Csúcsragadozó – lehullt a lepel a Jaguar XJR-ről

Az alumínium karosszériás Jaguar XJ után elérkezett az ideje, hogy a fokozott sportolásra felkészített verzió is bemutatkozzon.

Szabó Péter
2013. 03. 29. 18:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyártó már hivatalos képet is közzétett a New York-i Autószalonon bemutatkozó újdonságról, amelynek lemezei alatt a márka többi csúcsmodelljéhez hasonlóan ötliteres, kompresszorral feltöltött V8-ast találunk. Az erőforrás ezúttal 550 lóerőt és 680 Nm nyomatékot állít hadrendbe. Mindezt nem akármilyen szólamok mellett teszi, ahogy azt az alábbi, XKR-rel készült videónkon is meghallgathatják.

A hivatalos adatok megérkezésével elmondhatjuk, hogy jól tippeltünk: összkerékhajtás híján valóban nem 0–100-as rekorder az XJR. A nyers adatok hajhászásánal egyébként is sokkal fontosabbnak tartják az élvezetes viselkedést a tervezők, melynek fokozásáért a futómű egyes részegységeit alaposan átalakították, így például az adaptív lengéscsillapítást jóval sportosabbra hangolták, miközben a menetstabilizáló is kapott egy versenyprogramot.

A 4,6 másodperces 0–100-as sprint azért így is lehengerő adat, a német szedánok tulajdonosainak pedig - képzeletben vagy a német autópályákon - búcsút inthetünk 250 km/h felett; a XJR gyorsulásának tempóját ugyanis csak 280 km/h-nál fékezi meg az elektronika. A feleslegessé váló mozgási energiát elöl 380, hátul 376 mm-es tárcsákat szorító fékek emésztik fel.

A motor erejét immár nyolcfokozatú automataváltó továbbítja a hátsó kerekekhez. Az egység hangolását az XFR-S-nél szerzett tapasztalatokra támaszkodva alkották meg a mérnökök, így minden bizonnyal villámgyors váltásokra és kövér gázfröccsökre számíthatunk. Többek között a hosszú áttételek és a széria start-stop rendszer érdeme, hogy a gyári vegyes fogyasztás a kompresszoros V8-as esetén 11,6 l/100 km-re mérséklődött, ami azonban 1-2 literrel így is a konkurensek átlaga felett van.

Az XJR sportos kiegészítői révén könnyen megkülönböztethető a szerényebb verzióktól. Természetesen a radikálisabb igények mellett sem kell szűkölködnünk a luxusban, így itt is minden megtalálható/megrendelhető, ami a civilebb kiadások esetében is. Az árakról és a rendelhetőségről még korai beszélni, de ha tippelnünk kellene, alsó hangon is 50 millióra saccolnánk egy kellemesen felszerelt példány listaárát, amit aztán az extrák pipálgatásával még 20 százalékkal emelhetünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.