Meglepően kicsi, belül viszont tisztességes méretű, hét személyt szállíthat, s csomagtartója is van, ráadásul dinamikus, mégis hatékony? A Nissan NV200 Evalia mindezt ígéri. Az ördög a részletekben rejlik.
Karosszéria és utastér
Nem szokványos vonalakkal ruházták fel a tervezők a 4,4 méter hosszú NV200-at, amelynek magassága jóval nagyobb, mint szélessége (1860 vs. 1695 mm). A keskeny kialakítás viszont kimondottan előnyös a szűk utcákban történő közlekedés során. Mindehhez kitűnő beláthatóság és picike, 10,6 méteres fordulókör társul.
Az utastér rendkívül átgondolt és nagyon praktikus. Az anyaghasználat és az összeszerelés terén persze nem kell csodára számítanunk. A kormány teherautósan laposan áll, a könnyen átlátható műszercsoport pedig nehezen olvasható le. Az ergonómia és a kezelhetőség viszont példás, mindent ott találunk, ahol keresnénk. A haszongépjárműgénekből kiindulva nem meglepő, hogy tárolókból Dunát lehetne rekeszteni.
Hátul mindkét oldalról biztonságosabb tolóajtókon keresztül juthatunk az Evalia bendőjébe. A harmadik sorból külön vezérelhető intenzitású klímaberendezés garancia arra, hogy az Evalia összes utasának elegendő friss levegő jut. Középen akár 190 centis felnőttek is komfortosan ülhetnek, leghátul pedig egyedül a lábtér jelent némi kompromisszumot 180 cm felett.
A csomagtartó hét üléssel is elfogadható méretű, bővítve pedig közel 3 köbméteres űrt is kaphatunk. A plusz két leghátsó fotel feláras.
Hajtáslánc
A sokat közlekedőknek a benzineshez képest félmillióval drágább 1.5 dCi-t érdemes választaniuk, amelyhez ráadásul 6 váltófokozat társul – tesztautónkban is ezt találjuk. A kis motor továbbra sem halk működésével örvendeztet meg minket, alacsony fordulatszámokon ébredő magas nyomatéka, tisztességes ereje és elfogadható fogyasztása viszont már elnyeri a felhasználók szeretetét. Az alig több mint 12 szekundumos 0–100 km/h-s sprintidő és az egész jó rugalmasság személyautós.
Az autópályán mutatott hangos működés és megugró fogyasztás garancia arra, hogy nem lesz kedvünk száguldozni az Evaliával. A szélzaj nagy tempónál jelentős, s az autó szigetelésén is érződik, hogy nem luxuscélokra készült.
Az NV200 kellemes utazótempója 110-120 km/h körül van; ilyenkor nem csak a zajszint elfogadható, de a fogyasztás is barátian, 6-6,5 literben állapodik meg, ami 130 km/h-nál már inkább nyolc liter felé kacsintgat. A hatfokozatú kézi váltó könnyen, rövid úton kapcsolható, pontos, remek áttételezésével ráadásul ügyesen kihasználható a motor ereje.
Menettulajdonságok
Az Evalia menettulajdonságai meglepően barátságosnak bizonyultak. Az NV200 tud becsületesen kanyarodni, megállni, kormányzása nem mutat kiemelhető hiányosságokat, megfelelően stabil és az Evaliánál széria menetstabilizáló rendszerrel kiszámítható, biztonságos. A rugózási kényelem (főleg terhelt állapotban) teljesen elfogadható, üresen persze a laprugókkal operáló hátsó futómű az úthibákon hajlamos el-elpattogni.
Költségek
A Nissan az Evaliát egyetlen felszereltségi szintben kínálja, extraként pedig a metálfényezésen kívül (114 ezer forint) mindössze a 105 ezer forintot kóstáló plusz két ülés kérhető. Az listaáron bruttó 6,28 millió forintért kínált gázolajoshoz az importőr most a magánvásárlók számára 7, a céges ügyfeleknek pedig 9 százalékos kedvezményt ad. Az Evalia alapfelszereltsége kiemelkedően magas.
A Dacia Lodgy jobb megjelenése mellett dinamikusabb menettulajdonságokkal és közel másfél literrel szerényebb étvággyal hívogat. Bár szegényebben felszerelthető, de a csúcsmodell 4,4 milliót kóstál, így már a beszállónál másfél millió forintot spórolunk, ha a tolóajtókról, a kulcsnélküli rendszerről, a tolatóradarról, egy jó kormányzásról és a klíma automatizálásáról lemondunk.
Ez pedig túl nagy differencia ahhoz, hogy ne legyen elgondolkodtató. Kedvezményesen 6,1 millióért az Evaliánál még mindig kissé szerényebben felszerelve, de 163 lóerős dízellel ellátott, a variálhatóságot leszámítva kvalitásaiban sokkal erősebb Chevrolet Orlandót is találhatunk.
Néhány szóban
Ami Amerikának jó, az már sokszor bebizonyosodott, hogy nekünk nem. Az NV200 Evalia bizonyos tekintetben kivétel, hiszen kivételes térkihasználásával városálló sokszemélyes kisbusznak keresve sem találunk jobbat. Bár a konkurensek az általános vásárlói igényeket jobban kiszolgálják, a kissé különc Nissan sok tekintetben pozitív meglepetést tartogat, de egyszerű kivitelezése továbbra is elsősorban cégszerű bevetésre teszi inkább alkalmassá.
Előnyök: Kompakt méretek; Tágas belső tér; Kiváló variálhatóság és praktikum; Könnyű kezelhetőség és manőverezhetőség; Élvezetes, közvetlen hangulatú vezethetőség; Kellően dinamikus dízelmotor
Hátrányok: Elnagyolt részletek; Nagy tempónál megugró fogyasztás; Szerény hangszigetelés; Elérhetőbb, szerényebben felszerelt verzió hiánya
Az írás cikkünk kivonatolt verziója. A teljes verzió ezen a linken elérhető.