Új lendkerékkel fogyasztana kevesebbet a Volvo

A mérnökök újfajta lendkerékkel, amolyan KERS rendszert képezve, vágnák meg jelentősen autóik étvágyát. 25 százalékos fogyasztáscsökkentésről beszélnek.

Csizsek Ádám
2013. 04. 28. 10:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Volvo KERS rendszere lényegében nem más, mint a hátsó tengelyre kapcsolt lendkerék, amely a fékezések alkalmával mintegy hatvanezres percenkénti fordulatszámra pöröghet fel. Amikor a sofőr elindulna az autóval vagy a fékezést követően gyorsítana, a nagy fordulaton pörgő lendkerék energiáját a hátsó tengelyre vezetve jelentősen megkönnyítenék a belső égésű motor dolgát. Mindehhez speciális hajtóműre is szükség van.

Ezt kiegészítendő, a belső égésű motor már a fékezés megkezdésekor leállna, hogy a motorfék helyett a KERS szippanthassa magába a lehető legnagyobb energiamennyiséget, hogy a következő gyorsításkor a motor segítségére siethessen. A gyártó mérnökei szerint a felvázolt rendszer leghatékonyabban a városi forgalomban működne, ahol a fékezéseket rövid gyorsítások követik, a belső égésű motor az utazási idő mintegy felében nem is zakatolna.

Tehát a lendkerekes támogatás legjobban az állandó váltakozással járó városi forgalomban teljesít, s épp ezért minden tulajdonságát e körülményekhez igazították. (Mindenesetre a hangszigetelésen és a kenésen túl nem kis kihívás lehet a lendkerék hajtását finom, rántásmentes indulásokra kihasználni.) További érdekesség, hogy a KERS természetesen pluszteljesítménnyel is szolgáltathat, így egy hagyományos motorral szerelt S60 is képes 5,5 másodperc alatt 100 km/h-ra gyorsulni, amit még a sportkompaktok is bőven megirigyelhetnek. S ez már nem is kalkulált adat, a prototípust mérték le a gyár belső tesztjein a szakemberek.

A Volvo garázsában nem új keletű a lendkerekes asszisztencia, hiszen a göteborgiak már a nyolcvanas évektől kezdődően kísérleteznek ezzel a technológiával, első ízben a 260-ast építették át. Akkoriban még acélt alkalmaztak, a modern verzióban viszont jóval könnyebb karbont használnak. A lendkerék átmérője 20 centiméter, tömege pedig kevesebb mint 6 kilogramm.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.