Győri élménygyár – TT-t visz a Wörthi-tóhoz az Audi

Ahogy az lenni szokott, a márkák idén is izgalmas koncepciókkal kedveskednek az autómániás közönségnek. Cikkünkben az Audi finomsága kerül terítékre.

Vajda János
2013. 05. 13. 5:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különösen büszkén számolhatunk be az Audi 2013-as puskaporára: mivel egy különleges TT-t készítettek fel a németek, ezért hazai (egészen pontosan győri) jelentősége is van az autónak. A tervezők szeme előtt a maximális tapadás és a lehető legintenzívebb vezetési élmény lebegett a fejlesztés során, így hát a sikerhez a négykerekűnek Quattro hajtásra, alacsony tömegre, lehetőleg kézi váltóra és egy erős motorra lenne szüksége. Szerencsére az „Audi TT ultra quattro concept” ezekből a hozzávalókból mindegyikkel büszkélkedhet.

Az eleve könnyű, alumíniumban gazdag vázból további 43 kilogrammot sikerült lefaragni, a karosszéria a szénszál erősítésű műanyag (CFK) széleskörű felhasználásának köszönhetően pedig további 57 kilóval lett könnyebb, így már rögtön mínusz 100 kilónál tartunk. A hátsó ülések az élvezet áldozatai lettek, az R8 GT szuperkönnyű első kagylóülései pedig további 22 kilogramm „veszteséget” jelentenek.

 

Súlyt nyertek a tervezők a speciális kerámia fékekkel és a titán kipufogórendszerrel, míg a különleges keréktárcsák összesen mínusz 20 kilót hoztak a konyhára. A szélvészgyors, teljesen átdolgozott futómű mérlege -6 kg, míg az áramellátásról egy mindössze 4 kilós lítiumos akkumulátor gondoskodik, mégpedig a sofőrülés alatt. A jelentősen átdolgozott kétliteres, négyhengeres TFSI turbómotor tömege 25 kilóval csökkent, a sajtóanyagból pedig kiderül, hogy az összes beavatkozás együttesen szumma 300 kilót jelent, vagyis ennyivel könnyebb a TT ultra quattro concept egy hozzá hasonló szériakivitelnél, például egy TT-S modellnél. A habot a tortán a korrekt felszereltség jelenti, így többek között a klímaberendezésről és az elektromos ablakokról sem kell lemondani.

A motorra visszatérve: a két literből nem kevesebb, mint 310 lóerőt sajtoltak ki a mérnökök, amihez 400 Nm-es csúcsnyomaték társul (1900–5000 / 1 perc között). Ezek igen komoly adatok, bár nem kell megijedni, hisz’ literteljesítményben ez a kétliteres még mindig távol áll a Mercedes A45 AMG 360 lóerős műremekétől, ami ráadásul szériában kelleti magát. De nincs is szüksége komolyabb teljesítményre az Audinak: a 310 lóerő az 1111 kilós saját tömeggel párosulva 3,6 kg/lóerős tömeg/teljesítmény arányt jelent, ami már-már szuperautókra jellemző érték.

 

Nem meglepő, hogy a menetteljesítmények is ezt jelzik: a gyorsan kapcsolható kézi váltónak és az összkerékhajtásnak is köszönhetően 4,2 másodperces 0–100 km/h-s sprintidőről és 280 km/h-s végsebességről beszélhetünk, ráadásul a hiányzó adatok ellenére a fogyasztás is garantáltan emberi keretek között marad. Egyedül hangélmény terén nem veheti hát fel a kívánatos TT a versenyt a sokhengeres sportautókkal, titán kipufogó ide vagy oda.

Ahogy a találkozón leleplezett limitált modellektől eddig már megszokhattuk, úgy a szériagyártásra hiába is várunk, ám ne szomorkodjanak, a szuperkönnyű TT egészen biztosan megfizethetetlen lenne – cserébe viszont vásárolhatnak sokkal erősebb (igaz, lényegesen nehezebb), akár 360 lóerős széria TT-t is, igazi győri szívvel. A speciális anyagoknak egyelőre nagyon megkérik az árát, arra viszont kitűnően megfelel a négykarikások büszkesége, hogy újabb bizonyítékot adjon a könnyűszerkezetes építésmód előnyeire.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.