Renault Clio kombi menetpróba és RS bemutató

A Renault Clio családja két új taggal bővült: megismerkedtünk a praktikus kombi verzióval, és belekóstolhattunk a 200 lóerős RS ízeibe.

Szabó Péter
2013. 04. 08. 6:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Párizsi Autószalon bemutatója után a Renault Clio kombi körül elcsitultak a hullámok, ám a hazai premier révén ismét reflektorfénybe kerülhet az újdonság. A Grandtour kivitel tengelytávolsága tökéletesen egyezik az ötajtóséval, azonban az autó hossza a hátsó túlnyúlás javára 20,4 cm-rel 4262 mm-re növekszik. A B oszlop vonaláig akár össze is téveszthetnénk a különböző karosszériaváltozatokat, pedig a puttonyos 50 százalékkal öblösebb csomagtartója jelentős előnyöket tartogat a családosok számára.

A VDA szabvány szerint 443 literes kuffer már nem ad okot a panaszkodásra, de a 2/3-1/3 arányban dönthető hátsó ülésekkel akár 1,38 köbméternyi űrrel is számolhatunk, sőt, költözések alkalmával a ledönthető utasoldali ülés révén 2,48 méteres tárgyakat is az autóba zsúfolhatunk.


Talán ennél is fontosabb, hogy a második sor fejtere 15 mm-rel növekszik, azaz magasabb termetű utasaink frizurája is épségben úszhatja meg a kalandokat. A menetpróbán erről egyértelműen megbizonyosodhattunk, s bár a lábtér továbbra sem kiemelkedő, a szép anyagokból építkező, változatosan, több színnel csinosítható beltér a kedvünkben jár.

A kényelemről, illetve az innovatív környezetről a franciák R-Link fedélzeti rendszere is gondoskodhat, ami 7 hüvelykes érintőképernyőjével navigációs és szórakoztató berendezés, valamint fedélzeti számítógép egyben, de kompatibilis okostelefonjainkkal, sőt, jelen pillanatban már több mint 50 alkalmazással bővíthető a világhálóról. Különc képessége, hogy különböző, hangszórók által generált, fordulatszámhoz igazított motorhangokkal tud kényeztetni vagy éppen meglepni minket. Egyébként a felszereltségek és a felszereltségi csomagok megegyeznek az ötajtós verzió esetében látottakkal.

A hajtásláncok, a kormánymű és a futómű is változatlanul kerül át a kisebb modellből, így továbbra is a sportos oldalt képviseli a Clio, ahogy azt tesztünkben a 0,9 literes turbómotorral, valamint az 1,5 literes dízelmotorral bizonyította. A benzines kínálatot egyébként nem a kissé szerény nyomatékú, kulturálatlan, nagy tempónál pedig nem is annyira étvágytalan háromhengeres TCe erőforrás nyitja: a 90 lóerős modell alá a 75 lóerős, négyhengeres „egykettes” is beférkőzik.

A változatosság jegyében ezt a típust vittük el próbakörre, a mai szemmel már nem is olyan aprócska motor pedig még szívó változatban is kellemes élményekkel szolgált. Csodát persze nem szabad várni a 16 szelepestől, ám kifinomult működése egyértelmű előnyt jelent a nála 340 ezer forinttal drágább turbós egységgel szemben, miközben fent egész szépen kinyílik. Bár a tempós autózáshoz gyakran kell nyúlnunk az ötsebességes váltóhoz, a dinamikára hangolt futómű és kormányzás szellemében ezt is szívesen tesszük. A TCe-nél gyárilag 1 literrel magasabb fogyasztás (5,5 l/100 km) a valóságban csak városban mutatkozhat meg, egyébként a valamivel rövidebb legfelső áttétel (100-nál 3950-et forog a főtengely) csak minimálisan nagyobb étvágyról gondoskodik nagy tempónál – de az igazságot hamarosan normakörünkön kiderítjük. Mindenesetre a kombi és a nálunk vendégeskedő Logan lemezei alatt is elsőre egész meggyőzően játszik az egykettes, feltéve, hogy nem várunk csodát a teljesítmény terén.

Sajnos a dupla kuplungos váltóval szerelt 1,2 literes turbómotor kimarad a kombi kínálatából, így a benzinesekről könnyedén a meggyőző dízelekre nyergelhetünk át. A TCe-hez képest 240 és 680 ezer forintos felárért kínált 75 és 90 lóerős 1.5 dCi motor jó választás a kis puttonyoshoz, a 3,6 literes vegyes fogyasztás ígérete mellett pedig kellemesen nyomatékos viselkedést is szavatol az öngyulladós négyhengeres. A figyelemre méltó adattábla persze nem a véletlen műve, hiszen a csúcsverziókban többek között Stop & Start rendszer is dolgozik a kezünk alá, de a bravúros megoldásokat olyan finomságok is dicsérik, mint többek között az Energy Smart Management, ami lassítási ciklusokban igyekszik tölteni az akkumulátort, gyorsítások során ezzel is csökkentve a segédberendezések teljesítményigényét.


A Grandtour kivitel mindössze 200 ezer forintos felár ellenében kínálja a dinamikus vonalakkal felruházott kombizást, amely teljesen baráti összeget jelent. Így 3,19 millióért szállhatunk be az 1,2 literes, többek között Bluetooth-os kihangosítóval, tempomattal, fedélzeti számítógéppel és klímával felszerelt indulómodellbe, egy jobban felszerelt dízelért pedig listaáron 4,2-4,5 milliót kell otthagynunk. A minden földi jóval felszerelt, 90 lóerős 1.5 dCi kivitelért 5,7 millió esedékes, ám mégsem ez a kínálat legdrágább tagja.

Az RS rövidítés a Renault-nál egybeforrott a konkurenseket maga mögött hagyó sportmodellekkel. Bár a Clio család sportmodellje több lépést is tett a kényelem irányába, a valamivel szendébbnek tűnő lemezek alatt ott rejtőzik az előd vérmes képességeinek ígérete. A Renault sportrészlege által felkészített típus immár turbómotort kap: a Nissannal közös egység 200 lóerőt és már 1750-nél 240 Nm-t állít hadrendbe. Hozzá hatfokozatú, kormányról váltófülekkel vezérelhető dupla kuplungos automata váltó csatlakozik, amely az első kerekhez továbbítja a teljesítményt elektromosan imitált differenciálzár mellett. Az új egység a három közül a legradikálisabb Race üzemmódot kiválasztva 1,5 tizedmásodperc alatt képes váltani, amivel még a legügyesebben váltó sofőrök sem versenyezhetnek.


A rendszer összjátéka a széria rajtautomatikával 6,7 másodperces 0–100-as sprintet szavatol, miközben a száguldás igény esetén meg sem áll 230 km/h-ig. A komoly tempót elöl 320 mm-es belső hűtésű tárcsákkal rendelkező fékek hivatottak mérsékelni, de a jó kanyarsebességnek köszönhetően annyira nem is kell igénybe venni majd a segítségüket. Utóbbit a hagyományos kivitelnél 24 mm-rel alacsonyabban ülő, egyébként az előző RS-nél is 10 százalékkal vastagabb stabilizátorokkal szerelt futómű biztosítja, amelyet a 340 ezer forintos Cup csomag keretében még 3 mm-rel alacsonyabb, dupla lengéscsillapítóval szerelt, még feszesebb verzió vált. A Clio csúcsváltozata 6,39 millió forinttól elérhető, amelyhez már meglehetősen gazdag felszereltség tartozik. 6,73 millióért már a menetdinamikai maximumot nyújtó Cup kivitel is a miénk lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.