Izomkolosszus – képeken a Jaguar F-Type Coupé

Már jó ideje türelmetlenül vártuk a Jaguar F-Type Coupé változatát. Persze a gyártó nem rántotta még le róla a leplet, de a kész modell fotóját elcsíptük.

Vajda János
2013. 05. 06. 17:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi egyáltalán nem csalódtunk, véleményünk szerint lélegzetelállítóra sikeredett a muszkuláris formaterv, amin egy igazi sportautó minden klasszikus vonása megtalálható. A szemfülesebbeknek különben ismerősek lehetnek a formák: a formaterv szinte teljes mértékben a 2011-es hibrid Jaguar C-X16 koncepciótól érkezik. Biztosak vagyunk benne, hogy vezetni is legalább olyan jó lesz az F-Type kupét, mint ránézni, addig pedig hivatalos adatok híján az alábbiakban mi próbálunk következtetni a részletekre, a már kapható roadster tulajdonságai alapján.

Az F-Type Coupé változata meglepően nagyra nő, megtartva jaguaros arányait: a 2622 mm-es tengelytávhoz tekintélyes, 1,9 méteres szélesség, illetve 4,5 méteres hossz társul, vagyis körülbelül 13 centivel hosszabb egy Porsche Caymannál, miközben épphogy 1,3 méter alatti magasságuk szinte hajszálra megegyezik.

Bár a fix tetős változat akár 100 kilóval könnyebb lehet az alsó hangon is több mint másfél tonnás roadsternél, tömege biztosan meghaladja a Porsche Cayman változattól függően 1,3–1,35 tonnáját, bár az is igaz, hogy míg a kétszemélyes német sportkocsi csúcsváltozata 325 lóerőt „tud”, addig a Jaguar 340-ről indul – de erről egy kicsit később. Az F-Type különben felár ellenében akár állítható csillapítású, elöl-hátul kettős keresztlengőkaros alumínium felfüggesztéseket kap, míg a pontos kormányzásról igen közvetlen kormánymű gondoskodik.

Az opcionálisan teljes műszerfalbőrözéssel készülő F-Type kupé legkülönlegesebb részlete belül a navigációs rendszer felett igény szerint kiemelkedő két légbeömlő lesz, de még az olyan apróságokra is figyeltek a tervezők, mint hogy a karosszériába alapból belesimuló kilincseket finom, Jaguar felirattal átszőtt, szálcsiszolt alumínium betéttel díszítsék. Annyi bizonyos, hogy a belső formaterv egészen egyedire sikeredett, és inkább hasonlít egy Aston Martin utasteréhez, mint egy Jaguaréhoz, ami persze véletlenül sem hátrány. Az orrmotoros, hátsókerékhajtású sportkocsi a roadsterhez hasonlóan szigorúan kétszemélyes lesz.

A Jaguar büszkesége egyszerre kecses és haragos, sugallván könnyedségét és félelmet keltő erejét. Utóbbiról egyébként a hűtőmaszkon és a farrészen büszkélkedő ’S’ betű is árulkodik, ami azt igazolja, hogy az itt látható fotókon pózoló roadster modellekbe a márka új, háromliteres kompresszoros benzinesének erősebbik változata került hamisítatlan V6 hanggal és a hozzá párosuló 380 lóerővel.

Az F-Type S így akár 4,7 másodperc körül lesz képes teljesíteni a nulla–százas sprintet, végsebessége pedig eléri majd a 280 km/h-t. A gyári vegyes fogyasztás 9 l/100 km lesz, ami 200 g/km körüli szén-dioxid-kibocsátásnak felel meg. A britek a palettát az előbb említett kényszerlélegeztetett V6-os gyengébbik, 340 lóerőt és 450 Nm nyomatékot leadó átiratával nyitják („sima” F-Type). Már az alapmodellnek sem kell szégyenkeznie, ha oda kell csapni a lovak közé, amiről leginkább az alig több mint 5 szekundumos 0–100-as sprintidő és a 265 km/h körüli végsebesség tesz tanúbizonyságot. Az átlagfogyasztás ez esetben 9 liter alatt hivatott megállapodni 100 km-enként.

A háromtagú kínálat tetejét jelentő ’V8 S’ változat a Jaguar jól ismert kompresszoros ötliteres V8-asával borzolja majd a kedélyeket, amelyet a hatékonyság érdekében jelentősen átdolgoztak a mérnökök. A 495 lóerőt és 625 Nm-es csúcsnyomatékot csatasorba állítani képes, mennydörgéshez hasonlítható orgánumú erőgép persze így sem túl takarékos, hisz átlagfogyasztása 11 liter/100 km lesz. Cserébe az autó menetteljesítményei magáért beszélnek: a pilóta 4 másodperc körüli gyorsulásra és korlátozva 300 km/h-s végsebességre számíthat.

Mindegyik kivitelben a Quickshift névre keresztelt, ZF-től származó nyolcfokozatú automata váltó továbbítja majd az erőt a hátsó kerekekhez, a 380 lóerős F-Type S-ben pedig egy rajtprogram is segíti a pilótát a lehető legjobb gyorsulás elérésében. A technikai finomságokhoz az ’S’ és a ’V8 S’ modellek esetében továbbá egy aktív kipufogórendszer is csatlakozik, amelynek pillangószelepe terhelés alatt 3000-es fordulatszámnál nyit ki, hogy a V6-os és a V8-as kompresszoros erőforrások innentől kezdve a leszabályozásig akadálytalanabbul világgá kürtöljék csodaszép muzsikájukat – a libabőr garantált.

Később állítólag kézi váltó is csatlakozik a palettához, mi több, a hírek szerint egy 2 literes, 240 lóerős (340 Nm) feltöltött belépő benzinmotorral is találkozhatunk, ami a társaihoz képest elég gyatra hangélményt, ám még mindig bőven elegendő menetteljesítményt biztosíthat, kedvező étvágy mellett. Szomorú hír, hogy a dögös kupéra még bizony várni kell: pontos információt ugyan nem kaptunk, ám állítólag csak a jövő évben ismerkedhetünk meg közelebbről a keménytetős F-Type változattal.

Várakozásaink szerint a Jaguar F-Type Coupé valamelyest olcsóbb lesz a roadster kivitelnél, ám a Porsche klasszikustól eltérő árpolitikája alapján (a Cayman drágább a Boxsternél) igazán minden lehetséges. Ám egy biztos: így is, úgy is méregdrága lesz a belépő az F-Type klubba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.