A 2013-as New York-i Autószalonon bemutatkozó XV Crosstrek a Fiastyúk csillagjegyének legújabb szülöttje, s egyben a Subaru történetében valaha gyártott első hibrid, valamint a márka marketingesei szerint az Egyesült Államokban a legtakarékosabb összkerekes crossover egyben. A benzines részt ezúttal a kétliteres, négyhengeres boxermotor 150 lóerős verziója képviseli 196 Nm-es nyomatékcsúccsal, segítője pedig egy 14 lóerős, 65 Nm maximális forgatónyomatékú elektromotor, amelyet a fokozatmentes CVT automata váltóba építettek be.
A start-stop rendszerrel kiegészülve az autó az ígéretek szerint városban 8,4 literes étvágyú lesz, autópályán 6,9 litert fogyaszt, míg vegyes üzemben 7,6 litert gurít le a torkán – persze az amerikaiak mérési módszere szerint. A nálunk vendégeskedő 1,6-os tesztpéldány méréseink szerint ennél 1 literrel kevesebb benzinnel is beérte.
A hibrid változat a módosított hűtőmaszkról ismerhető meg, amely mögött aktív redőnyzet bújik meg, s segít a motor hőháztartásának optimalizálásában, illetve az áramvonalasabb kialakításban ugyancsak szerepe van. Sajnálatos módon a csomagtartó nem tudott már megmenekülni, s az ismeretlen kapacitású akkumulátor, valamint az összkerékhajtás párosa miatt 48 literrel kisebb teret tölthetünk meg. A hibrid rendszerrel 136 kg-os pluszt szedett fel az XV. Az első kiszállítások Amerikában 2013 negyedik negyedévére várhatók. A kiállításra a gyártó egy másik, soha nem látott koncepcióautót is ígért, ami a WRX tanulmány formájában érkezett a show-ra.
Ezzel az EVO szériával tétovázó Mitsubishire kíván egy kört ráverni a Subaru, valamint szeretné, ha újra sokak kedvencévé válna a ralin érlelődött, jellegzetes sportmodell. Ennek jegyében agresszív stílussal és négyajtós kupéformával támadnak a japánok: a 20 hüvelykes felnikre húzott 240/45 R20-as Dunlop abroncsokon gördülő tanulmány 4521 mm hosszú, 1889 mm széles és 1389 mm magas, azaz picit rövidebb, szélesebb és laposabb a jelenlegi szériánál, miközben 2761 mm-es tengelytávja jóval nagyobb.
A meghajtásról természetesen egy intercoolerrel felvértezett, teljesen új turbómotor hivatott gondoskodni, azonban erről több részletet nem osztott meg a sajtóval a Subaru. A célt viszont egyértelműsítették a japánok: egy jól vezethető, izgalmas modellt szeretnének megalkotni, amelyre jellemző az alacsony súlypont és a markáns tömegcsökkentés. Utóbbi érdekében a szénszálas anyagok széles körű alkalmazása várható.