Első körben tisztázzuk a futómű feladatát. A rugók, a lengéscsillapítók és a lengőkarok együttes használatának célja igen komplex, de könnyen összefoglalhatjuk úgy, hogy a rendszer az út, illetve a jármű alatti felület egyenetlenségeit igyekszik minél jobban elsimítani az utasok kényelmének és a járműbe szerelt alkatrészek védelmének érdekében. Továbbá lényeges elem a hangolás, hiszen egy-egy autótípus más-más jellegű futóművet igényel – az egyikbe sportosat illik szerelni, a másikba minél kényelmesebbet, és így tovább.
A tervezésnél a fontos szempontok között szerepel az alacsony frekvenciás lengések kiszűrése (ugyanis azok könnyen rosszulléthez, émelygéshez vezethetnek), a minél kisebb rugózatlan tömeg, illetve az egyszerű és olcsó gyárthatóság. Persze nem lényegtelen a párosítás sem, azaz az első és hátsó felfüggesztésnek jól össze kell dolgoznia ahhoz, hogy végül a menetpróbákon elismerően bólintsanak rá a gyáriak.
Manapság a legnépszerűbbnek minden bizonnyal a MacPherson rendszerű felfüggesztést jelölhetjük meg, mely nevét alkotójáról, Earle S. MacPhersonról kapta. A konstrukció alapját a Fiat húszas években használt megoldása adta; az első ilyen rendszerrel szerelt autó egyébként a Ford Vedette volt, 1949-ben. A rendszernek az első tengelyhez való beépítése a gyakoribb, ám számos példát láthatunk hátsó elrendezésben is. Ennek a fajtának a lényege, hogy a futómű felső bekötési pontja fix – a toronyban, egy csapágy társaságában –, míg alsó pontja a többnyire háromszög alakkal rendelkező lengőkarral együtt mozog.
Kompaktsága egyrészt az előbb említett rögzítési módnak (a felső teherviselő elem egyben a rugó és a gátló duettje), másrészt a lengéscsillapító és rugó egymásba helyezésének tudható be. Ezen tulajdonsága, valamint strapabíró és viszonylag költséghatékony mivolta miatt használják mostanában a gyártók előszeretettel a kisautóktól kezdve a felső-középkategóriáig, gyártótól függően. Bár komfortos és magas fokú biztonság jellemzi, berugózás hatására minimálisan változnak csak a futómű-paraméterek – főként a kerékdőlés –, aminek következében a kanyarstabilitás nem hibátlan, ezért sportautókban és a felsőbb kategóriákban ritka.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!