Nem ismernek lehetetlent: a Porsche Exclusive

Nemrégiben varázslatos helyen jártunk, egészen pontosan a Porsche Exclusive műhelyében, ahol gyakorlatilag minden kézi munka szüleménye.

Vajda János
2013. 04. 16. 5:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fotógép, vagy bármilyen képrögzítésre alkalmas eszköz használata tiltott volt, úgyhogy nézzék el nekünk saját képanyagunk hiányát, ám reméljük, hogy ennek ellenére sikerül átadnunk Önöknek e különleges műhely hangulatát.

Már több mint 65 év telt el 1948. június 8-a óta, amikor is Ferry Porsche 356-os Roadstere – tudják, a híres 1-es számú – megkapta a hivatalos utcai engedélyt. Az autó születésének okát Ferry immár legendássá vált mondatával magyarázta: „A kezdetek során körbenéztem, de sehol nem találtam meg azt az autót, amelyről álmodoztam. Úgyhogy elhatároztam, hogy ezt magamnak kell megépítenem”.

 

Lényeg a lényeg, Porsche Úr könnyű építésű, s a Bogár-alapok, valamint a gyenge erőforrás ellenére dinamikus büszkeségének híre villámgyorsan elterjedt a világban, ám az idő múlásával az a márka innovatív termékeivel elsősorban a tehetősebb réteg felé fordult.

Az eladásokkal ennek ellenére soha nem volt komoly probléma, hiszen tőkeerős, finom sportautókra fogékony népek mindig is akadtak szép számban, de hamar körvonalazódott, hogy az ügyfelek sok esetben különleges autókat igényelnek, s nem Már a 356-osok is egyedi igényekre készültek elégednek meg a szériadarabokkal, azaz olyan megoldásokat vagy színeket igényeltek, amelyek megkülönböztetik őket márkatársaiktól.

Ügyes üzletemberként Ferry Porsche megpróbált minden igényt kielégíteni, így már a korai 356-osok esetében is szép számban találkozhatunk érdekességekkel. Már 1950-ben láthattunk rádiós, bőrbe varrt műszerfalú 356-ost, s az évek során természetesen egyre csak gyarapodott a kiegészítők sora, így néhány típus egyedi sportkipufogó-rendszerrel, motortuninggal, sítartóval, vagy akár teljes rendőrségi pompájában lépett az utakra.

A személyre szabhatóság lehetősége tehát már a kezdetektől adott volt és a márka úgynevezett „Sonderwunschprogramm”-jának (különleges kívánságok programja) keretén belül számtalan különleges Porsche született. A nagy áttörésre ugyanakkor 1986-ban került sor: az említett program ekkor kiteljesedett, és a gyártó az Exclusive nevet adta neki. Innentől kezdve nem csak speciális kéréseknek tesznek eleget a németek, de előre elkészített, igencsak vaskos katalógusokból könnyítik meg a választást, sőt, a történelem során 9 teljesen exkluzív, szigorúan limitált Porsche-széria is kikerült a részlegtől, amelyek érdekessége, hogy kivétel nélkül 911-esek adták az alapokat.

A legelső saját gyermek a legendás bukólámpás, lapos orrú (flat nose) Porsche 911 Turbo volt 1986-ban, amelyet számos 964-es és 993-as kódjelű 911 követett, de például 2009-ben a kívánatos, mindössze 250 darabot számláló 911 Sport Classic, míg 2010-ben az 356 példányban készült érdekes 911 Speedster sorozatok is az Exclusive égisze alatt születtek - utóbbi egyébként épp a 25. születésnapi évfordulóra készült.

Jelenleg az Exclusive részleg termékei a gyártó katalógusaiban/konfigurátorában is megtalálhatóak, és számos irányra térnek ki a különleges, s persze elég borsos áron kínált opciók. Találunk itt rengeteg külső-belső optikai elemet, különféle színre fújt, bőrben, alumíniumban, karbonban vagy fában pompázó kiegészítőt, különböző színű műszer- és stopperszámlapokat, dombornyomott Porsche emblémákat, de olyan finomságokat is, mint például a kapcsolható sportkipufogó-rendszerek, manuális váltókhoz váltóút-rövidítés, nyomtávszélesítő tárcsák, vagy akár speciális motortuning-csomagok. Lényeg a lényeg, manapság nincs Porsche teljes Exclusive-program nélkül a kínálatban, és a kiegészítőket különben utólag is meg lehet vásárolni (bár így már nem az Exclusive, hanem a Tequipment részleghez tartoznak az alkatrészek).

 

Fentebb ’csak’ gyári ajánlatokról beszéltünk, de a lehetőségeknek már csak saját fantáziánk szabhat határt: a katalógusban szereplő színek és megoldások mellett a legextrémebb igényekre is megoldást találnak a családias Exclusive-csapatban, s megfelelő – rengeteg pénzben kifejezhető - ellenérték fejében a teljes kézi procedúrának köszönhetően tényleg semmi nem lehetetlen, ami nem ütközik a technológiai korlátokkal vagy biztonsági szabályozásokkal. A nevekkel, vagy éppen idézetekkel ellátott, világítás küszöböknek sincs akadálya, sőt, ha szeretnénk a légbeömlők rostélyait is bebőrözik nekünk a vérprofi dolgozók.

Kedvünkre akár váltakozó színű cérnákkal is bevarratathatjuk kedvenc nyakkendőnk vagy akár porcelánvázánk színében pompázó, s teljes egészében hupililába öltöztetett krokodilbőr belsővel büszkélkedő 911 Turbónk műszerfalát. Nem is fér hozzá kétség: ilyenünk csak nekünk lesz; vélhetően ezen gondolatok vezérelték azon sejkeket vagy dúsgazdag (főleg arab illetve távol-keleti) vásárlókat is, akik a pénzügyesek nagy örömére sorra rendelik maguknak az elborult konfigurációjú Porschék sorozatát. Halkan hozzáteszem, hogy amennyiben teljesen kihasználjuk a lehetőségeket, nem nehéz az amúgy sem éppen olcsó autók teljes vételárát, vagy akár még többet az egyediesítésre költeni.

 

Stuttgarti túránk az érdekes előadásokkal és a gyárlátogatásokkal még nem ért véget. A második nap például betekintést nyerhettünk a Porsche Múzeumba, amelyről alig két hónapja Sütő Zsolt kollégánk írt érdekes beszámolót óriásgalériával illusztrálva (higgyék el, érdemes belenézni, amit ide kattintva megtehetnek), s mellesleg elvihettük néhány órára a Porsche talán legkevésbé Porsche, ám mégis egyik legszuperebb utazóautóját, a vadonatúj Panamera Dieselt. A beszámoló természetesen nem marad el – rövidesen érkezünk a 250 lóerős gázolajos luxus-Porschével szerzett tapasztalatokkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.