Egy emelettel feljebb – Peugeot 2008 menetpróba

400 ember és 400 millió euró – ennyit fektetett be a Peugeot legújabb újdonságának elkészítésébe és egy lehetséges világsikerbe.

Szabó Péter
2013. 05. 22. 5:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2008 ugyanis nem szerényebb célból fogant: a világ legnépszerűbb crossovere kíván lenni. Ehhez 2015-re 200 000 darab értékesítését tervezik a franciák, amelyhez jelentősen hozzájárul majd a típus Kínában és Latin-Amerikában történő forgalmazása. A 208-cal kétharmad részben azonos alkatrészekből álló 2008-at külsőre meglepően sok részlet különbözteti meg kisebb és olcsóbb rokonától.

A 25 mm-rel megnövelt hasmagasság az aktuális trendeket követi, míg a hozzá képest 200 mm-rel nagyobb hosszúság és a 96 mm-rel feljebb húzódó plafon a családi felhasználásnak kedvez. Teszi ezt meglehetősen jól, ugyanis annak ellenére, hogy a 2008 kompakt külső méretekkel rendelkezik, belül meglehetősen tágas. Miközben négy 190 centiméternél is magasabb felnőtt csak a válltér viszonylagos szűkösségén veszhet össze, csomagjaik szinte biztosan beférnek a már alapból is 360 literes csomagtartóba.

 

Annak ellenére, hogy a terepjárás férfias sport, a Peugeot újdonsága is feminin, lágy vonalakkal hangol erre. A magas felépítésből eredő dobozformát ügyesen oldják a szépen megformált, elöl LED-es nappali menetfénnyel rendelkező világítótestek, a több helyen bevetett króm és a lemezek ügyes hajlítása pedig további látványosságról gondoskodik. Miközben a megjelenés szubjektív témakör, a belül alkalmazott finomságokat valószínűleg mindenki értékeli majd. A burkolatokat és kárpitokat gondos kezek válogatták, így már a szerényebb felszereltségű modellekben is kellemes hangulat fogad, a műszercsoporton és a tetőkárpiton feltűnő LED-es fénycsíkok pedig tovább fokozzák ezt.

A 2008 üres tömege alapmotorral mindössze 1,045 kg-ra adódik. Így például a motoroknak, amelyek gyorsabban, hatékonyabban vihetik a karosszériát. Az alig egytonnás tömeg lehetővé teszi, hogy már az 1,2 literes, háromhengeres szívó benzines alapmotorral is használható alternatívát adjon a minden verzióban elsőkerék-hajtású modell. Bár csak ötfokzatú váltó jár hozzá, hangja még nagyobb tempónál is viszonylag visszafogott marad, miközben könnyed, dinamikus autózásra is vállalkozhatunk vele.

A menetpróba alkalmával ebben nekünk bőven volt részünk kanyarokkal tűzdelt hegyi szerpentinben, ahol a magas felépítés és az egyszerűbb, csatolt lengőkaros futómű ellenére is jól teljesített a 2008. Az úthibákat még éppen kellemesen vasalja a típus. Felütésre és elugrálásra viszont a kanyarodás közben érkező útegyenetlenségeken a koncepcióból eredendően hajlamos a modell, ám ez a tendencia a hétköznapi használatban sosem válik zavaróvá.

 

Bár száguldozva 8 liter fölé is emelkedhet az erőforrás étvágya, a 208 tesztje óta tudjuk, hogy a gyárilag kissé rózsás 4,9 l/km-es fogyasztási adat helyett a még szimpatikusnak mondható 6 literrel számolhatunk. A motor rendelhető ötfokozatú robotizált váltóval, hagyományos start-stop rendszerrel is, amely további hat decit csíp le az átlagból, viszont cserébe az idejétmúlt váltó rángatásával kell megbarátkoznunk. A 2008 dízeles kínálatát az 1.4 HDi 68 lóerős kivitele nyitja, majd a sort a nála csendesebbnek, kulturáltabbnak bizonyult 1.6 Hdi 92 és 115 lóerős verziója folytatja. A legizmosabb verzióhoz már hatfokozatú váltó is jár, s a 20 km/h-tól motorleállításra képes start-stop funkció szavatolja, hogy fogyasztása a többi változat hasonlóan 4 l/100 km-es fogyasztási adatához minél közelebb maradjon.

A BMW-vel közösen fejlesztett szívó benzines adja a sorozat csúcsmotorját. A 120 lóerős „egyhatos” a maga 9,5 másodperces 0–100-as sprintjével szépen mozgatja a karosszériát, ráadásul a háromhengeres erőforrásnál finomabb működésre képes. Nagyobb fordulaton viszont megjön a hangja, amelyet hosszú távon zavarónak találunk. Már pedig autópályán mindig kísérni fog minket a motor monoton búgása, ugyanis a hozzá kapcsolt kissé lötyögős ötfokozatú váltó nem teszi lehetővé a hosszú felső áttételt. 100 km/h-s tempónál már 2800-nál jár a fordulatszám, 3000 felett viszont már tolakodóvá válik az erőforrás hangja. Szerencsére a fogyasztás ilyenkor sem ugrik meg jelentősen (a 5,9 l/km-es gyári adatot vegyes felhasználásban sikerült megközelítenünk), viszont ez a viselkedés a kínálat leghangosabb tagjává teszi az 1.6-os 2008-at.

A kínálat hamarosan gyarapodik majd az 1,2 literes háromhengeres turbós verzióival. A 110 és kibővített start-stop rendszerrel 130 lóerős kivitelek a búcsúzó 1.6 VTI-nél 15-20 %-kal szerényebb fogyasztást ígérnek, amelyért mindössze az alacsony fordulaton jelentkező enyhe rezonanciával kell megbarátkoznunk. Egyébként a nyomatékos, turbós erőforrás remek választásnak ígérkezik.

Emelt hasmagasság, de nincs összkerékhajtás? A Peugeot-nak az intenzív bevetésekre is van válasza és valljuk be: hazánkban közlekedve meglehetősen kevés olyan akadállyal hoz össze minket a sors, amelyhez szükség lenne a négykerék-hajtás nyújtotta előnyökre. Az 1,6 literes motorokhoz szériában járó Grip Control névre hallgató csomag négy évszakos abroncsokat és igénybevétel szerint hangolható menetstabilizálót tartalmaz.

Utóbbi havas, terepes és homokra való programokkal rendelkezik, az Peugeot által összeállított meglehetősen sáros tesztpályán pedig megtapasztalhattuk a fékezéssel imitált differenciálzár funkció működését. Ha néhol lendület is kellett, az alábbi videó tanulsága szerint is gond nélkül abszolváltuk az akadályokat, amelyekkel egyébként valószínűleg egyik crossovertulajdonos sem szembesíti autóját.

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.