akivel gyakorlatilag külön hadjáratot folytattak a bajnoki címért a túraautó-bajnokságban egészen az utolsó versenyig - az első két helyet egy futam kivételével egész évben ők ketten bérelték.

Pedig a Fordon és a Holdenen kívül indult ám jó pár izmos gép a mezőnyben - BMW 635 CSi-t, Mazda RX-7-et, Toyota Celicát, de Camaro Z28-ast is sikerült versenyről-versenyre bedarálniuk az ausztrál szedánoknak. Szerencsére ezzel a sikersorozat közel sem ért véget – a 82-es versenyidényen újra Dicket, és a V8-as Ford Cleveland motoros, 411 lóerős Ford Falcon XD-t köszönthette az őrjöngő tömeg a nemzeti túraautó-bajnokság győzteseként.

A történetnek közel sincs azonban vége, a folytatásról ezen a linken olvashatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.